Na co zwrócić uwagę przy wyborze płynu do spryskiwaczy? Płyn do spryskiwaczy jest mieszaniną związków…
Jaki płyn do wspomagania kierownicy wybrać i w jaki sposób go wymienić?
Wspomaganie kierownicy było pewną rewolucją w świecie motoryzacji, dzięki której uproszczono manewrowanie autem niezależnie od jego wielkości. Żeby układ działał bezawaryjnie, regularnie trzeba wymieniać w nim płyn do wspomagania. Sprawdzamy, kiedy i jak wymienić olej kierowniczy.
Do czego służy płyn do wspomagania kierownicy?
Jako kierowcy pamiętamy o wymianie oleju w silniku czy płynów: hamulcowego, do spryskiwaczy czy chłodnicy. Rzadko sprawdzamy poziom płynu do układu kierowniczego. Tymczasem jest on kluczowy dla pracy wspomagania, które pozwala obracać kołem kierownicy z dużo mniejszą siłą. Jego zalety doceniamy zwłaszcza przy manewrach wykonywanych w warunkach miejskich.
Kluczowe znaczenie dla działania układu wspomagania ma pompa. Wytwarza ona ciśnienie tłoczące płyn kierowniczy do układu będącego nośnikiem siły obrotu. Dzięki temu obciążenie nie trafia bezpośrednio do kół, a kręcenie kierownicą nie wymaga dużej siły. Poza tym olej do wspomagania sprawia, że kierownica po skręcie wraca do swojej pozycji.
Oprócz swojej funkcji praktycznej płyn kierowniczy również smaruje i zabezpiecza elementy mechanizmu przed tarciem oraz przegrzaniem. Jeśli go brakuje lub płyn do wspomagania kierownicy utraci swoje właściwości, grozi to poważną i kosztowną w naprawach awarią układu wspomagania.
Co trzeba wiedzieć podczas wyboru płynu do wspomagania kierownicy?
Na rynku znajdziemy płyny do wspomagania różnych producentów, którzy oferują je w trzech kolorach. Zazwyczaj wyróżnia się płyn do wspomagania kierownicy:
- żółty – głównie do samochodów marki Mercedes-Benz;
- czerwony – głównie do samochodów marek Toyota, Nissan, Hyundai, Kia, Mazda i General Motors;
- zielony – głównie do samochodów marek Ford, Bentley, BMW, Volvo i grupy Daimler AG.
Zastanawiając się, jaki płyn do wspomagania wybrać, należy kierować się etykietami. Znajdują się na nich informacje o składzie mieszanki i markach samochodów, którym płyn jest dedykowany. Istnieją trzy główne typy płynu kierowniczego, tj.:
Mineralne
Z cząstkami ropy naftowej i dodatków, które poprawiają właściwości użytkowe oleju. Cechy charakterystyczne:
- niska cena,
- bezpieczne dla elementów gumowych wspomagania kierownicy,
- krótki okres użytkowania,
- podatne na zwiększone powstawanie piany.
Półsyntetyczne
Zawierające substancje mineralne i syntetyczne. Cechy charakterystyczne:
- niski stopień lepkości,
- odporność na pienienie się,
- dobra smarowność,
- destrukcyjny wpływ na elementy gumowe układu wspomagania.
Syntetyczne
Składające się z alkoholi wielowodorotlenowych, poliestrów i niewielkiego dodatku oczyszczonej ropy naftowej. Cechy charakterystyczne:
- odporność na powstawanie piany,
- niska lepkość,
- zdolność do pracy w ekstremalnych temperaturach,
- najdłuższa żywotność,
- wyższa cena.
Kiedy należy wymieniać płyn do wspomagania kierownicy?
Płyn do układu wspomagania należy wymieniać maksymalnie raz na 2-3 lata, ewentualnie po pokonaniu 60-100 tys. km. Olej kierowniczy traci swoje właściwości stopniowo w toku eksploatacji, co prowadzi do uszkodzenia pompy lub zużycia elementów uszczelniających.
Do szybszego zużycia płynu przyczyniają się m.in. dynamiczna jazda samochodem oraz uszkodzenie i przegrzanie układu kierowniczego. Konieczność jego wymiany sugerują następujące objawy:
- zmiana koloru (ciemniejszy kolor oleju),
- wyczuwalny zapach spalenizny,
- zwiększony opór na kierownicy,
- dziwne dźwięki podczas skręcania kierownicą,
- wycieki płynu.
Co daje regularna wymiana płynu do wspomagania kierownicy?
Podobnie jak inne płyny eksploatacyjne, również olej wspomagania zapewnia sprawne działanie całego układu. Poza tym, że umożliwia on skręt kół, smaruje elementy mechanizmu i chroni je przed przegrzaniem.
Ilość płynu w zbiorniczku pod maską powinna być bliska granicznej wartości MAX. Poziom oleju mierzymy za pomocą bagnetu, który jest elementem korka do zakręcania zbiorniczka. Sam zbiornik łatwo rozpoznać po symbolu kierownicy na kurku lub napisie „power steering fluid”.
W jaki sposób wymienić płyn do wspomagania kierownicy?
Znając rodzaj i interwały wymiany oraz wiedząc, ile płynu do wspomagania powinno znajdować się w zbiorniczku, można wymienić go samodzielnie. Do wyboru jest jedna z dwóch metod:
Bez demontażu zbiorniczka
- Wypompowujemy zawartość zbiorniczka strzykawką z wężykiem.
- Wlewamy do zbiorniczka nowy olej.
- Zajmujemy miejsce za kierownicą i kręcimy ją kilkukrotnie do oporu w lewo i w prawo (nowy płyn zostanie wtłoczony do układu wspomagania, a stary zostanie skierowany do zbiorniczka).
- Całą operację powtarzamy do czasu, aż olej w zbiorniczku będzie czysty.
Z częściowym demontażem układu
- Opróżniamy zbiorniczek ze starego oleju.
- Szukamy przewodu prowadzącego bezpośrednio do przekładni.
- Przeprowadzamy go w dół, aby znalazł się poniżej maglownicy.
- Ustawiamy naczynie na płyn do wspomagania kierownicy pod wylot przewodu.
- Bez uruchamiania silnika kręcimy kilka razy kierownicą w prawo i w lewo, aż płyn zostanie wypompowany z układu.
- Skręcamy rozebrane elementy i nalewamy nowy płyn do zbiorniczka.
- Uruchamiamy silnik i kręcimy kilkukrotnie kierownicą do oporu w prawo i w lewo.
Informacje o tym, jaki olej jest optymalny dla danego modelu auta, znajdują się w instrukcji samochodu. Wielu kierowców zastanawia się, jaki płyn do wspomagania zastosować na dolewkę.
Ważne, aby podczas wymiany nie mieszać ze sobą płynów mineralnych, syntetycznych i półsyntetycznych. Przy dolewkach należy korzystać z płynu tego samego rodzaju. Dlatego warto mieć go w bagażniku razem z innymi płynami, lewarkiem czy zestawem naprawczym koła.
Niski poziom płynu do wspomagania może sygnalizować zapalona kontrolka układu. Jednak zaświeci się ona również w przypadku przepalenia bezpieczników odpowiedzialnych za działanie wspomagania (często świeci się też kontrolka ABS), awarii pompy wspomagania, a nawet elektroniki odpowiedzialnej za odblokowywanie i regulację kierownicy.
Płyn a olej do wspomagania kierownicy
Różnica między płynem a olejem do wspomagania kierownicy w zasadzie nie istnieje. Sprzedawcy używają tych dwóch nazw naprzemiennie. Wszystko dlatego, że poza specjalistycznymi płynami przeznaczonymi do wspomagania w układach stosuje się też oleje (np. do przekładni automatycznych).
Najważniejsze, aby płyn (olej) do wspomagania był nieściśliwy, miał wysoką temperaturę wrzenia, był żywotny i smarował elementy układu. Oczywiście najbezpieczniej stosować płyny z normą wskazaną przez producenta pojazdu.
Na pewno nie należy więc popełniać błędu wielu innych kierowców, zaniedbując kontrolę i wymianę płynu wspomagania. Buteleczka najlepszego jakościowo oleju syntetycznego to koszt do 40 zł. Często wzbogacony jest on o mieszanki uszlachetniające oraz środku eliminujące i zapobiegające wyciekom.