Dlaczego trzeba zmienić opony na zimowe? Zmiana opon na zimowe? Polska należy do niewielu krajów…
Jak pompować opony? Co trzeba wiedzieć na temat sprawdzania i uzupełniania ciśnienia w oponach samochodowych?
Większe bezpieczeństwo, lepsza przyczepność, krótsza droga hamowania, mniejsze zużycie paliwa i wydłużona żywotność opony – powietrze jest potrzebne do życia nie tylko człowiekowi, ale też wszystkim czterem oponom w Twoim aucie. Prawidłowe ciśnienie w oponach stanowi gwarancję lepszej, bezpieczniejszej oraz bardziej ekonomicznej jazdy. Niestety, wielu kierowców bagatelizuje problem zbyt niskiego ciśnienia w oponach.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach,
- Jakie są skutki zbyt niskiego i zbyt wysokiego ciśnienia w oponach,
- Czy warto pompować opony azotem,
- Jak zmierzyć ciśnienie oraz w jaki sposób je uzupełnić.
Prawidłowe ciśnienie w oponach
Nieprawidłowe ciśnienie w oponach pogarsza właściwości jezdne samochodu. Od strony bezpieczeństwa – wydłuża drogę hamowania, od ekonomii – przyspiesza zużycie bieżnika, od ekologii – zwiększa zużycie paliwa i tym samym podnosi koszty eksploatacji pojazdu. Tego chcemy uniknąć! Wartość ciśnienia zawsze powinna być jednakowa na tej samej osi.
Każdy producent samochodu określa wartość ciśnienia dla danego modelu. Informacja o tym znajduje się w instrukcji obsługi samochodu oraz tabliczce – obecnie coraz częściej naklejce – umieszczonej na wewnętrznej stronie słupka, w schowku w desce rozdzielczej, czy też na pokrywie wlewu paliwa. Trzeba przy tym zwrócić uwagę na zmienne wartości w zależności od liczby pasażerów czy przewożonego bagażu.
Wartość ciśnienia w oponach najczęściej podana jest w barach, których jednostka mniej więcej odpowiada atmosferze, kilopaskalach (kPa) bądź w brytyjskim systemie miar jako psi. Przyjmijmy jednak używany w Polsce bar. Przeciętnie w samochodzie osobowym ciśnienie wynosi od 2,2 do 2,5 bara.
Zazwyczaj naklejka lub tabliczka informacyjna w samochodzie przedstawia zalecenia dotyczące prawidłowego ciśnienia w oponach w barach. Jeśli jednak tak nie jest, poniżej prezentujemy przelicznik poszczególnych systemów miar:
1 kPa = 0,01 bar = 0,01 at = 0,145 psi
Co ważne, na wartość ciśnienia w oponie ma wpływ temperatura otoczenia. Wraz z jej spadkiem mamy mniejsze ciśnienie, różnice przy 10 st. C mogą wynieść nawet 0,2 bara. Warto więc w zwiększyć ciśnienie w oponach zimowych.
Ciśnienie w oponach powinno się kontrolować regularnie. Jeżeli ogumienie jest młodsze niż 5 lat, zaleca się wykonywać tę czynność raz w miesiącu. W przypadku opon starszych należy robić to częściej. Oczywiście, nigdy nie zapominajmy o tym przed każdą dłuższą podróżą. Kontrola ciśnienia w oponach powinna zawsze odbywać się na zimno, tj. po kilkugodzinnym postoju. W innym przypadku wartość zawsze będzie wyższa, bo powietrze jako mieszanina gazów zmienia swoją objętość pod wpływem temperatury.
Kiedy najlepiej sprawdzać ciśnienie w oponach?
Gdzie najczęściej sprawdzasz ciśnienie w oponach i uzupełniasz w nich powietrze? Czy jest to stacja benzynowa? Większość kierowców odpowie na to pytanie twierdząco. Problemem jest jednak to, że nie robią tego regularnie. Być może wynika to z braku czasu, zbyt dużej liczby oczekujących na uzupełnienie powietrza w oponach samochodów, a może po prostu nie dostrzegają takiej potrzeby.
Ułatwimy Ci to zadanie – pomiar ciśnienia w oponach samochodowych nie musi wcale wiązać się z wizytą na stacji paliw czy w zakładzie wulkanizacyjnym. Wystarczy niewielki ciśnieniomierz, który warto mieć w bagażniku. W ofercie Moje Auto Virage znajdują się dwa typy ciśnieniomierzy do opon samochodowych, posiadające tarczę zegarową – w wersji pomiaru ciśnienia do 3 barów i 5,5 bara. Można je wykorzystać do kontroli opon w jednośladach, samochodach osobowych i lekkich dostawczych oraz przyczep. Wystarczy odkręcić wentyl, zamocować w nim końcówkę ciśnieniomierza, a wskazówka na tarczy podziałki poda faktyczną wartość.
W przypadku różnicy w stosunku do ciśnienia podawanego przez producenta pojazdu należy je wyrównać. Pomocnym narzędziem będzie kompresor samochodowy Moje Auto Virage, wyposażony w wężyk ciśnieniowy z blokowaną końcówką wentyla oraz trzymetrowy przewód – podłącza się go do typowego gniazda zapalniczki 12 V. Warto mieć go w domu również z innych powodów. Nie tylko napompujesz nim opony, ale też sprzęt sportowy.
Zbyt niskie ciśnienie w oponach – co to oznacza?
Niskie ciśnienie w oponach to najczęściej następstwo uszkodzonej opony. Może również zdarzyć się tak, że problem wystąpi tylko przy samym wentylu. Jak już wiesz, wpływ na ciśnienie ma też temperatura – kiedy jest niska, również ciśnienie się obniża. Najlepiej obrazuje to następujący przykład: pompujemy oponę do 2 barów w temperaturze 20 st. Celsjusza; gdy temperatura obniża się do -10 st. Celsjusza, wtedy w naszej oponie ciśnienie wynosi już tylko 1,7 bara.
Bez wątpienia, zbyt niskie ciśnienie w oponach ma bardzo niekorzystny wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Opony są bardziej narażone na aquaplaning. Czym jest to zjawisko? Występuje, kiedy bieżnik nie jest w stanie skutecznie odprowadzać wody. W miejscu styku z podłożem powstaje tzw. klin wodny. To właśnie on powoduje, że opona traci swoją przyczepność. O wypadek w takich okolicznościach nietrudno.
Fakty jednoznacznie wskazują na to, że jazda na oponach o zbyt niskim ciśnieniu niekorzystnie wpływa zarówno na bezpieczeństwo podróżnych, jak i na jakość podróży i koszty eksploatacji pojazdu. Ciśnienie obniżone o 0,5 bara ogranicza trwałość bieżnika o 20-30%, a żywotność opony może zostać zmniejszona nawet o 40%.
Wysokie ciśnienie w oponach – jak reagować?
Zbyt niskie ciśnienie w oponach nie najlepiej wpływa na jakość i bezpieczeństwo jazdy. Jeżeli jednak przesadzimy z jego uzupełnieniem i w oponach będzie znajdowało się za duże ciśnienie, również musimy się liczyć z konsekwencjami. Jazda z dużym obciążeniem, wbrew naszym przypuszczeniom, może skutkować podwyższonym ciśnieniem.
Zazwyczaj nie kontrolujemy ciśnienia w oponach po dłuższej jeździe z większym niż zwykle obciążeniem. A to duży błąd! Zbyt wysokie ciśnienie sprawia, że zmniejsza się powierzchnia styku opony z podłożem. Zatem opony mają w takich okolicznościach ograniczoną przyczepność. Odczuwać będziemy większe wstrząsy, co w konsekwencji przyczyni się też do przedwczesnego zużycia się elementów nadwozia. Mogą się też pojawić problemy z systemem elektronicznym czy luzy w zawieszeniu. Trzeba mieć też świadomość, że zbyt wysokie ciśnienie w oponie powoduje, że zużywa się ona nierównomiernie. Nie możemy też zapominać o komforcie, który jest zdecydowanie mniejszy ze względu na mocniej odczuwalne wstrząsy.
Jak mierzyć ciśnienie w oponach samochodowych?
Mając ciśnieniomierz w domu, możesz w dowolnym momencie skontrolować ciśnienie w oponach. Warto jest go również zabrać w dalszą podróż.
Jak zmierzyć ciśnienie w oponach samochodowych?
- Połącz ciśnieniomierz z wentylem opony, trzymając go zwróconym szkiełkiem do koła.
- Dociśnij szczelnie końcówkę ciśnieniomierza do wentyla.
- Odczytaj wartość i odłącz ciśnieniomierz od wentyla.
- Wciśnij palcem czerwony przycisk – wskazówka powróci do położenia zerowego.
Jak napompować oponę kompresorem samochodowym?
Jeżeli ciśnienie w oponach jest zbyt niskie, użyj kompresora samochodowego w celu ich napompowania. Pamiętaj o zabezpieczeniu pojazdu przed przemieszczaniem. Wrzuć bieg lub zaciągnij hamulec ręczny.
- Podłącz końcówkę kompresora do wentyla opony.
- Podepnij przewód do gniazdka zapalniczki.
- Pompuj oponę nie dłużej niż 10 minut.
Czy wiesz, że prawidłowo napompowane opony zmniejszają zużycie paliwa nawet o 0,3 l/100 km? Wyobraź sobie, ile możesz zaoszczędzić podczas częstej jazdy po mieście czy na długich trasach. Najważniejsze jest jednak bezpieczeństwo jazdy. Bez właściwego ciśnienia w oponach ryzyko wypadków jest znacznie większe. Nie ryzykuj, bądź odpowiedzialnym kierowcą.
Czy warto pompować opony na stacji benzynowej?
Stacja benzynowa wydaje się najwygodniejszym miejsce do tego, żeby sprawdzić, jakie jest ciśnienie w oponach i czy ogumienie wymaga dopompowania. Kompresory stoją przy wielu obiektach, a korzystanie z nich jest zazwyczaj darmowe.
Ogólnodostępność jest niewątpliwym atutem, jednak z korzystaniem ze sprzętu do pompowania opon na stacjach paliwowych jest kilka problemów. Pierwszym z nich jest odległość.
Jeżeli mieszkasz w miejscu, w którym stacja benzynowa nie znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie i trzeba do niej dojechać kilka kilometrów, wskazania manometru dotyczące ciśnienia w oponach mogą być nieprawidłowe. Dlaczego? Ponieważ opony mogą zdążyć się już nagrzać, co doprowadzi do zmiany objętości powietrza.
Ponadto, nierzadko kompresory na stacjach benzynowych nie są w najlepszej kondycji. Jedną z typowych usterek jest uszkodzenie końcówki węża. Z powodu tej wady nie będzie się ona trzymać wentyla. Co więcej, uszkodzony sprzęt może sprawić, że zamiast zwiększyć ciśnienie w oponie, przez przypadek spuścimy część powietrza z ogumienia.
Kompresory na stacjach mogą też wskazywać błędne ciśnienie w oponach. Z tego powodu po napompowaniu ciśnienie w ogumieniu może być zbyt wysokie lub w dalszym ciągu zbyt niskie.
Rzecz jasna, nie każdy kompresor na stacji benzynowej będzie działał nieprawidłowo. Dobrze jest jednak zaopatrzyć się w przenośny ciśnieniomierz, żeby zweryfikować, czy wskazania manometru zgadzają się ze stanem faktycznym.
Pompowanie opon azotem kontra pompowanie powietrzem
Opony najczęściej pompuje się sprężonym powietrzem, czyli mieszanką gazów atmosferycznych. Alternatywą dla tej metody jest użycie azotu.
Czemu w ogóle warto rozważać pompowanie opon azotem, skoro i tak blisko 80% powietrza stanowi ten gaz? Przede wszystkim dlatego, że czysty azot używany do napełniania ogumienia jest odseparowany od tlenu.
Dzięki temu po napompowaniu opon azotem nie występuje proces utleniania się gumy. Ogumienie będzie miało większą żywotność. W powietrzu jest też para wodna, więc stosowanie azotu może w pewien sposób przyczynić się do powstrzymania procesu korozyjnego, co będzie szczególnie istotne w przypadku felg stalowych.
Ponadto, szacuje się, że opony napompowane azotem utrzymują ciśnienie trzykrotnie dłużej w porównaniu do ogumienia z powietrzem atmosferycznym. Wynika to m.in. z mniejszej podatności gazu na zmiany temperatur.
Czy pompowanie opon azotem ma sens? Może mieć, jeśli samochodem pokonujesz często długie trasy. Ciśnienie można będzie kontrolować rzadziej, a ogumienie wytrzyma w teorii większe przebiegi.
Z drugiej strony, pompowanie opon azotem może być problematyczne. Nie zwiększysz lub zmniejszysz ciśnienia w ogumieniu samodzielnie. Na każdą kontrolę lub dopompowanie trzeba się będzie wybrać do wulkanizatora.
Ile kosztuje napompowanie opon?
Jeśli korzystasz z własnego kompresora, pompowanie opon de facto nic Cię nie będzie kosztować. Podobnie będzie, jeśli będziesz korzystać z kompresora na stacji. Najczęściej możliwość użycia sprzętu jest w takim miejscy darmowa.
Również opłata u wulkanizatora nie powinna być wysoka. Nierzadko zakłady oferują usługę sprawdzenia ciśnienia w oponach za symboliczną kwotę, np. 10 zł.
Zapłacić trzeba będzie, jeśli chcesz napompować opony azotem. Za jedną oponę pobierana jest opłata wynosząca mniej więcej 5-10 zł w zależności od zakładu wulkanizacyjnego.
Co trzeba koniecznie wiedzieć na temat ciśnienia w oponach?
- Przeciętnie w samochodzie osobowym ciśnienie wynosi od 2,2 do 2,5 bara.
- Obniżenie temperatury powietrza o 10 st. C może spowodować zmniejszenie ciśnienia w oponach nawet o 0,2 bara.
- Ciśnienie w oponach możemy sprawdzić na stacji benzynowej, w zakładzie kontroli pojazdu, wulkanizacji, a także we własnym garażu z wykorzystaniem małego, poręcznego ciśnieniomierza.
- Zbyt niskie ciśnienie skutkuje zjawiskiem aquaplaningu. Bieżnik nie odprowadza właściwie wody i w miejscu styku z podłożem powstaje tzw. klin wodny, w wyniku czego opona traci swoją przyczepność.
- Zbyt wysokie ciśnienie skutkuje ograniczoną przyczepnością.
- Do uzupełnienia ciśnienia w oponach użyj kompresora samochodowego, który warto mieć na wyposażeniu swojego samochodu lub domowego warsztatu.