Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Spalanie stukowe – czym jest, jakie są objawy i skutki?

Spalanie stukowe – czym jest, jakie są objawy i skutki?

Aby jednostka silnika w samochodzie pracowała bez zarzutu, musisz zadbać o stan techniczny niemalże wszystkich jej podzespołów. Bardzo ważne są też sensory, które regulują sposób działania poszczególnych układów silnika. Jednym z nich jest czujnik spalania stukowego. Kiedy dochodzi do uszkodzenia tej części, silnik przestaje prawidłowo pracować ze względu na nieodpowiednie parametry mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach. Przejdź dalej i dowiedz się, czym właściwie jest spalanie stukowe i jak uniknąć problemów z silnikiem. To ważne, jeśli chcesz podróżować bezpiecznie i bezawaryjnie!

Z tego artykułu dowiesz się:

Przeczytaj też poradnik: Oznaczenia oleju silnikowego – jak je czytać i jakie są rodzaje, o których trzeba wiedzieć?

Czy spalanie stukowe może szkodzić jednostce silnika? To musisz wiedzieć!

Zgodnie z zasadą działania silnika spalinowego lub diesla w cylindrach jednostki dochodzi do spalania mieszaniny powietrza i paliwa. Aby silnik pracował prawidłowo, potrzebne są odpowiednie proporcje tych czynników. To oznacza, że uszkodzony czujnik spalania stukowego może doprowadzić do zniszczenia silnika, np. poprzez nagły wzrost temperatury w komorze spalania.

Czy wiesz, że…? Proces spalania stukowego ma charakter reakcji łańcuchowej z elementem detonacji. Kiedy pojawia się problem, na początek usłyszysz wyraźny stuk spod maski. Jeśli nie zareagujesz odpowiednio szybko, wtedy tłok, korbowód, pierścienie tłokowe i całe cylindry mogą zostać uszkodzone.

Podstawowe przyczyny, które powodują występowanie problemu spalania stukowego to:

  • przegrzanie silnika, np. podczas jazdy na krótkich trasach z wysokimi obrotami;
  • źle ustawione wyprzedzenie zapłonu;
  • uszkodzenie czujnika spalania stukowego;
  • kiepskiej jakości paliwo;
  • zbyt duży poziom sprężania mieszanki paliowo-powietrznej w cylindrach.

W praktyce spalanie stukowe może negatywnie wpływać na stan silnika, chociażby ze względu na przyspieszone zużycie układu korbowo-tłokowego. Wyobraź sobie, że te ruchome części zostaną zdeformowane przez zbyt wysokie temperatury w komorze spalania… to prosta droga do zatarcia silnika, a wtedy koszty remontu mogą być naprawdę wysokie!

Ciekawostka! Pojedynczy cykl spalania mieszanki paliwowo powietrznej w nowoczesnych samochodach osobowych trwa około 0,001 sekundy!

Przeczytaj także: Jaki olej do silnika?

Czym objawia się spalanie stukowe i jak rozpoznać pierwsze problemy?

Jeśli chodzi o spalanie skutkowe, przyczyny mogą być różne, np. nieprawidłowo eksploatowany pojazd lub po prostu uszkodzenie czujnika spalania stukowego. Kompletnie nie wiesz, jak rozpoznać taki problemem po objawach? To wcale nie takie trudne. W momencie, kiedy odpalasz samochód lub w trakcie trasy możesz zauważyć lub usłyszeć…

  • nierówną pracę silnika, szczególnie na biegu jałowym – wtedy wahania na obrotomierzu będą widoczne gołym okiem;
  • metaliczne stuki spod maski, które do złudzenia przypominają uszkodzoną panewkę;
  • kontrolkę „check engine” na desce rozdzielczej – oczywiście bez komputera nie dowiesz się o niej niczego więcej;
  • odczuwalny wzrost spalania podczas jazdy i spadek mocy.

Jeśli nie zdiagnozujesz odpowiednio szybko uszkodzenia czujnika spalania skutkowego, objawy mogą być znacznie poważniejsze. Podczas cyklicznych prac serwisowych na pewno zauważysz też większe zużycie oleju silnikowego (producenci zabezpieczają się, wskazując że orientacyjne zużycie oleju w silniku to często ok. 1 litr na 1000 kilometrów).

Co zrobić, kiedy rozpocznie się spalanie stukowe silnika?

Przede wszystkim zachowaj spokój i postaraj się jak najszybciej odstawić auto do mechanika. Metaliczne dźwięki, nadmierne zużycie paliwa i brak mocy to tylko początek większych problemów… Spalanie detonacyjne może wypalić dziury w tłokach, a także zerwać rozrząd, a wtedy nie pozostanie Ci nic innego, jak wymiana silnika na nowy… lub całego samochodu.

Ze względu na fakt, że to jedna z najgroźniejszych awarii dla silników spalinowych tuż po jej wykryciu powinieneś:

  1. Zatrzymać pojazd, jeśli czujesz, że dalsza jazda mogłaby doprowadzić do poważniejszych uszkodzeń.
  2. Umówić się do serwisu w celu dokładnego zdiagnozowania usterki i naprawy.

Nigdy nie staraj się za wszelką cenę kontynuować jazdy. To prosta droga do całkowitego zniszczenia silnika.

Uszkodzony czujnik spalania stukowego – jak działa ten sensor i gdzie go szukać?

Kiedy silnik nie pracuje prawidłowo i masz podejrzenia, że doszło do uszkodzenia czujnika spalania stukowego – możesz zacząć diagnostykę właśnie od tej części. Sensor znajdziesz najczęściej na bloku silnika, kolektorze dolotowym albo bezpośrednio na cylindrze.

Czujnik wykrywa drgania bloku silnika i przetwarza je na sygnały elektryczne. Następnie sterownik analizuje przesłane dane i zarządza pracą silnika, np. w procesie spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w cylindrach.

Pamiętaj! Czujnik spalania stukowego odpowiada bezpośrednio za kąt wyprzedzenia zapłonu na poszczególnych cylindrach.

A więc jeśli dojdzie do uszkodzenia sensora, wtedy na 99% silnik przestanie prawidłowo pracować. W większości przypadków wystarczy wymienić czujnik na nowy, aby pozbyć się problemu i uniknąć ryzyka pojawienia się poważniejszych usterek.

Dlaczego spalanie stukowe jest groźne dla silnika w Twoim samochodzie?

Takie zjawisko bywa naprawdę problematyczne, szczególnie jeśli nie zareagujesz w żaden sposób i za wszelką cenę kontynuujesz eksploatację pojazdu. Wzrost temperatury i ciśnienia spalania może doprowadzić do uszkodzenia głowicy (naprawa wymaga tzw. planowania głowicy, czyli wyrównania jej powierzchni), a także wypalenia zaworów.

W skrajnych przypadkach może też dojść do całkowitego zatarcia silnika, np. uszkodzenia tłoków czy nawet zerwania wału korbowego. Takie sytuacje mogą doprowadzić do tego, że naprawa samochodu będzie kompletnie nieopłacalna.

Zajrzyj też do artykułu: Różnice w paliwach premium i standardowych – czy warto dopłacać?

W jaki sposób możesz skutecznie zapobiegać spalaniu stukowemu?

Przyczyny spalania stukowego często mają źródło w zaniedbaniach właściciela pojazdu. Jeśli nie dbasz o regularną wymianę oleju silnikowego lub zapominasz o cyklicznych wizytach w serwisie… prawdopodobnie problemy ze spalaniem stukowym pojawią się w najmniej oczekiwanym momencie.

Co możesz zrobić, żeby uniknąć problemów z nieprawidłowym spalaniem mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku? Wykorzystaj kilka praktycznych wskazówek:

  • staraj się tankować paliwo wysokiej jakości, najlepiej takie, które jest zalecane przez producenta pojazdu;
  • regularnie wymieniaj olej w silniku – choć zalecania wielu producentów są inne, warto to robić w interwałach co 10 tys. kilometrów lub raz do roku;
  • kontroluj stan świec zapłonowych – musisz przyjąć, że realny bezproblemowy przebieg bez wymiany to 20-30 tys. kilometrów.

Staraj się też regularnie kontrolować stan sensorów w silniku, np. czujnika spalania stukowego. Takie działania w połączeniu z cyklicznymi płukankami do silnika (w tym przypadku pamiętaj, aby stosować wyłącznie polecane preparaty do silnika) i kontrolą prawidłowych ustawień sterownika pojazdu przez serwisanta to podstawa, aby wystrzec się poważnych problemów ze spalaniem stukowym w swoim samochodzie.

FAQ

Czy mogę dalej jechać autem, gdy pojawi się spalanie stukowe?

Nie. Gdy usłyszysz metaliczne stuki albo silnik zacznie dziwnie pracować, zatrzymaj się jak najszybciej. Kontynuowanie jazdy może zniszczyć silnik, dlatego czym prędzej odstaw auto do mechanika.

Czy spalanie stukowe zawsze oznacza, że silnik jest już uszkodzony?

Nie zawsze. Jeśli szybko zareagujesz, często wystarczy wymiana czujnika lub regulacja zapłonu. Ale jeśli to zignorujesz, może dojść do kosztownych uszkodzeń – tłoków, zaworów, głowicy.

Czy jakość paliwa ma wpływ na spalanie stukowe?

Tak. Tanie, niskiej jakości paliwo to jeden z głównych powodów spalania stukowego. Tankuj na sprawdzonych stacjach i używaj paliwa zalecanego przez producenta auta.

Czy tuning silnika zwiększa ryzyko spalania stukowego?

Zdecydowanie tak. Zmiana mapy zapłonu, zwiększenie mocy, czy montaż turbosprężarki bez odpowiedniego strojenia może sprawić, że spalanie będzie zbyt agresywne. Bez dobrego ustawienia ECU ryzyko stuków wzrasta.

Ułatwienia dostępu