Czym różnią się paliwa zimowe od letnich? Auto może być napędzane benzyną, LPG lub olejem…
System start-stop w samochodach – co o nim wiemy?
System start-stop pojawia się prawie w każdym nowym samochodzie – to rozwiązanie, które ma na celu przede wszystkim zmniejszenie zużycia paliwa. Co warto wiedzieć na ten temat?
W tym artykule znajdziesz informacje o tym:
- czym jest system start-stop,
- na jakiej zasadzie działa,
- jaki akumulator może obsługiwać system start-stop,
- jak zapobiegać jego awariom,
- jakie są wady i zalety systemu,
- jak odłączyć system start-stop.
Zobacz także artykuł: Samochody elektryczne – co warto wiedzieć przed zakupem? Jakie są zalety i wady aut na prąd?
Co to jest system start-stop?
System start-stop to elektroniczne rozwiązanie mające na celu wyłączenie silnika w momentach krótkiego postoju, jak również ponowne uruchomienie jednostki napędowej, gdy kierowca zamierza ruszyć. Głównym celem jest ograniczenie czasu spędzonego na biegu jałowym, a tym samym redukcja zużycia paliwa oraz zmniejszenie produkcji spalin.
Co ciekawe, podobne układy pojawiały się w samochodach już na przełomie lat 70. i 80., jednak system start-stop zaczął być powszechnie stosowany dopiero w ostatniej dekadzie, po wprowadzeniu nowych norm emisji spalin. Działanie systemu start-stop można zauważyć głównie w ruchu miejskim, w szczególności podczas stania w korkach czy też w trakcie oczekiwania na zmianę sygnalizacji świetlnej.
Jak działa start-stop?
Metoda start-stop jest prosta w swoich założeniach: system kontroluje stan jednostki napędowej, stale pilnując, czy samochód jest w ruchu, czy został zatrzymany przez kierowcę. W praktyce jednak tego typu układy potrafią być dość złożone, co wynika z konieczności utrzymania odpowiedniej pracy poszczególnych systemów w samochodzie nawet przy tymczasowym zgaszeniu silnika. Sam proces działania systemu start-stop odbywa się w dużej mierze automatycznie, jednak jego aktywacja jest zależna od czynności wykonywanych przez kierowcę. Co więcej, w autach z tym systemem dostępny jest także przycisk start-stop, który pozwala tymczasowo wyłączyć ten mechanizm.
Gdy samochód z systemem start-stop ma krótki postój – na przykład w korku czy przed skrzyżowaniem ze światłami – następuje zatrzymanie pracy silnika. Przeważnie dzieje się to po zmianie biegu na jałowy i zwolnieniu sprzęgła. W tym momencie jednak potrzebne jest zachowanie działania innych systemów, takich jak sprężarka czy układ chłodzenia, które zazwyczaj pracują na pasku wieloklinowym przenoszącym energię z jednostki napędowej. Z tego względu w autach z systemem start-stop stosuje się dodatkowo elektryczne zasilanie dla tego typu komponentów.
Jednostka napędowa jest uruchamiana z powrotem zwykle w momencie ponownego naciśnięcia sprzęgła. W niektórych układach silnik może być włączony również wtedy, gdy wystąpi zapotrzebowanie na energię, na przykład po uruchomieniu klimatyzacji.
Co istotne, system start-stop działa nieco inaczej w autach z automatyczną skrzynią biegów. W tym przypadku jest on ściśle połączony z hamulcem – silnik wyłącza się przy zatrzymaniu pojazdu, a po puszczeniu pedału jednostka napędowa zaczyna ponowne działanie.
System start-stop jest stosowany już od stosunkowo długiego czasu – warto jednak przyjrzeć się także nowym rozwiązaniom, które pojawiają się w pojazdach trafiających na rynek w ostatnich latach. Jednym z nich jest technologia Separated Sound Zone, czyli nowoczesny system stref audio.
Czy każdy akumulator może nadawać się do systemu start-stop?
Nie każdy akumulator będzie w stanie skutecznie obsłużyć system start-stop. Wybór nieodpowiedniego modelu może wiązać się z przedwczesnymi awariami, a także różnymi problemami z działaniem samochodu. Potrzebny będzie specjalny akumulator do start-stop – mowa o jednostkach typu EFB i AGM. Pierwsze z nich charakteryzują się obecnością dodatkowej powłoki poliestru, co pozwala zwiększyć stabilność masy płynnej i zwiększyć odporność na częste ładowanie i rozładowywanie. Akumulatory AGM są z kolei wyposażone w specjalne włókno szklane, które eliminują ubytek elektrolitu.
Akumulator start-stop musi być wykonany w jednej z tych technologii. Wynika to przede wszystkim z faktu, że baterie AGM i EFB mogą obsłużyć trzykrotnie więcej cykli niż tradycyjne akumulatory rozruchowe.
Mówiąc o akumulatorach i rozruchu, warto także pamiętać o dodatkowych akcesoriach, które będą nieocenioną pomocą w razie nagłych awarii. Podstawą będą kable rozruchowe – na naszym blogu można poznać najważniejsze wskazówki dotyczące zarówno wyboru, jak i obsługi.
Jak zapobiegać awariom aut z systemem start-stop?
System start-stop to dość skomplikowany układ, który jest narażony na różnego rodzaju awarie. Wiąże się to m.in. z większymi wymaganiami wobec akumulatora, jak również częstszym uruchamianiem silnika. Przy działaniu systemu start-stop w zatłoczonym mieście jednostka napędowa może być włączana i wyłączana nawet kilkadziesiąt razy na godzinę. To naraża na problemy części takie jak alternator, akumulator, rozrusznik czy turbosprężarka. W następstwie może to prowadzić do potrzeby wymiany poszczególnych części, co zwiększa koszty eksploatacji – warto zatem zadbać o skuteczne zapobieganie awariom. Podstawą będzie odpowiednia konserwacja akumulatora, jak również zadbanie o właściwy typ baterii do samochodu.
Wybierając auto, należy wziąć pod uwagę wszystkie istotne parametry i koszty eksploatacji. Niedawno pisaliśmy o targach samochodowych w Paryżu – zachęcamy do sprawdzenia najciekawszych modeli.
Wady i zalety z posiadania systemu start-stop
System start-stop budzi mieszane uczucia wśród kierowców – jego największą zaletą jest korzystny wpływ na kwestie związane z ekologią, jednak nie brakuje osób, które uznają tego typu układy za niepotrzebną komplikację i źródło zwiększonego ryzyka awarii innych części. Wśród plusów należy z pewnością wymienić zmniejszenie hałasu, ograniczenie emisji CO2 oraz zmniejszenie zużycia paliwa. Kluczowe wady to z kolei większe zużycie podzespołów, co przekłada się na częstsze naprawy eksploatacyjne, które mogą skutecznie pochłonąć oszczędności. Przed zakupem pojazdu z systemem start-stop warto dokładnie przyjrzeć się swojemu stylowi jazdy i sposobowi użytkowania auta, aby mieć pewność, że takie rozwiązanie na pewno się sprawdzi.
Kiedy musimy pomyśleć o odłączeniu systemu start-stop?
W razie problemów z tym systemem można go wyłączyć, wciskając przycisk start-stop. Warto to zrobić na przykład wtedy, gdy chcemy uniknąć wielokrotnego zatrzymania silnika w korku. Należy jednak zaznaczyć, że wyłączenie jest tymczasowe – system będzie ponownie aktywny po kolejnym uruchomieniu pojazdu.
Odpowiednie korzystanie z systemu smart-stop to ważna część dbania o stan swojego pojazdu. Zapraszamy także do lektury artykułu na temat czyszczenia samochodu, w którym można znaleźć wartościowe porady dotyczące utrzymania odpowiedniego wyglądu i jakości lakieru.