Zmieniamy warunki otoczenia Na co dzień jeździmy na krótkich dystansach. I powiedzmy sobie szczerze, ani…
Bagażnik na narty – jak wybrać najlepszy?
Bagażnik na narty to sposób na wygodny i bezpieczny przewóz sprzętu narciarskiego. Jakie opcje mamy do wyboru? Jak zabezpieczyć deski i jakie funkcje powinien mieć dobry uchwyt na narty?
- Jak przewozić narty samochodem?
- Jakie są typy bagażników na narty?
- Jak bezpiecznie przypiąć narty do bagażnika samochodowego?
- Jakie funkcje ma wysokiej jakości bagażnik na narty?
- Co wybrać: kupić czy wypożyczyć odpowiedni bagażnik na narty?
- Jakie są polskie i zagraniczne przepisy dotyczące przewożenia nart samochodem?
Jak przewozić narty samochodem?
Narty i snowboard można przewozić w środku samochodu. Jest to wygodne rozwiązanie, ponieważ wystarczy otworzyć klapę i wstawić sprzęt do bagażnika. Sposób ten ma jednak szereg wad. Przede wszystkim, transport w kabinie jest szczególnie bezpieczny. W razie gwałtownego hamowania narty będą stanowić zagrożenie.
Z tego powodu sprzęt powinno przewozić się w specjalnym rękawie i zabezpieczyć go dodatkowo na przykład taśmą do mocowania bagażu. W rękawie zazwyczaj zmieszczą się tylko dwa komplety nart. Ponadto rękaw i wnętrze trzeba będzie czyścić po powrocie ze stoku. Sprzęt przewożony w środku auta zabiera też miejsce na inne bagaże.
Lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z urządzeń umożliwiających przewóz nart czy snowboardu na zewnątrz auta. Do wyboru mamy opcje pozwalające na transport na dachu i z tyłu auta.
Jakie są typy bagażników na narty?
Urządzenia do przewożenia nart i snowboardów można podzielić na trzy główne kategorie: uchwyty na hak, magnetyczne oraz na systemy nośne. Bagażnik na narty na hak pozwala na transport sprzętu narciarskiego w pionie. Zapewnia to łatwy dostęp, bowiem narty czy snowboard znajdują się na poziomie klapy bagażnika.
Uchwyty magnetyczne są proste w montażu i nie wymagają posiadania belek dachowych. Przyczepia się je bezpośrednio do dachu. Jeśli decydujemy się na takie rozwiązanie, najlepiej zainwestować w model z dodatkowym zabezpieczaniem pod postacią paska. Bagażnik magnetyczny na narty polecany jest raczej do podróży na krótkie dystanse i w przypadku, gdy przewozimy mało sprzętu. Często mieści tylko dwa komplety nart.
W przypadku klasycznych bagażników dachowych oraz boksów konieczne jest posiadanie uchwytów na relingi lub belek mocowanych do dachu. Do poprzeczek możemy przyczepić uchwyty narciarskie, działające na zasadzie zacisku. Boks to uniwersalny sposób na przewóz ładunku. Wrzucimy do niego nie tylko narty czy snowboard, ale także buty czy kurtki.
Jak bezpiecznie przypiąć narty do bagażnika samochodowego?
Zanim przymocujemy bagażnik na narty do samochodu, warto umyć karoserię. Pozbycie się brudu może zapobiec powstawaniu rys. Mogą się one pojawić, jeżeli między lakierem a uchwytem pozostaną twarde drobiny, na przykład ziarenka piasku. O tym, jak dbać o auto w chłodne miesiące szerzej piszemy w artykule Czy mycie samochodu zimą jest dobrym pomysłem?.
Upewnijmy się, że belki i uchwyty są dobrze przymocowane do dachu, a przypadku transportu na haku, czy bagażnik faktycznie dobrze trzyma się na kuli. Podczas przewożenia nart na dachu w uchwycie, powinny one być zamontowane tyłem do kierunku jazdy. Zmniejsza to opór aerodynamiczny i sprawia, że hałas jest mniejszy. Po wpięciu sprzętu w uchwyt narciarski zamknijmy zabezpieczenia.
Standardowe zatrzaski i zamknięcia powinny w teorii zapobiec przesuwaniu się sprzętu. Warto jednak zadbać o dodatkowe zabezpieczenie. Komplet nart czy snowboardów można przykryć siatką do mocowania bagażu, który w razie większych przeciążeń czy awarii zamknięcia przytrzyma sprzęt na miejscu. Boks można objąć taśmą do mocowania ładunku, co zapobiegnie jego otwarciu. Tego typu zabezpieczenia będą też przydatne, gdy transportujemy sprzęt we wnętrzu pojazdu.
Jakie funkcje ma wysokiej jakości bagażnik na narty?
Jeżeli wybieramy bagażnik na narty na hak, to zgodnie z prawem powinien on mieć komplet oświetlenia, łącznie ze światłami cofania. W związku z tym, taki stojak na narty powinien mieć złącze 13-pin. Dobry bagażnik na narty na hak powinien mieć też funkcję odchylania, co zapewni dostęp do bagażnika bez konieczności ściągania sprzętu.
Uchwyt narciarski montowany na dachu z wysuwaną podstawą ułatwi nam załadunek i wyładunek sprzętu. Nie będzie konieczności wspinania się, po prostu dosuniemy narty do siebie. Podczas wybierania uchwytu, zwróćmy uwagę, czy ma gumowe wykończenie, które zapobiega rysowaniu nart. Plusem będą duże przyciski, które można obsługiwać w rękawiczkach.
Jeśli chcemy przewozić narty w boksie, zastanówmy się, czy nie warto zainwestować w lepszy model, który będzie mieć funkcji otwierania w obie strony. Komfort użytkowania podniosą siłowniki, które utrzymają klapę w górze podczas pakowania i wyładunku.
Co wybrać: kupić czy wypożyczyć odpowiedni bagażnik na narty?
Uchwytu na narty czy boksu nie musimy kupować. Możemy skorzystać z usług wypożyczalni bagażników dachowych i hakowych.
Kiedy warto się na to zdecydować? Przede wszystkim w sytuacji, w której na narty jeździmy okazjonalnie, a nie wtedy, gdy w sezonie staramy się wykorzystać każdą wolną chwilę, żeby wybrać się na stok. Po co kupować sprzęt, którego będziemy używać raz na trzy-cztery lata? Z oferty wypożyczalni bagażników dachowych warto też skorzystać, jeśli nie mamy miejsca na przechowywanie urządzeń do transportu.
Zakup uchwytów narciarskich, bagażnika na narty na hak czy bagażnika dachowego warto rozważyć, jeśli faktycznie często szusujemy. Inwestycję możemy też rozważyć, jeżeli często podróżujemy z większą liczbą bagażu. Boks dachowy przyda się nie tylko zimą, ale także latem. Załadujemy do niego torby, sprzęt do wspinaczki i inne przedmioty, które nie zmieszczą się do bagażnika.
Jakie są polskie i zagraniczne przepisy dotyczące przewożenia nart samochodem?
W Polsce nie ma przepisów dotyczących konkretnie transportu narty i snowboardu. Zastosowanie mają regulacje związane ogólnie z transportem ładunków.
Zasady prawidłowego przewozu przedmiotów samochodem zostały ujęte w art. 61 Prawa o ruchu drogowym. Zajmijmy się ustępami, które mogą być powiązane z przewozem sprzętu do sportów zimowych. Zgodnie z kodeksem:
- transportowane przedmioty nie mogą utrudniać kierowania, naruszać stateczności pojazdu i powodować przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę,
- ładunek umieszczony na pojeździe nie może ograniczać widoczności drogi lub zasłaniać świateł, urządzeń sygnalizacyjnych i tablic rejestracyjnych,
- ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia lub wywoływaniem nadmiernego hałasu,
- jeśli dany przedmiot wystaje poza boczną krawędź auta, całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie może być większa niż 3 m (przy czym z jednej strony nie może wystawać na odległość większą niż 23 cm),
- ładunek nie może wystawać z tyłu pojazdu na odległość większą niż 2 m od tylnej płaszczyzny obrysu pojazdu,
- ładunek nie może wystawać z przodu pojazdu na odległość większą niż 0,5 m od przedniej płaszczyzny obrysu i większą niż 1,5 m od siedzenia dla kierującego,
- wysokość pojazdu z ładunkiem nie może przekraczać 4 m.
Poza tym, zgodnie z art. 60, zabronione jest używanie pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się w pojeździe lub poza nim. Jakie wnioski można wysnuć z przepisów? Podczas transportu narty czy snowboardu, sprzęt nie może zbytnio wychodzić poza obrys samochodu. Ponadto musi być dobrze zabezpieczony, żeby nie narażał pasażerów auta oraz osób postronnych.
De facto bardzo podobnie wyglądają przepisy europejskie. Zwracają one uwagę na solidność montażu, unieruchomienie nart w trakcie podróży autem. Kwestie te będą szczególnie istotne podczas policyjnej kontroli, jeżeli przewozimy narty wewnątrz auta, dlatego dobrym pomysłem będzie zaopatrzenie się w rękaw.
Wybór właściwego bagażnika na narty jest ważny ze względu na nasz komfort w trakcie wyjazdu, jak i bezpieczeństwa podróży. Przed udaniem się na stok sprawdźmy koniecznie stan techniczny pojazdu. O procedurach, o których warto pamiętać, piszemy szerzej w artykułach Jak przygotować samochód do zimy? oraz Samochodem na narty.