Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Różnice w paliwach premium i standardowych – czy warto dopłacać?

Paliwo premium na stacji - dystrybutor paliw

Na stacjach benzynowych dostępne są różne klasy jakości tego samego rodzaju paliwa. Benzyna premium kosztuje zwykle o kilkadziesiąt groszy więcej za litr niż ta standardowa. Czy warto ją kupować? Kiedy takie rozwiązanie ma sens?

  • Na stacjach benzynowych są różne rodzaje paliw. Często do wyboru jest paliwo standardowe i paliwo premium.
  • Klasyfikacja paliw nie jest przypadkowa. Wersja premium zawiera dodatki uszlachetniające, co wydłuża żywotność elementów auta.
  • Nie w każdym przypadku tankowanie paliwa premium będzie dobrym pomysłem. Informację o tym, jakie paliwo tankować znajdziesz w instrukcji samochodu.
  • Zatankowałeś złe paliwo? Sprawdź, jak spuścić paliwo z baku!

 

Rodzaje paliw na stacjach benzynowych

Rodzaje paliw na stacjach benzynowych

Na stacjach benzynowych dostępne są różne rodzaje paliw, takie jak benzyna, olej napędowy oraz LPG, które cieszy się popularnością ze względu na niską cenę. Coraz częściej można też spotkać paliwa alternatywne, takie jak CNG czy biopaliwa. W przypadku benzyny i diesla do wyboru mamy tankowanie paliwa premium i paliw standardowych. Wersje premium paliw zawierają dodatki poprawiające osiągi silnika i zmniejszające emisję spalin, choć są droższe. Wybór odpowiedniego paliwa zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu wpływa na trwałość silnika i jego wydajność.

Czym różni się paliwo premium od zwykłego?

Tankowanie auta

Przede wszystkim paliwo premium zawiera składniki uszlachetniające. To przede wszystkim preparaty, które wykazują właściwości antykorozyjne i antypienne. Dzięki nim w wyniku spalania benzyny nie powstaje nagar, czyli charakterystyczny osad z niedopalonych cząsteczek paliwa.

W produktach o wyższym standardzie jakości zazwyczaj można znaleźć też składniki, które chronią metalowe elementy układu silnikowego przed kontaktem z czynnikami zewnętrznymi. Mają one znaczenie zwłaszcza w przypadku nowoczesnych, skomplikowanych aut. Mogą przedłużyć żywotność układu zaworowego, wtryskowego, turboładowania czy filtra DPF, zmniejszając koszty przyszłych napraw. Zapewniają też lepsze smarowanie niż standardowa benzyna lub olej napędowy.

Paliwa premium lepsze podczas zimy?

Dystrybutor paliw

Jak się okazuje, paliwa premium w sezonie zimowym często są wzbogacane również dodatkami obniżającymi temperaturę krzepnięcia. Zapobiegają one zatkaniu filtra, co jest problematyczne zwłaszcza w silnikach diesla. To tak zwane paliwo zimowe. Takie substancje są dostępne również osobno – można samodzielnie wymieszać je z tańszym olejem napędowym. Dobrze sprawdzi się np. Moje Auto Depresator Diesla, który ułatwia rozruch jednostki w sezonie zimowym.

Preparat należy zmieszać z olejem napędowym w proporcjach podanych przez producenta. Na 50 l paliwa wystarczy 50 ml depresatora. Sprawdź, jak stosować depresator do diesla!

Paliwa premium a liczba oktanowa

Dystrybutory paliwa

Poza tym wszystkim paliwo premium zwykle ma też wyższą liczbę oktanową niż to zwykłe. Oznacza to, że jest bardziej odporne na spalanie stukowe – niekontrolowane zjawisko, które może doprowadzić do uszkodzenia silnika. Na polskich stacjach benzynowych znajdziesz m.in. benzynę premium, a więc benzynę typu 98, która cechuje się większą liczbą oktanową niż wariant 95.

Paliwo premium – czy warto?

paliwo premium - czy warto - dystrybutor paliw

W takim razie powstaje pytanie, czy warto tankować paliwo premium? Niektórzy kierowcy przykładają szczególną wagę do stanu technicznego swojego samochodu, dlatego inwestują w paliwo premium. Czy warto kupować je w każdym przypadku? Okazuje się, że w niektórych autach stosowanie droższej benzyny lub oleju napędowego nie ma sensu. Nie wszystkie silniki są bowiem przystosowane do pracy z substancją o większej liczbie oktanowej. To dobry wybór jedynie w przypadku nowszych jednostek napędowych.

Sprawdź, jak obliczyć spalanie samochodu!

Kiedy paliwo premium to zbędny wydatek?

Paliwo premium w dystrybutorze

Jeżeli Twój samochód nie jest dostosowany do jazdy na paliwie premium, nie zauważysz zmian w jego osiągach. Kupowanie droższej benzyny lub oleju napędowego nie ma wówczas sensu i jest zbędnym wydatkiem. Znacznie lepszym wyborem okazuje się przeznaczenie pieniędzy na preparaty zabezpieczające do silnika.

Paliwo premium w nowszych pojazdach

Tankowanie paliwa premium

Skoro wiesz już, jakie są rodzaje paliwa i kiedy sprawdzą się produkty premium, warto skupić się na ich wpływie na pracę nowoczesnych jednostek napędowych. Jakie paliwo tankować? Jeżeli w instrukcji samochodu widnieje informacja, że jest on przeznaczony do jazdy na benzynie o większej licznie oktanowej, warto przestrzegać tej zasady. Odpowiednio dobrane paliwo może bowiem zoptymalizować sposób pracy silnika, wydłużyć jego żywotność i zapobiec poważnym usterkom.

Przeczytaj też: „Chrzczone paliwo” – co to jest i dlaczego jest szkodliwe dla Twojego auta?

Ile kosztuje paliwo premium?

Tankowanie paliwa premium

Dla niektórych kierowców problematyczne są zwłaszcza wysokie ceny paliwa premium. Czy warto zawsze inwestować w tego typu preparaty? To zależy. Benzyna lub olej napędowy z wyższej półki kosztują o kilkadziesiąt groszy więcej za litr niż ich standardowe odpowiedniki. Ich regularne stosowanie może jednak przyczynić się do wydłużenia żywotności ważnych podzespołów, których naprawa byłaby kosztowna. Niekiedy więc taka inwestycja się opłaca.

Warto pamiętać głównie o tym, by nie mieszać ze sobą różnych rodzajów paliwa. Jeśli zdecydujesz się na zatankowanie preparatu premium, do baku nie będzie można dolać zwykłej benzyny lub oleju napędowego.

Na stacjach są różne rodzaje paliwa. Kupowanie tego z wyższej półki cenowej ma sens, ale tylko w określonych sytuacjach. Jest ono dobrym wyborem zwłaszcza dla właścicieli nowszych samochodów, ze skomplikowanymi jednostkami napędowymi.