System TSR to technologia rozpoznawania znaków drogowych, która informuje kierowcę o mijanych znakach i ograniczeniach…
System kontroli trakcji – jak ASR pomaga na śliskiej nawierzchni?
W wielu samochodach system kontroli trakcji wchodzi w skład podstawowego wyposażenia. Jest on szczególnie pomocny w sezonie zimowym, kiedy to łatwo można wpaść w poślizg. Jak działa ta technologia na śliskiej drodze?
W wielu samochodach system kontroli trakcji wchodzi w skład podstawowego wyposażenia. Jest on szczególnie pomocny w sezonie zimowym, kiedy to łatwo można wpaść w poślizg. Jak działa ta technologia na śliskiej drodze?
ASR — co to jest i do czego służy?
Warto zacząć od kilku słów wyjaśnień. Otóż ASR to system kontroli trakcji, czyli rozwiązanie, które wspomaga bezpieczne prowadzenie samochodu. Jego zadaniem jest zapobieganie poślizgowi kół i zapewnienie maksymalnej przyczepności również na oblodzonej drodze. Oprócz nazwy ASR (Anti-Slip Regulation) technologia ta jest znana też jako TCS i DTC. Dokładna nazwa zależy od producenta.
Jak działa ASR?
Wiadomo już, czym to ASR jest. Pytanie, jak działa ten kontrola trakcji? Na bieżąco monitoruje on obrót kół i prędkość pojazdu. Gdy ASR wykryje, że samochód traci przyczepność — redukuje moc silnika. Jest to możliwe dzięki chwilowemu ograniczeniu przepływu paliwa, co powoduje obniżenie momentu obrotowego na kołach napędowych. System może też aktywować hamulce na odpowiedniej osi. Takie działania sprawiają, że pojazd przestaje się ślizgać i odzyskuje przyczepność.
Budowa systemu kontroli trakcji
Skoro wiesz już, co to jest system kontroli trakcji, warto poznać jego najważniejsze elementy. To:
- czujniki prędkości – umieszcza się je przy każdym kole. Odpowiadają za monitorowanie tego, jak szybko porusza się pojazd. Z czujników tych korzysta też system ABS,
- mechanizm interwencji – odpowiada za redukcję mocy silnika, gdy system wykryje utratę przyczepności,
- jednostka sterująca – analizuje zebrane informacje. Porównuje prędkość obrotową wszystkich kół z aktualnymi parametrami jazdy. Gdy auto wpada w poślizg, aktywuje mechanizm interwencji.
System kontroli trakcji zintegrowany z ABS i ESP
We współczesnych samochodach stosuje się wiele technologii zwiększających bezpieczeństwo jazdy. Niektóre z nich są ze sobą połączone. Jest tak w przypadku systemu ASR i ABS oraz ESP. Systemy te korzystają bowiem z tych samych czujników.
Zintegrowanie systemów bezpieczeństwa w samochodach pozwala jeszcze lepiej zarządzać przyczepnością i stabilnością pojazdów. Ma to znaczenie przede wszystkim w ekstremalnych warunkach – np. na oblodzonej drodze.
Jak wyłączyć system kontroli trakcji?
Kontrolę trakcji można wyłączyć, najczęściej korzystając z przycisku z napisem ASR. Zazwyczaj znajduje się on na konsoli centralnej lub w okolicach kierownicy. Dezaktywacja tej technologii może pomóc np. wyjechać z zaspy. Warto wyłączyć ją też wtedy, gdy planujesz poruszać się samochodem sportowym po torze wyścigowym.
Kiedy nie warto wyłączać ASR?
Oczywiście poza jazdą po torze, na głębokim śniegu, błocie czy wyjeżdżaniu z zaspy — lepiej nie rezygnować z systemu ASR. Stanowi on bowiem bardzo duże wsparcie i często reaguje na poślizg szybciej niż kierowca. Nie powinno się wyłączać go nawet wtedy, gdy masz pewność co do swoich umiejętności. W końcu chodzi o bezpieczeństwo.
Czy każdy samochód ma system kontroli trakcji?
Obecnie system kontroli trakcji jest już standardem. Można go znaleźć również w nowych pojazdach z niższej półki cenowej. Trzeba jednak pamiętać, że po polskich drogach jeździ też wiele kilkunastoletnich aut, które nie muszą mieć wbudowanej technologii ASR. Jeśli więc chcesz kupić starszy samochód z drugiej ręki, sprawdź, czy ma on jakiekolwiek systemy bezpieczeństwa.
Jak system kontroli trakcji wpływa na bezpieczeństwo jazdy?
Przede wszystkim ASR ułatwia utrzymanie stabilności pojazdu. Zapobiega poślizgom zarówno na oblodzonych, jak i mokrych drogach czy nawet piaszczystych podłożach. Redukuje też ryzyko utraty przyczepności podczas szybkiego ruszania. Przydaje się zwłaszcza na zakrętach, ograniczając szansę na wypadnięcie z drogi.
Do tego system kontroli trakcji jest pomocny również w sytuacjach awaryjnych, gdy kierowca chce uniknąć kolizji. Ułatwia zachowanie stabilności samochodu podczas nagłego przyspieszania i skręcania. Skraca drogę potrzebną do odzyskania przyczepności i usprawnia omijanie przeszkód w trudnych warunkach.
Co oznacza kontrolka kontroli trakcji?
Kontrolka kontroli trakcji zwykle przedstawia auto, które ślizga się na drodze. Co to oznacza, gdy się świeci? Przede wszystkim, gdy kontrolka kontroli trakcji świeci — oznacza, że system działa, a auto ma problemy z przyczepnością. Gdy kontrolka miga — ASR w danej chwili reaguje na poślizg.
Co oznacza ciągle zapalona kontrolka kontroli trakcji?
Gdy kontrolka ASR świeci się cały czas, może to oznaczać różne problemy takie jak usterkę samego systemu, niskie ciśnienie opon, zwarcie, problemy z oprogramowaniem, problemy z ABS czy problem z czujnikami prędkości kół. Co zrobić w takiej sytuacji? Można oczywiście zresetować system, można sprawdzić ciśnienie w oponach i w razie potrzeby je dopompować. Często jednak konieczna będzie wizyta u mechanika.
Kontrola trakcji to ogromna pomoc dla kierowcy. Obecnie stosuje się go w każdym nowym samochodzie, a nawet w motocyklach. Warto z niego korzystać, by jazda była bezpieczna.