Bezpiecznik samochodowy – jak działa Trudno uwierzyć, ale małe bezpieczniki samochodowe chronią samochód przed poważnymi…
Przewodnik po woskach samochodowych – ochrona i nabłyszczanie karoserii
Lakiery samochodowe na naszych autach, wraz z użytkowaniem, tracą swój blask oraz wytrzymałość. Mimo, że samochody mają coraz nowocześniejsze wnętrza oraz coraz lepsze parametry, ich powłoki nie stają się coraz grubsze i wytrzymalsze. Współcześni producenci zakładają, że czas użytkowania przeciętnego samochodu to mniej więcej 10 lat, co sprawia, że nie dobierają do nowych modeli wyjątkowo wytrzymałych lakierów. Ratunkiem dla lakieru jest wosk samochodowy. Wystarczy się rozejrzeć wokół siebie, aby łatwo zauważyć, że po naszych drogach porusza się bardzo duża ilość aut ze stażem ponad dekadę.
Techniki nabłyszczania samochodu – wosk „na mokro” i „na sucho”.
Przed czym wosk chroni karoserię?
Niezależnie od pory roku lakier na naszej karoserii narażony jest na wiele przeciwności takich, jak:
– warunki atmosferyczne – mają bardzo duży wpływ na lakier samochodu. Latem jest narażony na prażące słońce, wiosną i jesienią na opady deszczu o różnym natężeniu a sporadycznie nawet na grad. Natomiast zimą ujemne temperatury sprawiają, że lakier pokrywa powłoka lodowa. Każda pora roku w pewnym stopniu obniża jakość lakieru. Dlatego warto wraz z nadejściem każdej pory roku wygospodarować sobie jeden dzień i przeznaczyć go na gruntowne zabezpieczenie lakieru. To proces niezwykle czasochłonny, wymagający dokładności i nierzadko kilku godzin sumiennej pracy. Następnym krokiem jest cykliczne mycie samochodu. Nawet jeśli auto po tygodniu od ostatniego mycia wygląda na czyste to jednak przez ten czas na lakierze najpewniej pojawiły się zabrudzenia, które mogą negatywnie wpływać na lakier.
– działanie osób trzecich – samochód jest oczkiem w głowie każdego pasjonata motoryzacji. Każdego dnia dokładają oni wszelkich starań, aby był sprawny technicznie i zachowywał walor estetyczny. Niestety obecny natłok samochodów sprawia, że na drogach i parkingach jest najzwyczajniej ciasno. Klasyką gatunku jest weekendowy wypad na zakupy do marketu. Kierowca parkujący obok wysiadając bądź wsiadając, przez przypadek może uderzyć swoimi drzwiami w nasze. Moment nieuwagi może nas kosztować kilka nieprzespanych nocy i stratę finansową. W myśl porzekadła przezorny jest zawsze ubezpieczony, na wszelki wypadek warto zaparkować dalej od wejścia do marketu, gdzie miejsca parkingowe nie są aż tak oblegane i przejść te kilka czy kilkanaście metrów, ale mieć większą pewność, że zrobiliśmy dla lakieru naszego auta wszystko, co mogliśmy.
Co jeszcze wpływa na karoserię?
– czas – nic nie trwa wiecznie. Lakier samochodowy podobnie jak każda inna jego część ulega systematycznemu zużyciu. Naprawdę warto poświęcić trochę czasu na jego konserwację i nabłyszczanie, aby wydłużyć jego „młody” wygląd. Ponadto auto, które jest zadbane, mniej traci na wartości, a zatem można na nim zyskać przy ewentualnej sprzedaży.
– pył z drogi, który osiada na lakierze – obecny poziom wszelakich zanieczyszczeń jest najzwyczajniej duży i – co gorsza – nie zapowiada się, aby w najbliższym czasie ktoś wymyślił i zastosował jakiś złoty środek, który miały zmienić panujący stan rzeczy. Kurz, pyły i inne nieprzyjazne dla lakieru osady to niestety często jego naturalne środowisko. Szczególnie w miastach. Dobór odpowiedniego wosku oraz jego umiejętne nałożenie na lakier przysparza pozytywnych doznań wizualnych, ale także służy jako niewidzialna warstwa ochronna. Wszelkie pyły osadzają się właśnie na niej, a nie bezpośrednio na lakierze.
Pielęgnacja lakieru to proces, który powinien być wykonywany regularnie wraz z myciem całego samochodu. Oprócz standardowych czynności, mających na celu umycie samochodu, powinniśmy zastosować także produkty służące do pielęgnacji oraz wybłyszczania lakieru. Takie postępowanie pozwala na usunięcie drobniejszych zanieczyszczeń. Ułatwia proces kolejnego mycia, a po zastosowaniu preparatów hydrofobowych – na powierzchni nie będą pozostawały krople wody.
Podsumujmy najważniejsze informacje infografice, którą każdy kierowca może zapisać w swoim telefonie.
Do czego służy wosk?
Do zabezpieczenia oraz pielęgnacji lakieru karoserii służą woski, które występują na rynku w wielu rodzajach. Ich działanie polega przede wszystkim na ochronie lakieru w szczególności przed promieniami UV, a co jest z tym związane, nie dopuszczają do płowienia koloru lakieru. Kolejną ich cechą jest to, że lakier zabezpieczony woskiem, dużo łatwiej nam umyć, pielęgnacja w tym przypadku ogranicza się do spłukania karoserii wodą pod ciśnieniem.
Wybór odpowiedniego wosku przy takiej różnorodności produktów dostępnych na rynku to niełatwe zadanie. Możemy wyszczególnić woski twarde, naturalne, syntetyczne, koloryzujące oraz wypełniające rysy. Na wybór odpowiedniego wosku będą wpływały przede wszystkim: czas potrzebny na aplikację, trwałość wosku na lakierze, efekt wizualny po nałożeniu oraz efekt hydrofobowy. To oczywiście przełoży się na zadowolenie kierowcy z efektu końcowego woskowania. A jak powiedział Akio Toyoda, szef Toyota Motor Corporation.
Rodzaje wosków
Woski twarde to jedne z najpopularniejszych wosków na rynku. Do ich użycia potrzebna jest specjalna gąbka oraz ściereczka z mikrofibry. Woski te charakteryzują się najwyższą trwałością oraz odpornością na warunki atmosferyczne, dają doskonałą głębię koloru. Ich wadą jest bardzo długi czas nakładania na karoserię. Wśród wosków twardych możemy wyróżnić naturalne, syntetyczne oraz hybrydowe. Woski naturalne to woski oparte na wosku Carnauba, pozyskiwanym z liści palm brazylijskich, oraz wosków pszczelich. Wosk ten gwarantuje najwyższy poziom połysku po zastosowaniu.
Działanie wosków syntetycznych oparto na nowoczesnej technologii polimerowej. Po nałożeniu polimery, zawarte w tym rodzaju wosków, wiążą się z powierzchnią lakieru samochodu, zapewniając bardzo dobrą ochronę i odporność na czynniki środowiskowe.
Woski hybrydowe – są połączeniem wosków naturalnych oraz syntetycznych, w rezultacie po zastosowaniu takiego wosku, będzie widoczna doskonała głębia koloru. Otrzymamy wysoki stopień ochronny lakieru i dodatkowo wosk taki będzie bardzo trwały na powierzchni.
Woski w mleczku – są mniej popularne od wosków twardych. Są łatwiejsze w zastosowaniu przez płynną formułę oraz wymagają mniej czasu. Jednak ochrona lakieru jest znacznie słabsza niż w przypadku wosków twardych.
Woski w atomizerze – to bardzo dobry wybór jeżeli nam zależy na szybkim i dobrym efekcie. Poprzez wygodne dozowanie na karoserię, użytkowanie takiego wosku jest dużo łatwiejsze i szybsze.
Stosowanie polega na spryskaniu czystego i osuszonego lakieru, a następnie wypolerowanie go ściereczką z mikrofibry. Większość wosków tego typu, to woski syntetyczne lub hybrydy, dające bardzo dobry efekt hydrofobizujący (odpychanie wody) oraz połysk. Dostępne są także woski w sprayu, które mogą być stosowane na mokry lakier, dzięki czemu wosk taki wiąże się z lakierem, a jego użycie skraca znacznie czas pielęgnacji samochodu.
Proces woskowania
Każdy kierowca przed rozpoczęciem procesu woskowania powinien przyswoić garść informacji o tej tematyce i samodzielnie zdecydować, co ma dla niego największą wartość. Dla jednych będzie to dokładność krycia i ponadprzeciętny efekt wizualny. Inni będą sobie cenili szybkość i prostotę zastosowania.
W każdej grupie wosków można znaleźć szeroką gamę produktów różnych producentów. Jednak wosk wysokiej jakości wcale nie musi kosztować majątku. Najważniejsze, aby kierowca czy pracownik myjni potrafił umiejętnie dobrać preparat do lakieru, w taki sposób, aby efekt woskowania bądź nabłyszczania był możliwie największy. Ponadto taka umiejętność zagwarantuje też najwyższą ochronę lakieru. Właściciel samochodu będzie miał pewność, że karoseria uzyska odpowiedni efekt wizualny. Będzie również chroniona pod względem technicznym, co znacznie wydłuży jej trwałość. W efekcie auto będzie wyglądało na dużo młodsze niż jest w rzeczywistości.
Wosk na mokro, czy sucho? Jaką technikę stosować do nabłyszczania auta?
Kolejnym ważnym aspektem w procesie woskowania samochodu jest odpowiedni wybór preparatu pod względem techniki nakładania go na lakier. Karoserię auta można woskować „na mokro” lub ”na sucho”. Przeanalizujmy zatem obie te techniki. Rozważmy wszelkie zalety i wady każdej z nich.