Czy silniki różnią się sposobem uruchamiania? Silnik benzynowy i Diesla pracują na innych zasadach. Ten…
Dym z rury wydechowej – co oznacza kolor dymu?
Nienaturalny kolor dymu z rury wydechowej może przyprawić o niepokój nawet najbardziej opanowanego właściciela pojazdu. Zamiast wpadać w panikę warto jednak wiedzieć, o czym świadczą spaliny o danym kolorze. Okazuje się, że ich barwa może powiedzieć naprawdę wiele o stanie silnika.
Z tego artykułu dowiesz się:
- O czym świadczy dana barwa dymu z rury wydechowej.
- Co jest przyczyną kopcenia samochodu.
- Jak domowymi sposobami usunąć niektóre z opisanych tu problemów
Jakie są rodzaje dymu z rury wydechowej i o czym mogą świadczyć?
Biały
Przyczyna kopcenia auta na biało może mieć różne podłoże. Wielu kierowców szybko wiąże ją z poważną awarią silnika, lecz sprawa nie jest na ogół tak oczywista.
Przede wszystkim kopcenie pojazdu na biało po chłodnej nocy i postoju nie powinno niepokoić. W rozgrzanym układzie wydechowym w czasie stygnięcia może skraplać się para wodna. Odparowuje ona ponownie wraz z rozgrzewaniem się wydechu. Zjawisko to jest najbardziej widoczne w pojazdach zasilanych LPG, w przypadku których spaliny składają się głównie z pary wodnej.
Zaniepokoić powinny jednak kłęby białego dymu ciągnące się za pojazdem, połączone z szybkim wzrostem temperatury chłodziwa, jego ubytkami i skokiem ciśnienia w układzie chłodzenia. W takim wypadku można mieć właściwie pewność, że w silniku powstała nieszczelność na styku układu chłodzenia i wnętrza cylindra.
Przyczyny tego mogą być różne. Najpowszechniejszą jest zużycie uszczelki pod głowicą. Współczesny silnik składa się z dwóch podstawowych elementów – bloku (zwanego słupkiem), w którym pracują tłoki, oraz głowicy z umieszczonymi w niej zaworami. Połączenie słupka i głowicy zabezpieczone jest specjalną, wielowarstwową uszczelką, która odseparowuje układ smarowania, chłodzenia i cylindry. W środowisku tym powstaje wysoka temperatura i naprężenia, które ostatecznie mogą prowadzić do awarii uszczelki. Zużyć się może ona też na skutek przegrzania silnika, kiedy wypaczeniu ulegnie sama głowica.
Jednak to nie koniec złych wieści – przyczyną nieszczelności może być też pęknięcie głowicy albo bloku silnika, na skutek których płyn chłodniczy zacznie przedostawać się do cylindrów i w nich odparowywać.
Przedstawiamy najnowsze zmiany w przepisach o ruchu drogowym.
Czarny
Czarny, sadzowy dym z rury wydechowej w autach zasilanych olejem napędowym może świadczyć o problemie z układem paliwowym. Pierwsze podejrzenie powinno paść na wtryskiwacze. Jeśli przy dodawaniu gazu auto mocno kopci, to mechanik powiedziałby właśnie, że „wtryski leją”. By zrozumieć ten warsztatowy żargon należy zastanowić się, czym są właściwie są wtryskiwacze.
Otóż element ten odpowiada za równomierne rozpylenie paliwa w komorze spalania. Przy prawidłowo działającym wtryskiwaczu olej napędowy przybiera postać mgiełki i miesza się z powietrzem. Jeśli wtryskiwacz jest niesprawny, wtedy zamiast mgły podaje do cylindra strumień, niczym strzykawka. Jest to bardzo niebezpieczne zjawisko, gdyż taka dawka paliwa nie tylko jest za wysoka (stąd czarny kolor dymu, który świadczy o niepełnym spaleniu paliwa w silniku), ale też zwiększa temperaturę w komorze spalania. Przy zaniedbaniu może to prowadzić do przepalenia na wylot tłoka, stopienia gładzi cylindrów i głowicy, czyli destrukcji jednostki napędowej.
W autach wyposażonych w filtr DPF źle działające wtryskiwacze prowadzą do zapchania układu wydechowego, którego naprawa jest obecnie bardzo droga.
Szary
W silnikach benzynowych szary kolor dymu zazwyczaj oznacza zbyt bogatą dawkę paliwa. W starych samochodach zazwyczaj związane było to ze złą regulacją gaźnika, jednak współcześnie odpowiada za to sterownik. Przyczyna nie musi jednak leżeć w nim samym, bowiem komputer silnika dostosowuje dawkę paliwa do warunków pracy, a o nich dowiaduje się z odczytów różnych czujników. Na dawkowanie benzyny wpływ ma temperatura zewnętrzna, temperatura chłodziwa, ilość powietrza dostarczanego do silnika (informacji o tym dostarcza przepływomierz, tzw. „przepływka”), skład spalin (znany dzięki sondzie lambda) i wiele innych czynników.
Dowiedz się, jak przeliczać konie mechaniczne na kilowaty.
Niebieski
Jeżeli z układu wydechowego wydobywa się niebieski albo błękitny dym, może to świadczyć o spalaniu przez silnik oleju z układu smarowania. Przyczyn tego może być kilka, zazwyczaj wiąże się to jednak ze zużyciem uszczelnień w środku jednostki napędowej. Olej do komory spalania może trafiać także przez zepsutą turbosprężarkę albo wadliwą odmę.
Weryfikację problemu zacząć należy od uszczelniaczy zaworowych. Mają one chronić przed spływaniem oleju z głowicy w dół, po zaworach, do komory spalania. Jedynym sposobem naprawy tej awarii jest wymiana tych uszczelnień, co wymaga interwencji mechanika.
Za wysokie zużycie oleju silnikowego odpowiadać mogą też zużyte pierścienie tłokowe. Mają one za zadanie rozprowadzać olej po ścianach cylindrów, zapewniając smarowanie, ale też zgarniać go do miski olejowej. Jeśli to się nie dzieje, olej pozostaje na gładzi cylindra i dostaje się do komory spalania. Przyczyną złego działania pierścieni może być nagar, ograniczający ich swobodę ruchu.
Zainteresuj się, czym jest webasto.
Co można spróbować samemu to naprawić?
Na rynku istnieją produkty mogące pomóc w niektórych z powyższych przypadków. Moje Auto Engine Doktor uszczelnia silnik, zmniejszając zużycie oleju. Preparat ten pomoże też przywrócić fabryczne osiągi leciwego pojazdu, którego „serducho” lata świetności ma już za sobą. Nadaje się do wszystkich typów samochodów, także tych zasilanych LPG. Szczególnie polecany jest do stosowania w pojazdach pracujących w trudnych warunkach, mocno eksploatowanych.
Engine Doktor jest dodatkiem do oleju, a jego użycie jest dziecinnie proste – wystarczy dolać go do rozgrzanego oleju silnika. Warto wypróbować preparat, zanim oddasz pojazd w ręce mechanika.
Polecamy poradnik o tym, jak sprowadzać samochody z USA.
Kiedy jest konieczny remont silnika?
Jeśli nawet to nie pomogło, wtedy nie obejdzie się bez wizyty w warsztacie samochodowym. Remont silnika będzie koniecznością, jeśli diagnoza padła na uszczelkę pod głowicą, albo kopcenie wynika z niesprawności wtryskiwaczy – na te awarie nie pomoże żaden środek chemiczny. Nie bagatelizuj więc problemu kopcenia samochodu, gdyż często jest to pierwszy objaw usterki, która pozostawiona bez interwencji może przyczynić się do poważnych niesprawności układu napędowego.