Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Wymiana żarówki w aucie – jak to zrobić samemu? Co trzeba wiedzieć o wymianie żarówki w samochodzie?

Wymiana żarówki w aucie – jak to zrobić samemu? Co trzeba wiedzieć o wymianie żarówki w samochodzie?

Wymiana żarówki w aucie – jak to zrobić samemu? Co trzeba wiedzieć o wymianie żarówki w samochodzie?

Teoretycznie wymiana żarówki w samochodzie nie powinna przysparzać problemów. W praktyce nie zawsze jest to czynność prosta i szybka. Jak więc dobrać i wymienić samochodowe żarówki?

Jak powinna wyglądać wymiana żarówki w samochodzie?

Zwłaszcza w starszych modelach aut wymiana żarówek zazwyczaj nie jest skomplikowana. Zastanawiając się, jak wymienić żarówkę w samochodzie, wystarczy postępować zgodnie z instrukcją znajdującą się w książce serwisowej.

Samodzielnie można wymienić żarówki halogenowe (m.in. H1, H2, H3, H4). Ważne, aby wymiany dokonywać w bawełnianych rękawiczkach. Bańki nie wolno bowiem dotykać palcami. Pozostawiają one tłusty ślad, przez który szkło ulega zmatowieniu, a następnie sama żarówka się przepala.

Ważne też, aby żarówki wymieniać parami. Wymiana źródła światła tylko w jednym reflektorze sprawi, że drugi będzie świecił mniej wydajnie. W każdej chwili może też dojść do przepalenia elementu świetlnego w drugim reflektorze.

Co innego, kiedy mamy do czynienia z nowszych samochodem, wyprodukowanym w ostatnich 10-15 latach, w którym najczęściej stosuje się żarówki H7. Wówczas musimy zdemontować kilka dodatkowych elementów (np. filtr powietrza i akumulator). Podobnie wygląda wymiana tzw. ksenonów. Montowane w nowszych autach lampy ksenonowe nie wykorzystują żarnika. W zamian reflektory wyładowawczego źródła światła muszą mieć przetwornice prądu oraz automatyczną regulację położenia świateł.

Jeszcze trudniej o wymianę żarówki w nowych autach, które wyposażono w światła LED. Na przykład samodzielna wymiana żarówki w Audi z salonu jest wręcz niemożliwa. Problem stanowi kompaktowa budowa komory silnika, jak również budowa samego reflektora.

Często to konstrukcje otwierane i zamykane przy użyciu niestandardowych, specjalistycznych kluczy. Dlatego kupując nowy samochód, trzeba mieć świadomość, że wymiana żarówki w Astrze, Passacie, Peugeocie, Audi oraz innych nowoczesnych modelach powinna odbywać się w warsztacie. Dotyczy to wymiany żarówki postojowej oraz świateł mijania i drogowych.

Wymiana żarówki – samodzielnie czy u mechanika?

Samodzielnie można wymienić m.in. żarówki halogenowe. Wymiana żarówki H7 i innych halogenowych źródeł światła nie jest trudna. Wystarczy postępować zgodnie z książką serwisową. Takiej wymiany można dokonać na podwórku, w garażu, a nawet w trasie. Dlatego na wszelki wypadek należy wyposażyć się w praktyczny zestaw żarówek.

Osobiście można wymienić też żarówki pomocnicze W/P/R stosowane w kierunkowskazach, wnętrzu kabiny i światłach obrysowych. Problemu nie sprawia wymiana żarówki tablicy rejestracyjnej. Uda się też wymiana żarówki z tyłu.

Oczywiście przy braku dostatecznej wiedzy i doświadczenia również modele halogenowe trzeba wymieniać w warsztacie. Podczas ich wymiany nie można przesadzić z siłą. Brak zachowania środków ostrożności może doprowadzić do odkształcenia elementów reflektora (m.in. metalowa zawleczka przytrzymująca żarówkę w światłach mijania), które trzeba będzie wymienić.

Bezwzględnie z pomocy specjalistów należy skorzystać przy wymianie żarówki w nowym Passacie, Audi oraz innych nowych samochodach z oświetleniem LED. Jeśli jest to samochód na gwarancji, wymiany żarówki najlepiej dokonać w ASO lub w serwisie niezależnym.

Musi on jednak stosować żarówki zgodne z wymaganiami producenta. Żeby nie utracić gwarancji, potrzebna jest też dokumentacja wykonanych prac. Cena wymiany żarówki to zwykle koszt rzędu od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych. Jej wymiana jest więc tańsza od kosztu regeneracji reflektorów.

Wymiana żarówki w aucie

Wymiana żarówki w aucie

Kiedy należy wymienić żarówkę w samochodzie?

Żarówki rozgrzewają się do temperatury nawet powyżej 3000 st. C i potrafią przepalić się w najmniej oczekiwanym momencie. Ich trwałość zależy od wielu czynników, a w tym rodzaju żarówek:

  • lampy halogenowe – do 1000 godzin (np. H7 – ok. 500 godzin, H4 – ok. 900 godzin),
  • lampy ksenonowe – od 2500 do 3000 godzin,
  • lampy LED – powyżej 40 000 godzin.

Według zaleceń mechaników żarówki halogenowe warto wymieniać raz w roku. Interwał wymiany ksenonów to 2 lata, a cechujących się najdłuższą żywotnością lamp LED – 10 lat. Oczywiście najczęściej kierowcy decydują się na wymianę żarówek dopiero po ich przepaleniu, aczkolwiek nagła utrata oświetlenia stwarza niebezpieczeństwo na drodze. Dodatkowo może też skutkować zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Jak dobrać odpowiednią żarówkę do samochodu?

Najważniejszym kryterium doboru żarówek jest ich przeznaczenie (np. do reflektorów głównych, lamp kierunkowych, tylnych, bocznych, obrysowych, dodatkowych, przeciwmgielnych).

Niezależnie od rodzaju żarówek przy ich wyborze zawsze trzeba wziąć pod uwagę jakość produktów. Najlepsze są modele od markowych producentów (m.in. Philips, Osram, Bosch). Cechują się one dłuższą żywotnością od tańszych chińskich zamienników.

Trwałość żarówki określają dwa parametry:

  • B3 – czas, po jakim przepala się 3 proc. żarówek danego modelu;
  • Tc – czas, po jakim przepala się 63,2 proc. żarówek danego modelu.

Co kluczowe, im dłuższa żywotność żarówek, tym niższa ich skuteczność, i odwrotnie. Dlatego przy doborze żarówek można zwrócić uwagę na miejsce eksploatacji (np. podczas częstej jazdy poza miastem stosować żarówki o wyższej skuteczności i niższej trwałości; produkty o niższej skuteczności i większej trwałości stosować zaś podczas eksploatacji samochodu głównie w warunkach miejskich).

Innym czynnikiem jest napięcie w instalacji elektrycznej. Trwałość żarówek jest obliczana w napięciu 13,2 V. Tymczasem w instalacji elektrycznej samochodu napięcie to 13,8-14,4 V. Wzrost napięcia skraca natomiast żywotność żarówki.

Wymiana żarówki a przepisy drogowe

Przy samodzielnej wymianie żarówek należy też zwrócić uwagę na przepisy. Przede wszystkim zabronione jest przerabianie oryginalnych lamp i stosowanie niehomologowanych źródeł światła w samochodzie. Przepisy odnoszą się też do poszczególnych świateł:

  • światła drogowe – zakaz stosowania świateł bez homologacji;
  • światła mijania – zakaz stosowania wyładowawczego źródła światła (ksenonów) w miejscu żarówki halogenowej;
  • światła do jazdy dziennej – zakaz montażu w reflektorze głównym;
  • światła przeciwmgłowe – zakaz przerabiania na światłą dzienne;
  • tylne lampy pozycyjne – zakaz stosowania żarówek LED.

Podsumowując, o ile to starszy samochód wyposażony w żarówki halogenowe, ich wymiana nie musi być trudna. Im nowszy pojazd, tym czynność jest coraz bardziej skomplikowana, a czasami wręcz niemożliwa. Dlatego jeśli to nowe Audi, Passat czy Peugeot, wymiana żarówki powinna odbywać się w ASO lub niezależnym warsztacie.