Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Rusza strefa czystego transportu w Warszawie. Co to oznacza?

SCT - spaliny z auta

Od 1 lipca w Warszawie rusza strefa czystego transportu. Celem SCT jest ograniczenie emisji i poprawy jakości powietrza. Wprowadzenie strefy oznacza, że część pojazdów nie wjedzie do stolicy. Obszar SCT obejmuje 37 km kwadratowych. Jakie pojazdy wjadą i co trzeba wiedzieć o strefie czystego transportu w Warszawie? Podpowiadamy!

  • Strefa Czystego Transportu zaczyna obowiązywać w Warszawie od 1 lipca 2024 roku.
  • W pierwszym etapie wymogi nie będą rygorystyczne i umożliwią wjazd nawet 27-letnim benzyniakom i 19-letnim dieslom.
  • Nalepki nie są potrzebne tym, którzy spełniają wymagania.
  • Pojazdy wyłączone z wymagań SCT powinny mieć odpowiednie nalepki, a kierowcy — uprawnienia.
  • Na następną strefę czystego transportu w innym mieście przyjdzie nam czekać co najmniej rok.
  • Wjazd do strefy pojazdem, który nie spełnia wymogów i nie ma uprawnień, będzie karany mandatem w wysokości 500 zł.
  • Musisz kupić nowe auto, by spełnić wymagania Strefy Czystego Transportu? Sprawdź, na co zwrócić uwagę podczas kupowania auta!

 

Ekologia jest coraz ważniejsza. Dopiero, co na stacjach pojawiła się nieco lepsza dla środowiska benzyna E10paliwo HVO100. Teraz czas na specjalną Strefę Czystego Transportu, która ma poprawić jakość powietrza. Na razie tylko w Warszawie, ale niebawem zapewne pojawi się także w innych miastach.

Co to jest strefa czystego transportu?

Auto elektryczne

Zacznijmy od początku, a więc od tego, co to jest strefa czystego transportu. Strefa czystego transportu (SCT) to strefa w miastach, do której nie będą mogły wjechać pojazdy o wysokiej emisji. Dotyczy to więc przede wszystkim starszych pojazdów. Jednocześnie uprzywilejowane będą pojazdy ekologiczne. Chodzi o auta elektryczne i hybrydowe. Wraz z początkiem lipca — zacznie działać Strefa Czystego Transportu w Warszawie.

Po co jest SCT?

Czyste i zielone miasto

Po co jest Strefa Czystego Transportu? Celem SCT jest ograniczenie emisji szkodliwych cząsteczek PM10 i PM2,5. Dlaczego to takie ważne? Wszystko przez to, że to one w dużej mierze przyczyniają się do chorób układu oddechowego i sercowo-naczyniowego. Do tego Strefa czystego transportu przyczyni się do mniejszej emisji gazów cieplarnianych. Innymi słowy, eko-strefa Warszawa ma sprawić, że ludzie w niej żyjący będą zdrowsi.

Strefa Czystego Transportu Warszawa — obszar

Wprowadzona 1 lipca Strefa Czystego Transportu w Warszawie obejmuje większość Śródmieścia i fragmenty otaczających dzielnic. Obszar SCT Warszawa to 37 km kw. To oznacza zaledwie 7% powierzchni miasta. Nie jest więc to dużo. Co ważne, ulice graniczne będą się znajdować już poza strefą. Na granicach strefy będą specjalne znaki drogowe, które będą informować o SCT.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie — mapa

Strefa Czystego Transportu w Warszawie - mapa

(fot. UM Warzawy)

Granice SCT zaprojektowano tak, by pokrywały się głównymi drogami i liniami kolejowymi. Granice wyznaczają: al. Prymasa Tysiąclecia, Al. Jerozolimskie, Trasa Łazienkowska, al. Stanów Zjednoczonych, ul. Wiatraczna, a następnie tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej aż do al. Prymasa Tysiąclecia.

Dostępna jest też szczegółowa mapa SCT na stronie Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.

Kto nie wjedzie do Warszawy – 1 etap SCT

Znak zakazu wjazdu
  • pojazdy benzynowe (w tym LPG) – pojazd musi spełniać normę spalin Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 roku.
  • pojazdy diesla (w tym LPG) – pojazd musi spełniać normę spalin Euro 5 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 2005 roku.

To oznacza, że wstępu nie będą mieć samochody benzynowe starsze niż 27 lat i diesle w wieku maksymalnie 17 lat. Jak sprawdzić, czy pojazd może wjechać do Strefy Czystego Transportu? Można skorzystać ze specjalnej wyszukiwarki.

Oczywiście wymogi nie dotyczą zabytków. To oznacza, że samochodem zabytkowym można wjechać do Strefy Czystego Transportu.

Kolejne etapy SCT Warszawa

Etapy Strefy Czystego Transportu w Wraszawie

(fot. UM Warzawy)

Oczywiście 1 etap to nie wszystko. Już teraz możemy sprawdzić, jak wymogi będą wyglądać w następnych latach.

  • Etap 2 – od 2006:
    • pojazdy benzynowe (w tym LPG) – min. Euro 3 lub rok produkcji nie wcześniej niż 2000 rok,
    • diesle (w tym LPG) – min. Euro 5 lub rok produkcji nie wcześniej niż 2009 rok.
  • Etap 3 – od 2028:
    • pojazdy benzynowe (w tym LPG) – min. Euro 4 lub rok produkcji nie wcześniej niż 2005 rok,
    • diesle (w tym LPG) – min. Euro 6 lub rok produkcji nie wcześniej niż 2014 rok.
  • Etap 4 – od 2030:
    • pojazdy benzynowe (w tym LPG) – min. Euro 6dT lub rok produkcji nie wcześniej niż 2009 rok.
    • diesle (w tym LPG) – min. Euro 6 lub rok produkcji nie wcześniej niż 2017,
    • pojazdy benzynowe (w tym LPG) – min. Euro 6 lub rok produkcji nie wcześniej niż 2014,
    • diesle (w tym LPG) – min. Euro 6d lub rok produkcji nie wcześniej niż 2020.Etap 5 – od 2032:

Chcesz zmienić samochód, by spełnić wymagania? Dowiedz się, jak przygotować umowę kupna-sprzedaży samochodu?

Wyłączenia Strefy Czystego Transportu w Warszawie

Etapy Strefy Czystego Transportu dla mieszkańców

 

Oczywiście oprócz zakazów, przewidziano także wyłączenia. Przede wszystkim osoby, które mieszkają w stolicy i płacą tam podatki, nie muszą obawiać się pierwszych dwóch etapów. Takie osoby będą jednak musiały wymienić samochód przed 2028 rokiem. Strefy Czystego Transportu nie muszą się także obawiać seniorzy, a więc osoby, które do końca 2023 roku ukończą 70 lat, o ile przed pierwszym dniem 2024 roku byli już właścicielami pojazdu.

W sumie do 2028 roku wymogi będą dotyczyć zaledwie 3% pojazdów w Warszawie.

Dodatkowe wyjątki

Korek samochodowy

Do SCT w Warszawie wjadą także:

  • służby (a więc pogotowie, policja itp.),
  • pojazdy osób z niepełnosprawnością,
  • inne – przykładowo autobus szkolny,
  • pojazdy zabytkowe i historyczne,
  • pojazdy specjalne – przykładowo karawan pogrzebowy czy pomoc drogowa.

Do tego przewidziano także specjalne okoliczności. Chodzi o przypadki losowe takie jak: dojazd do szpitala, lekarza, miejsca zdawania matury. W takim przypadku specjalna przepustka będzie upoważniać do wykorzystania przez 4 dni w roku.

Czy w Strefie Czystego Transportu potrzebne są nalepki?

Od początku jednym z ważniejszych tematem w kontekście Strefy Czystego Transportu są naklejki. Pojazdy, które spełniają wymogi SCT nie potrzebują nalepki, a właściciele takich aut nie muszą wypełniać dodatkowych dokumentów.

Inaczej wygląda sytuacja osób zwolnionych z wymogów strefy. Takie osoby powinny złożyć odpowiedni wniosek o uprawnienia i nalepkę. Jak to zrobić? Opcje są 2. Można to zrobić przez internet albo stacjonarnie — w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich. Warto jest się pospieszyć, bo jeśli nie złożymy odpowiedniego wniosku — możemy narazić się na mandat.

Co ważne, za brak nalepki nie dostaniemy mandatu i to mimo tego, że konieczność jej posiadania jest zapisana w ustawie. To oznacza, że nie musimy jej naklejać na pojazd. Wszystko przez to, że do sprawdzania, czy pojazd może wjechać do strefy będzie przeznaczone specjalne urządzenie.

Kary za wjazd do SCT

Mandat

Wjazd do Strefy Czystego Transportu bez uprawnień to wykroczenie, które skończy się mandatem w wysokości 500 zł. Z tego powodu, jeśli jesteśmy wyłączeni z wymogów strefy — warto zadbać o odpowiednie uprawnienia.

Jak wyglądają kontrole w Strefie Czystego Transportu? Zatrzymać do kontroli może nas policja i straż miejska. Są też specjalne urządzenia, które wyłapią, auto niespełniające wymogów. Kilkaset metrów dalej będzie na niego czekała kontrola.

Opóźniony Kraków

Zator drogowy

Razem z Warszawą nową strefę miała mieć także stolica Małopolski. Jednak Strefa Czystego Transportu w Krakowie jest opóźniona. 19 czerwca radni zadecydowali, że strefa zacznie działać za rok tj. 1 lipca 2025 roku. W tym czasie strefa będzie dopracowana. Czy będzie wyglądać to podobnie, jak w przypadku ek0-strefy Warszawa? Tego dowiemy się już niedługo.

Strefy Czystego Transportu w innych miastach

Korek samochodowy

Oczywiście Warszawa i Kraków to nie jedyne miasta, które myślą o swoich strefach. W przyszłości możemy spodziewać się podobnych Stref Czystego Transportu w Katowicach, Poznaniu, Wrocławiu, Rzeszowie, Lublinie czy Gliwicach, choć nie wszystkie te miasta wykazują chęć do zorganizowania swoich stref. Być może jednak nie będą miały wyboru. O wszystkim dowiemy się zapewne w najbliższych miesiącach.

Rusza pierwsza Strefa Czystego transportu w Warszawie, która ma ograniczyć emisję szkodliwych cząsteczek. Wymogi co do samochodów nie są trudne do spełnienia, ale z każdym etapem będą bardziej rygorystyczne. Niebawem zapewne dowiemy się, co dalej z analogicznymi strefami w innych miastach.

Źródła: transport.um.warszawa.pl, money.pl, portalsamorzadowy.pl

Zobacz też: