Z artykułu dowiesz się: Czy zaparowane szyby mogą być przyczyną zatrzymania policji? Dlaczego szyby parują?…
Samochód nie odpala – jak sobie poradzić z problemem?
Problem z rozruchem silnika występuje najczęściej zimą. Przyczyniają się do tego niskie temperatury. Co zrobić, gdy auto nie chce się uruchomić? Jakie są awaryjne sposoby na włączenie silnika?
Czy silniki różnią się sposobem uruchamiania?
Silnik benzynowy i Diesla pracują na innych zasadach. Ten pierwszy potrzebuje do prawidłowej pracy iskry ze świecy zapłonowej. Podpala ona mieszankę paliwowo-powietrzną w momencie sprężania.
Jednostka wysokoprężna zwana jest też silnikiem z zapłonem samoczynnym. W momencie sprężania następuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej pod wpływem wysokiego ciśnienia. Proces jest wspierany przez świece żarowe.
To powoduje, że jeśli samochód nie odpala, winny może być silnik.
Problemy z rozruchem silnika – jakie mogą być główne przyczyny?
W związku z odmienną konstrukcją i faktem, że do zasilania silników benzynowych i dieslowskich stosuje się inne paliwo, problemy z uruchamianiem także mogą być różne. Główne przyczyny są jednak zazwyczaj podobne, dotyczą najczęściej elektryki oraz układu paliwowego.
Problem z odpalaniem samochodu na zimnym silniku może leżeć w nieprawidłowo działającym akumulatorze. Może on być niedostatecznie naładowany lub całkowicie rozładowany. Przyczyna może też leżeć np. w poluzowanych klemach.
Jednostka napędowa może się również nie uruchomić z powodu awarii rozrusznika lub samej stacyjki. W przypadku motorów benzynowych kłopoty mogą być także wywołane zużytymi świecami zapłonowymi. Świece mogą być przyczyną problemu z uruchomieniem silnika zasilanego LPG, ponieważ jednostka pracująca na gazie jest narażona na większe obciążenia. W przypadku aut z LPG trzeba też pamiętać o odpowiedniej ilości benzyny w baku, bowiem to na tym paliwie powinien być uruchamiany motor.
Silnik Diesla może nie zacząć pracować, jeżeli nie działają prawidłowo świece żarowe. Inną bolączką może być parafina, która pod wpływem niskiej temperatury wytrąca się z oleju napędowego, zatykając filtr paliwa czy przewody. Więcej o tej kwestii piszemy w artykule Czym jest paliwo zimowe i od kiedy pojawia się na stacjach?.
Może też wystąpić problem z uruchomieniem ciepłego silnika Diesla. Niedostateczne ciśnienie w układzie paliwowym może powodować, że w listwie wtryskowej nie będzie oleju napędowego, w związku z czym w komorach spalania nie będzie mogła powstać mieszanka konieczna do zapłonu.
Co należy zrobić, gdy potrzebujemy pilnie uruchomić auto?
Jednym z podstawowych sposobów na uruchomienie auta, jest odpalanie z kabli. Polega na zaczerpnięciu prądu od samochodu ze sprawnym akumulatorem.
Jak odpalić auto na kable? Szczegółowo opisujemy to w artykule Jak uruchomić samochód z pomocą kabli rozruchowych podłączonych do akumulatora? Jak dobrać odpowiednie kable rozruchowe?. Przede wszystkim, dbamy o bezpieczeństwo i dobór dobrej jakości kabli rozruchowych.
Silnik pojazdu, z którego będziemy „pożyczać” prąd powinien być wyłączony, a kluczyk ze stacyjki wyjęty. Wyjmujemy też na wszelki wypadek kluczyk ze stacyjki w naszym aucie, żeby podczas podłączania przewodów nie pojawiły się iskry. Kable podłączamy na zasadzie: plus do plusa, minus do masy lub do klemy ujemnej. Zaczynamy od podpięcia do sprawnego akumulatora.
Możemy także skorzystać z urządzenia rozruchowego do samochodu, zwanego potocznie boosterem. Sprzęt ten działa na podobnej zasadzie, jak kable rozruchowe, nie potrzebujemy jednak pomocy drugiego kierowcy, bowiem rozładowany akumulator podpina się bezpośrednio do urządzenia rozruchowego.
Alternatywnie możemy wyjąć akumulator i naładować go przy pomocy prostownika. Kłóci się to jednak z koncepcją szybkiego, awaryjnego uruchamiania motoru, bowiem proces może zająć kilka godzin.
Ładowanie akumulatora nie zawsze pomoże. Co zrobić, gdy problem z odpaleniem silnika nie jest związany z brakiem prądu?
Czy są środki, które pomogą, gdy samochód nie odpala?
Jeżeli po przekręceniu kluczyka rozrusznik bez problemu zaczyna wprawiać jednostkę w ruch, a mimo to nie następuje rozruch silnika, możemy spróbować zastosować tzw. samostart.
Jest to preparat, który pomoże w odpaleniu motoru, szczególnie w przypadku kłopotów z układem wtryskowym. Samostart tworzy z powietrzem mieszankę, która zapala się i wprowadza elementy silnika w ruch. Środek ten najlepiej aplikować bezpośrednio do rury układu dolotowego, uprzednio demontując puszkę filtra powietrza lub zdejmując opaskę zaciskową.
Na wspomniane wcześniej problemy z rozruchem silnika Diesla na mrozie, związany z wytracaniem się parafiny z oleju napędowego, najlepszym lekarstwem jest ciepło. Jeśli to możliwe, wstawmy samochód do garażu lub przeholujmy go na zadaszony parking supermarketu. Możemy też po prostu poczekać na wzrost temperatury.
Żeby uniknąć takiej sytuacji w przyszłości, dobrze jest regularnie stosować depresator. Jest to dodatek do paliwa, który zapobiega wytrącaniu się parafiny w niskich temperaturach, przy okazji poprawiający kulturę pracy silnika.
Czego szczególnie unikać przy eksperymentowaniu z uruchomieniem silnika?
Dość ryzykowną metodą jest uruchamianie silnika na pych lub hol. Próba odpalenia samochodu w ruchu może się skończyć przeskoczeniem rozrządu.
Konsekwencje mogą być poważne. Zderzenie tłoków z zaworami sprawi, że silnik będzie nadawać się do remontu. W skrajnym przypadku może dojść nawet do uszkodzenia wału korbowego.
Gdzie należy się zgłosić, gdy nie da się odpalić auta?
Co zrobić w przypadku, w którym mamy problemy z rozruchem silnika z powodu rozładowanego akumulatora, a nie ma w pobliżu nikogo, kto mógłby nam pomóc? Możemy podpiąć się do wezwanej taksówki. Zazwyczaj koszt takiej usługi to 20-40 zł.
Jeżeli mamy wykupione assistance, problem z rozruchem silnika powinien rozwiązać mobilny serwis. Jeśli próby awaryjnego uruchomienia spalą na panewce, trzeba odholować lub przewieźć lawetą samochód do mechanika.
Do serwisu i tak często trzeba się udać, nawet wtedy, gdy silnik uda się włączyć. Jeżeli kłopoty z uruchamianiem auta nie są związane z niesprawnym akumulatorem, trzeba będzie przeprowadzić diagnostykę układu elektrycznego czy paliwowego.