Kiedy wskazana wymiana a kiedy „dolewka” - płyn do chłodnic samochodowych? Uzupełnianie płynu chłodniczego –…
Czy można użyć wody zamiast płynu do chłodnic?
Woda zamiast płynu do chłodnic w dzisiejszych czasach może zaskakiwać, jednak kiedyś takie rozwiązanie było normą. Warto wiedzieć, czy do układu chłodzenia pojazdu można wlać wodę i jakie konsekwencje może przynieść jazda na wodzie zamiast na płynie do chłodnic. Poniższy artykuł rozwieje wszelkie wątpliwości w tym temacie.
Po przeczytaniu tego artykułu dowiesz się:
1. Czy do chłodnicy w aucie można nalać wody.
2. Jakie są konsekwencje jeżdżenia na wodzie zamiast na płynie chłodniczym.
3. Czy płyny chłodnicze o różnych barwach są ze sobą mieszalne.
W podobnej tematyce warto też wiedzieć, jak wybrać zimowy płyn do spryskiwaczy.
Czy chłodnica będzie chłodzić silnik, jeżeli będzie w niej woda?
Tak, jak najbardziej. Woda jest czynnikiem chłodniczym w przypadku silników spalinowych, w krajach o klimacie zwrotnikowym i tropikalnym jest nawet preferowana wobec płynu chłodniczego. Wszystko dlatego, że szybciej wytraca temperaturę.
Tutaj warto zastanowić się, jakie ogólne właściwości ma i czym jest płyn chłodniczy. Większość dostępnych na rynku preparatów tego typu bazuje na glikolu etylenowym. Tworzy on doskonałą mieszaninę właśnie z wodą. Jest ona uszlachetniania dodatkami mającymi na celu ochronę układu chłodzenia pojazdu przed odkładaniem się kamienia oraz rdzewieniem.
Płyn chłodniczy ma jeszcze szereg innych zalet. Przede wszystkim jego temperatura zamarzania może wynosić nawet poniżej 30 ℃, a wrzenia 110 i więcej ℃. Są to właściwości fizyczne zdecydowanie lepsze od czystej wody, która przecież krzepnie w ok. 0℃ i wrze przy ok. 100 ℃. Płyn chłodniczy przynosi więc korzyści zarówno zimą, jak i latem.
Warto też wspomnieć, że we współczesnych pojazdach w układzie chłodzenia podczas pracy wytwarza się ciśnienie, które dodatkowo podnosi temperaturę wrzenia obecnego w nim płynu.
Jeśli parują ci szyby, jesienią i zimą przetestuj Antypara.
Czy woda w chłodnicy może przynosić negatywne skutki?
Napełnienie układu chłodzenia wodą ma jednak sporo wad, które w naszym klimacie zdecydowanie dominują. Należą do nich:
- niższa temperatura wrzenia czystej wody, niż płynu chłodniczego – latem może to prowadzić do przegrzania silnika, np. w korku i przy włączonej klimatyzacji. W niektórych pojazdach może to prowadzić do poważnych awarii, np. deformacji albo pękania głowicy;
- odkładanie się kamienia w układzie chłodzenia – z wody pod wpływem ogrzewania i stygnięcia wytrącają się rozpuszczone w niej minerały. Osad z nich twardnieje i tworzy tzw. kamień. Może on zatykać kanały przepływu chłodziwa w silniku, chłodnicy i nagrzewnicy;
- szybsze zużycie pompy wody – czysta woda ma gorsze właściwości smarne od płynu chłodniczego, co powoduje szybsze zużywanie się łopatek w pompie wody. Dodatkowo uszkodzenia powoduje wspomniany wyżej kamień;
- rdzewienie elementów silnika i układu chłodzenia od wewnątrz – czysta woda nie chroni przed rdzą, a wręcz przyczynia się do jej powstawania;
- wysoka temperatura zamarzania czystej wody – jeżdżenie na wodzie wymaga spuszczania zimą całej cieczy z układu chłodzenia i ponowne napełnianie go przed jazdą. Kiedyś było to zjawisko powszechne, bowiem w czasach Polski Ludowej obywatele nie mieli dostępu do chłodziwa, dzisiaj jednak nie ma już takiej potrzeby.
Co się stanie zimą, jeśli auto będzie zalane wodą?
Pozostawienie zimą na noc samochodu z układem chłodzenia napełnionym wodą może mieć opłakane skutki dla pojazdu. Zamarzanie wody fizyk określiłby jako krystalizację. Cząsteczki cieczy w czasie krzepnięcia zaczynają układać się w regularne struktury. W tym procesie przemieszczają się, co prowadzi do zwiększenia objętości. Blisko temperatury krzepnięcia, objętość tej cieczy jest najwyższa (ok. 4 ℃). Zmieniając stan skupienia rozpycha się więc, a nie mając ujścia powoduje destrukcję naczynia. I tak też dzieje się w samochodowym układzie chłodzenia wypełnionym wodą. W najlepszym przypadku rozszczelni się chłodnica, w najgorszym ogromna siła, z jaką zamarzająca woda prze na ścianki, spowoduje pęknięcie bloku silnika, co wiąże się z jego całkowitą destrukcją.
Dbaj o wygląd swojego auta, oto polecany zestaw kosmetyków samochodowych.
Czy można zmieszać płyn do chłodnic z wodą?
Tak, można to robić. W sytuacjach awaryjnych dolanie wody do układu chłodzenia napełnionego dedykowanym płynem jest absolutnie dopuszczalne i nie spowoduje żadnych przykrych konsekwencji dla silnika. Należy jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
- do układu chłodzenia dolewaj tylko wody demineralizowanej! W procesie produkcji została ona oczyszczona z normalnie obecnych w cieczy minerałów, które powodują osadzanie się kamienia. Woda demineralizowana dostępna jest powszechnie w hipermarketach (używa się jej do żelazek), sklepach motoryzacyjnych i na stacjach paliw. Bezwzględnie unikaj mieszania płynu chłodniczego z wodą z kranu albo mineralną, a jeśli będziesz do tego zmuszony, koniecznie po usunięciu awarii wymień zawartość układu chłodzenia na dedykowane chłodziwo;
- pamiętaj, że rozcieńczanie płynu chłodniczego wodą zmienia jego właściwości fizyczne – temperaturę wrzenia i krzepnięcia. Jeśli dolewka była duża, np. 5 litrów wody, wtedy koniecznie dolej do układu koncentrat płynu do chłodnic. Wymiesza się on z wodą w silniku. Celem sprawdzenia jakości chłodziwa w układzie można użyć jednorazowych testerów, które wskażą temperaturę krzepnięcia płynu;
Dowiedz się też, jak pozbyć się wilgoci z auta.
Różowy czy niebieski – czym się różnią te płyny do chłodnic?
Kolory zazwyczaj nie mają znaczenia. Tak naprawdę większość obecnych na rynku płynów chłodniczych bazuje na glikolu etylenowym, a w opisie produktu można znaleźć informację o tym, że są mieszalne z innymi chłodziwami.
Generalnie jednak przyjęło się, że np. czerwony płyn jest dedykowany autom z grupy Volkswagena. Wszystko dlatego, że oryginalne chłodziwo do pojazdów tej marki, spełniające normę G12, ma właśnie taką barwę.
Kolor płynu chłodniczego ma tak naprawdę na celu wskazanie, że układ nie jest napełniony wodą. Ponadto, jaskrawa barwa pozwala łatwo zidentyfikować wycieki.
Jak wybrać najlepszy płyn do chłodnic?
W wyborze odpowiedniego płynu do chłodnic pomoże instrukcja obsługi pojazdu. Zawsze należy stosować środki aprobowane przez producenta (dotyczy do też oleju, płynu do wspomagania kierownicy itd.), spełniające określone normy eksploatacyjne. W razie wątpliwości warto udać się do sklepu motoryzacyjnego, w którym obsługa dobierze odpowiednie chłodziwo na podstawie nr. VIN pojazdu.
Pamiętaj! Płyn do chłodnic jest silnie trujący!
Płyn do chłodnic jest trujący, należy z nim umiejętnie postępować! Nigdy nie wylewaj go na ziemię i nie trzymaj w otwartych pojemnikach! Jego wypicie może skutkować śmiercią, nawet przy niewielkich dawkach, dlatego trzymaj go z daleka od dzieci i zwierząt!