Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Spawanie plastiku – jak uratować plastiki w samochodzie?

Spawanie plastiku

Wydawać by się mogło, że spawanie to czynność zarezerwowana wyłącznie dla metali. Okazuje się jednak, że przy pomocy specjalnych urządzeń można w ten sposób łączyć także tworzywa sztuczne. Ten typ napraw jest często wykorzystywany w motoryzacji. Jeśli więc z jakiegoś powodu uszkodziłeś zderzak, nadkole, albo inny plastikowy element auta, nie masz powodów do zmartwień – takie usterki można naprawić bez kupowania nowego elementu na podmianę.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym jest spawanie plastiku;
  • jak przygotować element do spawania;
  • czym spawać plastik;
  • jak kompleksowo odnowić spawany element plastikowy.

Jakie plastikowe elementy samochodu można spawać?

Spawanie, a tak naprawdę zgrzewanie, dotyczy większości tworzyw sztucznych. Przed przystąpieniem do naprawy musisz dowiedzieć się, z jakiego rodzaju plastiku wykonano uszkodzony element. Jest to zazwyczaj widoczne w ukrytym miejscu, np. od spodu zderzaka. W motoryzacji najczęściej stosuje się tworzywo oznaczone jako ABS.

Jako, że każdy plastik ma inne właściwości, należy dobrać spoinę i temperaturę zgrzewania adekwatnie do materiału.

Jakie są urządzenia przeznaczone do spawania plastiku?

Spawanie plastiku

Hot Stapler

Jest to zszywarka do plastiku. Przy jej pomocy wtapia się metalowe zszywki w tworzywo, by je wzmocnić w miejscu łączenia. Nie jest to urządzenie niezbędne, ale za to bardzo pomocne.

Spawarka do plastiku

Można ją nabyć za kilkaset złotych, w raz z nią dobrze jest kupić zestaw spoin do różnych tworzyw sztucznych.

Lutownica

W krytycznych sytuacjach, jeśli jesteś bardzo zdesperowany, do spawania plastiku możesz użyć lutownicy. Nie oczekuj jednak estetycznej spoiny, jest to metoda dobra w chwili desperacji.

Opalarka

Jeśli uda Ci się punktowo skierować strumień powietrza z opalarki na łączony element i spoinę, wtedy będzie ono działać podobnie jak to wydobywające się ze spawarki. Różnica polega na regulacji temperatury – opalarka jest w tym zakresie mocno ograniczona i nieprecyzyjna, co może być przeszkodą przy zgrzewaniu elementów, które mają się ładnie prezentować.

Jak spawać plastik?

Spawając plastik postępuj w następujący sposób:

  1. Oczyść miejsce łączenia – powinno być ono odtłuszczone i wolne od zabrudzeń.
  2. Wyszlifuj miejsce zgrzewania, możesz nawet wykonać małe wgłębienie, by spoina była trwalsza i głębsza.
  3. Włącz Hot Stapler i ustaw temperaturę urządzenia tak, by zszywki wtapiały się w plastik, ale nie przepalały go na wylot.
  4. Zamontuj metalową zszywkę to plastiku do Hot Staplera i przyłóż ją do styku łączonych powierzchni. Odczekaj chwilę, lekko dociskając, aż zszywka zagłębi się w tworzywo. Dzięki temu wzmocnisz powierzchnię łączenia.
  5. Zetnij pozostające po zszywkach druciki, wystające nad powierzchnię naprawianego elementu.

Kroki 3-5 można pominąć i przejść od razu do spawania, ale zastosowanie stalowych zszywek zdecydowanie wzmocni element. Następnie możesz przejść do właściwego spawania:

  1. Dobierz spoiwo zgodnie z typem spawanego plastiku.
  2. Włącz spawarkę do plastiku.
  3. Odtłuść łączoną powierzchnię.
  4. Skieruj dyszę grzejącą spawarki na miejsce łączenia i przyłóż do niego spoiwo pod kątem 45°. Poczekaj, aż oba zaczną się topić.
  5. Przesuwaj powoli spoiwo po powierzchni łączenia, cały czas pilnując, aby elementy lekko się nadtapiały.
  6. Utnij nadmiarową spoinę.
  7. Wyszlifuj spaw, sprawdzając, czy zgrzał się na stałe.

Czy spawanie plastiku jest trudne?

Spawanie plastiku

Spawanie plastiku nie jest trudne, wymaga nieco wprawy. Uważaj, żeby się nie poparzyć. Najlepiej rób to w dobrze wentylowanym pomieszczeniu, gdyż opary tworzyw sztucznych mogą być trujące.

Jakie kosmetyki są przydatne po skończonym spawaniu plastikowych elementów?

Jeśli spawałeś coś, co rzuca się w oczy, np. zderzak w samochodzie, popracuj nad estetyką spawu. Niedociągnięcia możesz poprawić papierem ściernym i szpachlą.

  1. Kup specjalną szpachlę do plastiku. Jest ona elastyczna po zaschnięciu, więc nie będzie pękać.
  2. Wyszlifuj powierzchnię spawu tak gładko, jak to tylko możliwe.
  3. Wyczyść i odtłuść element.
  4. Rozrób szpachlę z utwardzaczem zgodnie z proporcjami zalecanymi przez producenta, aż do uzyskania jednorodnej, jednobarwnej masy.
  5. Nanieś szpachlę na miejsce łączenia i rozprowadź packą na gładko, z lekkim naddatkiem.
  6. Po zaschnięciu szlifuj szpachlę papierem ściernym, zaczynając od gradacji 100, a kończąc na 1000-2000, zależnie od tego, jaki efekt planujesz osiągnąć. Po każdym etapie szlifowania zmieniaj papier na 200, później 400, 600, 800 i wreszcie 1000. Im wyższe oznaczenie papieru, tym gładszą powierzchnię uzyskasz.
  7. Oddaj element do lakierowania, albo zrób to samodzielnie, jeśli masz taką możliwość.

Hura! Właśnie zaoszczędziłeś kilkaset złotych na naprawie zderzaka. Jeśli był on nielakierowany, to możesz go teraz potraktować specjalnym czernidłem. Inną opcją jest zastosowanie spreju do malowania zderzaków, który nada elementowi głębokiego, czarnego koloru.