Jazda samochodem w upale może być niebezpieczna z powodu zmęczenia upałem. Jak jeździć bezpiecznie? Zadbaj…
Jazda na luzie – czy warto korzystać z biegu jałowego?
Jazda na luzie wciąż cieszy się popularnością wśród kierowców, zwłaszcza tych z wieloletnim doświadczeniem za kierownicą. Niegdyś miała ona sens – starsze samochody były zbudowane w zupełnie inny sposób niż te produkowane teraz. Obecnie korzystanie z biegu jałowego może jednak powodować szybsze zużywanie się ważnych komponentów. Sprawdź, co warto wiedzieć o jeździe na luzie.
- Na biegu neutralnym silnik pracuje na minimalnych obrotach i nie jest połączony z kołami.
- Jazda bez biegu nie powoduje oszczędności paliwa w nowoczesnych autach. Może przyspieszać zużycie sprzęgła i hamulców.
- Jazda na biegu neutralnym to mniejsza kontrola nad autem i mniejsza skuteczność hamowania.
- Jazda na biegu jałowym nie łączy się z mniejszym spalaniem paliwa. Sprawdź średnie spalanie auta, skorzystaj z naszego kalkulatora spalania!
- Bieg jałowy – co to?
- Jazda na luzie a stare praktyki
- Czym grozi jazda na luzie?
- Jazda na biegu jałowym a bezpieczeństwo
- Kiedy można korzystać z biegu neutralnego?
Jazda bez biegu jest możliwa niezależnie od rodzaju i roku produkcji samochodu. W większości przypadków jest ona jednak zupełnie niewskazana. Miała sens jedynie w samochodach produkowanych przed latami 90. XX wieku, które obecnie niezwykle rzadko poruszają się po drogach.
Bieg jałowy – co to?
Bieg jałowy to położenie dźwigni zmiany biegów w samochodzie, w którym silnik nie jest bezpośrednio połączony z kołami. W tym trybie jednostka napędowa pracuje na minimalnych obrotach, a pojazd nie porusza się. Bieg jałowy umożliwia np. zatrzymanie się na światłach czy w korku drogowym bez potrzeby wyłączania silnika. W manualnej skrzyni biegów bieg jałowy to neutralny bieg, natomiast w automatycznej często oznacza położenie ,,N’’ na dźwigni.
Przeczytaj też: Przewodnik po różnych rodzajach skrzyń biegów – automatyczna i manualna
Jazda na luzie a stare praktyki
Zacznijmy od początku, czy można jeździć na luzie? Można, ale większego sensu to nie będzie miało. Kiedyś młodych kierowców uczono, że jazda na luzie powoduje zmniejszenie spalania paliwa. Rzeczywiście tak było, jednak współczesne auta produkuje się już zupełnie inaczej. Wielu kierowców zachowało ten nawyk, dlatego wciąż korzystają z biegu jałowego tak często, jak tylko się da. Może to jednak powodować nadmierne zużycie ważnych elementów pojazdu.
Ważne: Jeśli nie chcesz, by Twój samochód częściej wymagał wizyt u mechanika, nigdy nie używaj biegu jałowego do jazdy.
Czym grozi jazda na luzie?
Jazda bez biegu obecnie nie tylko nie powoduje oszczędzania paliwa, lecz także może doprowadzić do jego zwiększonego zużycia. Co więcej, taka praktyka jest obciążająca dla hamulców. Na biegu samochód jest bowiem w stanie hamować samodzielnie – silnikiem.
Częsta jazda na biegu jałowym może powodować też szybsze zużywanie się sprzęgła, zwłaszcza gdy poruszasz się po mieście. Regularna zmiana biegu na luz i odwrotnie jest bowiem bardzo obciążająca dla tego podzespołu. Odbija się to również na silniku, a warto pamiętać, że wymiana tego elementu jest niezwykle droga.
Uwaga: Uszkodzenia ważnych podzespołów zwiększają się, gdy bieg jałowy jest używany do jazdy z dużą prędkością – np. podczas staczania się z górki. Regularne powtarzanie takiego zachowania może spowodować bardzo szybkie zniszczenie drogich i ważnych części auta.
Jazda na biegu jałowym a bezpieczeństwo
Zastanawiasz się, co będzie lepsze – jazda na luzie czy na biegu? Jeżdżąc na biegu jałowym, nie masz pełnej kontroli nad autem. Może być to problemem zwłaszcza w sytuacji, gdy jedynym sposobem na uniknięcie kolizji jest wciśnięcie gazu. Na włączonym biegu jest to łatwe, ale na luzie wymaga zdecydowanie więcej czasu. Ułamki sekund, które są potrzebne do wrzucenia biegu, mogą spowodować, że nie zdążysz uniknąć zderzenia. Biorąc to wszystko pod uwagę – lepszą opcją będzie jazda na biegu.
Na biegu jałowym nie można też korzystać z hamowania silnikiem, które jest niezbędne podczas zjeżdżania z górki. Ciągłe naciskanie pedału hamulca powoduje jego przegrzewanie, a więc zmniejszenie siły zatrzymywania pojazdu.
Kiedy można korzystać z biegu neutralnego?
Bieg jałowy można zastosować wtedy, gdy wiesz, że przez dłuższą chwilę nie będziesz się poruszać. Nie warto jednak używać go, gdy zatrzymujesz samochód na górce. Przed stoczeniem samochodu chroni bowiem nie tylko hamulce ręczny, lecz także cały układ napędowy.
Podsumowując, samo jeżdżenie na luzie nie jest wskazane. Wiele osób wciąż tak robi, ale wynika to głównie z ich starych nawyków. Czy jazda na luzie jest dobra? Obecnie nie ma sytuacji, w której jazda bez biegu byłaby uzasadniona. Wręcz przeciwnie, może być ona niebezpieczna i szkodliwa dla pojazdu. W końcu zmniejsza skuteczność hamowania.
Zobacz też:
- Często jeździsz na rezerwie – sprawdź, dlaczego nie powinieneś tego robić
- Zawór EGR – co to?
- Zatankowałem złe paliwo. Jak spuścić paliwo z baku?