Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Uszczelniacz do silnika – jak samemu uszczelnić silnik?

Uszczelniacz do silnika

Uszczelniacz do silnika to specjalny preparat, którego zadaniem jest tamowanie wszelkiego rodzaju wycieków z jednostki napędowej. Z tego artykułu dowiesz się, jak działają takie środki do czyszczenia silnika, jak poprawnie je aplikować oraz, czy przeprowadzanie takiego zabiegu ma sens.

Jeśli szukasz więcej informacji o silnikach i płynach eksploatacyjnych, zapoznaj się również z artykułem o wymianie oleju silnikowego.

Jak działa uszczelniacz do silnika?

Jednym z najciężej pracujących elementów mechanicznych pojazdu jest jednostka napędowa. Wraz z jej wiekiem oraz stopniem eksploatacji wzrasta ryzyko pojawienia się różnego rodzaju wycieków. Zazwyczaj znajdują one ujście w okolicy uszczelki miski olejowej, przedniego lub tylnego uszczelniacza wału korbowego lub uszczelce pokrywy zaworów i głowicy.

W końcu dojdzie do momentu w którym nie pomoże już ignorowanie problemu, mycie silnika i jego okolic, czy nieustanne dolewanie oleju. Narastający problem może doprowadzić do powstania poważniejszych awarii, a w konsekwencji wyłączenie pojazdu z użytkowania i konieczności przeprowadzenia kosztownych napraw. Dobrym rozwiązaniem może okazać się preparat uszczelniający silnik, który jest znacznie tańszy niż remont jednostki w warsztacie samochodowym.

Jak działa uszczelniacz silnika? Celem jego działań są gumowe uszczelki w jednostce napędowej. To właśnie ich kondycja, a szczególnie jej brak, najczęściej powoduje powstawanie wycieków. Wraz z wiekiem guma twardnieje, zmienia swoją strukturę i tym samym, powstają wolne przestrzenie, przez które płyny eksploatacyjne mogą swobodnie wydostawać się na zewnątrz układu. Uszczelniacz do silnika zmiękcza gumę i powoduje, że zaczyna pęcznieć. Dzięki temu ponownie przylega do metalowych elementów i zatrzymuje olej lub płyn chłodniczy.

Czy warto uszczelniać silnik?

Uszczelniacz do silnika

Wszelkiego rodzaju wycieki płynów eksploatacyjnych mogą stanowić początek poważnych problemów z jednostką napędową i sąsiadującymi układami. Do niepokojących sygnałów należą nie tylko rozległe plamy powstające pod pojazdem, lecz także kłęby białego lub niebieskiego dymu, które ciągną się za samochodem. Ubywający z silnika olej lub płyn chłodniczy może doprowadzić do jego zatarcia lub do zalania okablowania i innych elementów elektronicznych i mechanicznych.

Usunięcie skutków rozległych awarii, które powstały w wyniku niezahamowanego wycieku wszelkiego rodzaju płynów, może być znacznie bardziej kosztowne niż zapobiegawcze uszczelnienie. Wielu kierowców z tego typu problemami zwraca się bezpośrednio do fachowców. Jednak taka wizyta może wynieść niekiedy tysiące złotych. Znacznie tańszą alternatywą jest stosowanie uszczelniaczy do oleju. Czy jest to jednak najlepsze rozwiązanie?

Czy uszczelniacz do silnika może zatrzymać wyciek oleju?

Dobre preparaty są w stanie rozwiązać problem niekontrolowanego wycieku, jeśli jego przyczyną jest jedynie nie najlepsza kondycja elementów gumowychDodatkowo, wiele dostępnych na rynku preparatów wykazuje działanie ochronne w stosunku do jednostki napędowej. Dla przykładu, niektóre uszczelniacze do silnika redukują tarcie elementów ruchomych i zmniejszają podatność samego oleju na zwęglenie. Nie jest on dzięki temu spalany, co możemy zauważyć po ilości i jakości spalin. Taki zabieg może zatem nie tylko przedłużyć żywotność silnika, lecz także filtra cząstek stałych, który jest elementem układu wydechowego.

Należy jednak wspomnieć, że nie wszystkie problemy z wyciekami mogą zostać rozwiązane przez zastosowanie uszczelniacza. Mechanicy zwracają uwagę na to, że czasami może to wręcz przynieść odwrotny skutek do zamierzonego. Niektóre preparaty mogą powodować zapychanie się kanałów olejowych, a konsekwencją tego może być nawet zatarcie jednostki napędowej.

Sprawdź też Uszczelniacz silikonowy

Czym kierować się przy wyborze uszczelniacza do silnika?

Uszczelniacz do silnika

Przed przystąpieniem do usuwania wycieków oleju, należy wybrać odpowiedni preparat do uszczelniania silnikaDiesel i benzyna to paliwa o odmiennych wymaganiach, jednak wiele środków, które są dostępne obecnie na rynku, może być z powodzeniem stosowana niezależnie od rodzaju jednostki napędowej. Przed zakupem zapoznaj się jednak dokładnie z etykietą, aby upewnić się, że masz do czynienia właśnie z takim preparatem. Uszczelniacz dodaje się do oleju silnikowego, sprawdzić należy zatem z jakim rodzajem oleju kompatybilny jest dany produkt.

Jak poprawnie używać uszczelniacza do silnika?

Przed przystąpieniem do stosowania uszczelniacza do oleju, należy dokładnie zlokalizować miejsce wycieku i określić jego przyczynę. Istotną informacją jest również intensywność, z jaką wydostaje się olej. Aby ją uzyskać podłóż pod pojazd karton i pozostaw go na kilka godzin. Jeśli nagromadzona plama jest duża, może to oznaczać, że przyczyną nieszczelności jest pęknięta uszczelka, a wtedy preparat na niewiele się zda.

Następnie należy dokładnie umyć okolicę wycieku. Wiele osób decyduje się także na całkowitą wymianę oleju, aby wydłużyć czas działania uszczelniacza. Ten krok nie jest jednak obowiązkowy. Kolejny etap to dodanie środka uszczelniającego. Należy wlać go w miejscu, gdzie zlokalizowany jest wlew oleju silnikowego. Następnie musimy uruchomić samochód, aby olej i preparat dokładnie się wymieszały i rozeszły po całym układzie.

Aby ocenić, czy preparat rozwiązał problem, należy przez jakiś czas normalnie eksploatować samochód. Jeśli usterka nadal występuje, oznacza to, że domowa diagnostyka i naprawa nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Jest to dobry moment na zgłoszenie się do mechanika i skorzystanie z profesjonalnej pomocy.

Zobacz też: