Infotainment to wyświetlacz z komputerem pokładowym, GPS-em i innymi funkcjami, Dzięki systemowi audio łączność z…
Jak działają nowoczesne systemy bezpieczeństwa w samochodach?
W nowoczesnych samochodach stosuje się coraz więcej systemów bezpieczeństwa. Często są one w stanie dostrzec zagrożenie znacznie szybciej niż sam kierowca i podnoszą komfort jazdy. Jakie są najpopularniejsze technologie we współczesnych autach? Jak działają i jak wpływają na jazdę?
- Nowoczesne auta są wyposażane w coraz to większą liczbę samochodowych systemów bezpieczeństwa.
- Do dyspozycji często są takie systemy jak ABS, EBS, ESP, BLIS, BAS, FCW czy kamery i czujniki cofania.
- Mimo coraz lepszej technologii kierowcy powinni w dalszym ciągu być skoncentrowani na drodze.
- Sprawdź, ile pali Twoje auto, skorzystaj z kalkulatora spalania!
- Najpopularniejsze systemy bezpieczeństwa w samochodach
- System bezpieczeństwa ABS
- System bezpieczeństwa do stabilizacji – ESP
- Wykrywanie pojazdu w martwym polu – system BLIS
- Kamery i czujniki cofania
- System bezpieczeństwa BAS
- System ostrzegania przed kolizją FCW
Przede wszystkim samochodowe systemy bezpieczeństwa pełnią różne funkcje. Ułatwiają utrzymanie się w pasie ruchu, parkowanie, a także zachowanie stabilności jazdy w trakcie gwałtownego hamowania. Poznaj najczęściej stosowane systemy bezpieczeństwa w pojazdach.
Najpopularniejsze systemy bezpieczeństwa w samochodach
We współczesnych autach stosuje się różne technologie – najczęściej zależy to od wizji producenta. Najpopularniejsze systemy bezpieczeństwa w samochodach to obecnie:
- ABS,
- ESP,
- technologia monitorowania martwego pola,
- kamery i czujniki cofania,
- BAS
- FCW.
Samochodowych systemów bezpieczeństwa jest oczywiście znacznie więcej. Oprócz tych wymienionych warto wyróżnić system monitorujący zmęczenie kierowcy, kontroli trakcji czy nawet rozpoznawania znaków drogowych.
System bezpieczeństwa ABS
ABS istnieje już od kilkudziesięciu lat. Od 2004 roku stanowi podstawowe wyposażenie wszystkich samochodów dostępnych w UE. Ma za zadanie ułatwić zachowanie stabilności i utrzymanie kontroli nad kierunkiem podczas hamowania.
W przypadku standardowego hamowania system ABS pozostaje wyłączony. Aktywuje się on dopiero w sytuacjach awaryjnych. Nagłe hamowanie może bowiem doprowadzić do zablokowania kół, co jest niezwykle niebezpieczne. Jak działa ABS? ABS dozuje ciśnienie pulsując, dlatego kierowca może zachować kontrolę nad kierunkiem jazdy.
System bezpieczeństwa do stabilizacji – ESP
ESP to natomiast system bezpieczeństwa w aucie, który pozwala na utrzymanie odpowiedniego toru ruchu pojazdu. Zbiera informacje z czujnika kąta skrętu kierownicy. Analizuje też aktualną prędkość. Na podstawie wszystkich tych danych określa tor jazdy i porównuje go z tym wybranym przez kierowcę.
Jeśli tor, po którym porusza się kierowca, znacznie różni się od tego wyliczonego, ESP uruchamia hamulec w niektórych kołach i obniża prędkość obrotową silnika. Dzięki temu auto może wrócić na właściwą trasę. Od 2014 roku taki system znajdziesz we wszystkich samochodach osobowych i użytkowych o masie do 3,5 t.
Wykrywanie pojazdu w martwym polu – system BLIS
BLIS to system bezpieczeństwa w samochodach, który ma za zadanie wykryć pojazd znajdujący się w tzw. martwym polu. Uruchamia się on automatycznie po włączeniu silnika. Wykorzystuje kamery cyfrowe umieszczone na lusterkach bocznych, które monitorują otoczenie za dnia i nocą. Pierwszy raz systemu BLIS użyto w 2001 roku i pojawia się on zwłaszcza w pojazdach Volvo – wynalazcy tej technologii.
Przeczytaj też: Droga hamowania – czym jest i od czego zależy?
Kamery i czujniki cofania
Oczywiście systemy bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych to też kamery i czujniki cofania. Przydają się one zwłaszcza w trakcie parkowania. Nie zwiększają bezpieczeństwa podczas jazdy z dużą prędkością, ale mogą uchronić Cię przed uszkodzeniem auta Twojego i innej osoby. Dzięki nim parkowanie staje się zdecydowanie łatwiejsze.
Kamery i czujniki z reguły są umieszczone z przodu i z tyłu. Jak działają? Na ekranie samochodu wyświetla się rejestrowany przez nie obraz, a często też linie skrętu kół. Czujniki wydają charakterystyczny dźwięk informujący o zbliżaniu się do przeszkody. W niektórych autach następuje też automatyczne hamowanie, gdy odstęp jest zbyt mały.
System bezpieczeństwa BAS
System BAS to asystent hamowania wchodzący w skład ABS. Jego zadaniem jest wspomaganie kierowcy w trakcie wykonywania manewru. Jak działa BAS? Analizuje on tempo i siłę nacisku na pedał hamulca, a następnie maksymalizuje proces. Następuje to poprzez wygenerowanie większego ciśnienia w układzie hamulcowym.
System ostrzegania przed kolizją FCW
Do systemów bezpieczeństwa w aucie można, a nawet trzeba zaliczyć także system ostrzegania przed kolizją FCW. Ten system za pomocą kamery skanuje drogę na sąsiednich pasach i z przodu pojazdu i ocenia odległości od potencjalnych zagrożeń. Gdy są one zbyt małe — wyświetla ostrzeżenia lub emituje alarm dźwiękowy, a w niektórych przypadkach — może spowodować zatrzymanie pojazdu.
Sprawdź, o czym nie możesz zapomnieć jadąc na wakacje autem!
Zobacz też: