Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Ładowanie akumulatora prostownikiem – jak robić to poprawnie?

Ładowanie akumulatora prostownikiem

(zdj. Moje Auto)

Temperatura na zewnątrz obniża się, nadeszła zima i trudniejszy czas dla Twojego samochodu. To wtedy najczęściej okazuje się, że Twój akumulator nie zawsze pracuje z pełną mocą, a nawet może ją całkowicie stracić. Auto odmawia współpracy, silnik nie reaguje, a Ty śpieszysz się na ważne spotkanie. To częsty problem dotykający wielu kierowców. To czas, kiedy konieczne jest ładowanie akumulatora, w przeciwnym razie nie ruszysz. Nie tylko zimą może Ci się przytrafić taka nieprzyjemna sytuacja. Akumulator traci na mocy, kiedy pokonujemy krótkie odcinki, czyli np. w tracie jazdy po mieście, a także kiedy zapomnimy wyłączyć światła lub sprawdzić, czy domknęliśmy drzwi.

Twój akumulator stracił moc, a Ty zastanawiasz się, jak go ładować i podłączyć do prostownika? Kilka naszych wskazówek pomoże Ci wykonać to bezbłędnie.

Bezpieczne ładowanie akumulatora

Akumulator bardzo rzadko jest całkowicie naładowany. Najczęściej nie jest pełny, co przekłada się na utratę mocy, a tym samym wydajność i efektywność jazdy. Kiedy akumulator jest naładowany, możesz jechać nim bez obaw nawet w dalszą drogę. Szczególnie przed zimą sprawdź jednak, czy nie musisz go podładować. Najlepiej będzie, jeśli wykorzystasz do tego prostownik, który warto mieć w swoim domowym warsztacie. W samochodzie każdego kierowcy powinny być natomiast kable rozruchowe pozwalające naładować akumulator, podłączając go do akumulatora innego pojazdu.

Ładowanie akumulatora prostownikiem wymaga zachowania ostrożności. Polega bowiem nie tylko na wetknięciu wtyczki do gniazdka. Jeżeli nie będziesz postępować zgodnie z instrukcją, może dojść nawet do wybuchu. W trakcie ładowania akumulator wytwarza wybuchowy wodór. Nie stanowi on zagrożenia, dopóki nie dojdzie do zapłonu, dlatego niech ładowanie akumulatora prostownikiem odbywa się jak najdalej od źródła ognia.

Jak podłączyć akumulator do prostownika?

Najlepiej wykonywać takie ładowanie akumulatora w piwnicy lub garażu. W pierwszej kolejności akumulator trzeba wyjąć. Odłącz ładowarkę od prądu i zdejmij tzw. „krokodylki” z zacisku znajdującego się przy baterii. W zależności od modelu akumulatora konieczne może być odkręcenie korków, zrób to tylko wtedy, kiedy jest to potrzebne. W zaawansowanych technologicznie bateriach nie jest to wymagane, ponieważ wyposażone są w nowoczesny system odpowietrzania.

Jak długo ładować akumulator? Najlepiej od 10 do 12 godzin, dzięki czemu będziesz mieć pewność, że jest on pełny. Czasami nie mamy jednak czasu, by aż tak długo czekać, śpieszymy się do pracy, na ważne spotkanie z klientem czy też musimy zawieźć dzieci do szkoły. Wtedy wystarczy ok. 15 minut ładowania. Pamiętaj, aby w takiej sytuacji po powrocie ponownie podłączyć akumulator, w przeciwnym razie w najbliższym czasie najprawdopodobniej ponownie się rozładuje.

Ładowanie akumulatora w samochodzie wymaga najpierw założenia uchwytów na akumulator, odpowiednio plus do plusa i minus do minusa. Teraz trzeba ustawić w prostowniku odpowiednią wartość, zazwyczaj 12V, ale trzeba wcześniej sprawdzić, czy taka jest właściwa również dla Twojego urządzenia. Na koniec podłącz prostownik do prądu.

Jak podładować akumulator przy pomocy kabli rozruchowych?

Kable rozruchowe pozwolą Ci podładować akumulator np. kiedy znajdujesz się poza domem. Może on potrzebować więcej mocy, jeśli jesteś w trakcie jazdy na wakacje czy samochód odmówi Ci posłuszeństwa podczas powrotu z pracy. Kable rozruchowe dobrze mieć w bagażniku. Podłączając przy ich pomocy akumulator do drugiego znajdującego się w innym aucie, możesz go szybko podładować. Wybierając je, zwróć uwagę na ograniczenia w pojemności silników. Przykładowo, w ofercie Moje Auto dostępne są kable rozruchowe do uruchamiania silników o maksymalnej pojemności 1500 cm3, 2500cm3 i 3000cm3 .

Kable rozruchowe 400

(zdj. Moje Auto)

Ładowanie akumulatora za pomocą kabli rozruchowych wymaga ustawienia pojazdów możliwie jak najbliżej siebie. Następnie otwieramy ich maski i odkrywamy klemy. Wyłączamy silniki i podłączamy kable. Akumulatory i uchwyty w baterii łączymy odpowiednio plus z plusem i minus z minusem. Należy odpalić silnik w sprawnym samochodzie. Po kilku minutach możemy spróbować odpalić również drugie auto. Kiedy się uda, odłączamy kable. 

W domu warto mieć prostownik, z kolei w samochodzie kable rozruchowe. Nigdy nie wiesz, kiedy Twój akumulator straci moc. Może się to stać w zimowy poranek, kiedy wsiadasz do auta, wracając z pracy lub podczas pobytu na wakacjach. Ładowanie akumulatora nie jest czynnością trudną, ale na pewno wymagającą zachowania ostrożności i stosowania się do kilku prostych zasad.

Jak ładować akumulator prostownikiem?

  • Ładowanie akumulatora powinno trwać 10-12 godzin.
  • W wyjątkowych sytuacjach możesz go podładować przez ok. 15 minut.
  • Wyjmij akumulator.
  • Jeżeli to konieczne, odkręć korki.
  • Załóż uchwyty na akumulator – plus do plusa i minus do minusa.
  • Ustaw w prostowniku odpowiednią wartość.
  • Podłącz prostownik do prądu.

Kable rozruchowe w ofercie Moje Auto:

Ładowanie akumulatora a jego trwałość

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jaki wpływ na akumulator ma ładowanie go za pomocą prostownika. Podstawową kwestią jest to, jakiego prostownika do tego użyjemy. Chodzi o to, aby prostownik był urządzeniem fabrycznym, miał zabezpieczenia przeciwzwarciowe, przeciwprzeciążeniowe oraz posiadał kontrolę ładowania. Prostowniki „samoróbki” w rękach niewprawnej osoby mogą okazać się wręcz zabójcze dla trwałości akumulatora. Wystrzegaj się ich jak ognia!

Wiesz już, jak naładować akumulator i ile to powinno trwać, aby mu nie zaszkodzić. Wiesz też, że w sytuacjach awaryjnych możesz przyspieszyć ten proces, ale pod warunkiem, że akumulator jest w dobrym stanie technicznym. Jeśli nie jest w dobrej kondycji technicznej, możesz mu w ten sposób dodatkowo zaszkodzić. Przed ładowaniem akumulatora upewnij się, czy znajduje się on w pozycji horyzontalnej, a poziom elektrolitu jest właściwy. Nowoczesne prostowniki śledzą cały proces ładowania i przerywają go, kiedy akumulator jest w pełni naładowany. Jeśli korzystasz z mniej zaawansowanego urządzenia, ładuj akumulator mniej więcej 10 godzin. Nawet jeśli nie będzie on w pełni naładowany, uruchomisz silnik, a doładowanie go nastąpi podczas jazdy.

Jeśli pilnie musisz zapalić samochód, możesz ładować akumulator szybciej. Wówczas ładujesz go większym prądem. Nie rób tego jednak nieumyślnie, bo możesz spowodować awarię akumulatora. Normalne ładowanie powinno przebiegać w czasie około 10 lub 12 godzin, ładując akumulator prądem o wartości 1/10 jego pojemności. Ładując szybciej, wyższym prądem uważaj na wydzielający się wodór, który może eksplodować! Jest to zadanie dla obeznanej z tematem osoby.

A kiedy wiadomo, że akumulator nadaje się już do wymiany?

Zużycie akumulatora to nieodłączny element jego eksploatacji. Z biegiem czasu przyjdzie pora na wymianę akumulatora. Odpowiednia dbałość o systematyczne, pełne ładowanie przy odpowiednim natężeniu prądu gwarantują wieloletnią satysfakcję. Jednak wszystko z czasem niszczeje i wymaga wymiany.  Kiedy zauważysz, że twój akumulator powoli traci swoje właściwości mimo odpowiedniej jego pielęgnacji, to znak, że dokonał żywota. Istotne jest wyłapać ten moment i zareagować odpowiednio wcześnie, aby uchronić się przed niemiłymi niespodziankami na drodze.

Po czym rozpoznasz wadliwe działanie akumulatora? Przede wszystkim po pracy rozrusznika w trakcie uruchamiania auta. Jeśli zauważysz, że obroty zwolniły, to znaczy, że akumulator nie dostarcza rozrusznikowi wystarczającej ilości prądu. Innym objawem zużycia akumulatora są przygasające światła mijania uruchomione w trakcie zapłonu przy wyłączonym silniku. Jeśli świecą słabiej, może to zwiastować rozładowanie lub nawet uszkodzenie akumulatora.

Nowoczesne akumulatory poinformują Cię o czasie wymiany!

Nowoczesne akumulatory, które zaliczają się do bezobsługowych, wyposażone zostały w specjalne oczko informujące o zużyciu baterii. To znacznie ułatwia użytkowanie, ponieważ wystarczy kontrolować kolor magicznego oczka. Jeśli będzie zielony, to znaczy, że akumulator działa bez zarzutów. Kiedy kolor się zmieni, to czas na rozejrzenie się za nowym akumulatorem!

Podsumowanie

Zbyt duże wartości prądu obniżają parametry akumulatora, przyspieszają degradację płyt ołowianych i zmniejszają jego pojemność. Chcąc utrzymać akumulator w dobrej kondycji zimą, regularnie go doładowuj, szczególnie kiedy jego postój jest dłuższy. Sprawisz tym, że akumulator będzie zawsze w pełni gotowy do użytku i nie zrobi Ci przykrej niespodzianki w trasie.