Co to jest dekontaminacja lakieru? Dekontaminacją lakieru nazywa się każdy ze sposobów, które usuwają zanieczyszczenia,…
Jak zmierzyć grubość lakieru samochodowego?
Czy używany samochód ma powypadkową przeszłość? Czy powłoka lakieru jest wystarczająco gruba, aby można było wykonać polerkę? Na te pytania trudno jest odpowiedzieć, jeżeli nie dokonamy pomiaru grubości lakieru. Służy do tego specjalne urządzenie nazywane miernikiem lakieru. Korzystają z niego lakiernicy, rzeczoznawcy, mechanicy samochodowi i coraz częściej kierowcy. Nie wszyscy jednak wiedzą, jak prawidłowo interpretować wynik i jaka powinna być grubość powłoki lakierniczej.
Pomiar grubości lakieru w konkretnych sytuacjach
Jedne prace w samochodzie wykonujemy każdego dnia, a inne tylko w sporadycznych przypadkach. Sprawdzanie grubości lakieru z pewnością należy do grupy czynności wykonywanych rzadko. Jednak należy pamiętać, że lakier sprawdzany jest zazwyczaj w bardzo ważnych sytuacjach. W pierwszej kolejności przychodzi na myśl moment zakupu używanego auta. Jedna z najważniejszych czynności, której dokonujemy przed zakupem to sprawdzenie grubości lakieru. Znając grubość nabieramy pewności co do tego, czy auto w przeszłości uległo wypadkowi, czy zostało otarte itd. Dlatego każdy kierowca powinien posiadać miernik lakieru i co najważniejsze umieć się nim dobrze posługiwać.
Na pewno nie robimy tego na co dzień, jednak są takie sytuacje, kiedy użycie miernika lakieru może nam bardzo pomóc. Grubość lakieru powinno się zmierzyć przed zakupem używanego samochodu. Dzięki temu dowiesz się, jaka jest przeszłość pojazdu, czy uczestniczył w wypadku i czy zapewnienia sprzedawcy są zgodne z rzeczywistym stanem auta. Warto też dokonać pomiaru przed polerowaniem. Może się okazać, że powłoka lakieru jest za cienka, aby można było przeprowadzić prace.
Grubość lakieru i jego warstwy
Dlaczego karoseria auta jest pełna blasku, a innego już bardziej matowa? Warunkuje to m.in. grubość lakieru, która jest odpowiedzialna za kolor karoserii. Dodatkowo lakier chroni karoserię przed korozją. Oczywiście nie warunkuje on, że się ona nie pojawi przy niewłaściwej eksploatacji i pielęgnacji pojazdu. Lakier składa się z kilku nakładanych na siebie warstw. Najpierw aplikowana jest warstwa podkładowa, która, jak sama nazwa wskazuje, przygotowuje powierzchnie do nałożenia warstw kolejnych. Dopiero teraz aplikuje się warstwę odpowiedzialną za kolor karoserii, czego uzupełnieniem jest warstwa najbardziej zewnętrzna – bezbarwny lakier, który zapewnia ochronę przed wpływem czynników zewnętrznych, a także nadaje karoserii walorów estetycznych.
Zatem polakierowanie samochodu wymaga bardzo dużej wiedzy i umiejętności. To skomplikowany proces, który powinni wykonywać tylko doświadczeni specjaliści. Dobrze polakierowane auto przekłada się na wygląd wizualny samochodu, a co za tym idzie, jest większe prawdopodobieństwo, że będzie się cieszyło zainteresowaniem klientów. Dlatego o lakier należy dbać i regularnie go pielęgnować, ale tylko i wyłącznie sprawdzonymi kosmetykami, które gwarantują bezpieczeństwo i nie zetrą żadnej z warstw lakieru.
W miernik grubości lakieru można się zaopatrzyć w sklepie motoryzacyjnym. Występują też w dużych centrach handlowych oraz na aukcjach internetowych. Rynek jest nasycony. Wielu producentów posiada w ofercie tego typu sprzęt. Podobnie jest z rozbieżnością cenową, która jest bardzo szeroka. W tym przypadku musimy sami odpowiedzieć sobie na pytanie jakiej klasy miernika tak naprawdę potrzebujemy. Oczywiście to nie musi być produkt z najwyższej półki, ale pamiętajmy, aby przed zakupem mieć pewność, że produkt, który wybierzemy będzie dobrze spełniał swoją funkcję. Liczy się, aby pokazane przez niego wartości nie były przekłamane. Pamiętajmy, że samo posiadanie miernika to dopiero połowa sukcesu. Ważnym jest także umiejętność posługiwania się nim i prawidłowa interpretacja prezentowanych przez niego wartości.
Wykonujemy pomiar grubości lakieru
Teorię już znasz, teraz dowiesz się, jak mierzyć grubość lakieru i korzystać z urządzenia do tego przeznaczonego. Auto przed pomiarem należy umyć. Nie mogą na karoserii znajdować się zabrudzenia i warstwa kurzu, tylko wtedy wynik będzie najbardziej wiarygodny. Polecamy wykonać pomiar na powierzchni dachu, jest on najmniej narażony na uszkodzenia. Sprawdź oprócz tego powłokę na drzwiach (drzwi są elementem bardzo często uszkadzanym w samochodzie podczas wypadku), progach (narażonych na korozję), bokach pojazdu i na masce.
To podstawowe miejsca, w których sprawdza się lakier i zarazem najbardziej newralgiczne w całym samochodzie. Dach możemy potraktować jako punkt odniesienia, ale tylko w przypadku gdy mamy pewność, że auto było garażowane. Jeśli samochód nie był garażowany i był pakowany pod drzewem, to znaczy, że był narażony na spadające gałęzie albo – co gorsza – żołędzie, kasztany i inne owoce. Kolejna sytuacja, którą trzeba mieć na uwadze, tyczy się warunków atmosferycznych. Jeśli auto stało zaparkowane na dworze podczas gradu to również istnieje możliwość, że lakier położony na dachu mógł ulec uszkodzeniu o ile nie ucierpiał cały dach. Dlatego postarajmy się sprawdzić miernikiem lakieru dosłownie każdy element samochodu.
Fabryczna grubość lakieru
Możesz do tego wykorzystać miernik z sondą na kablu, uznawany za najbardziej precyzyjny. W jednej ręce trzymasz miernik, z kolei drugą przykładasz sondę na kablu do powierzchni karoserii. Zastanawiasz się, ile mikronów ma oryginalny lakier, a ile lakier nakładany przez lakiernika? Średnia grubość lakieru w autach w fabrykach ma od 30 do 40 μm. Warstwa nakładana przez lakiernika będzie grubsza i wynosi ok. 60 μm. Kupując nowe auto, grubość lakieru będzie wynosiła ok. 80-160 μm.
Każdy kierowca powinien też pamiętać o tym, żeby przed sprawdzeniem lakieru konkretnego modelu danej marki sprawdzić w danych upublicznionych przez producenta fabryczną grubość lakieru. Natomiast jeśli dotarcie do takich informacji z różnych przyczyn okaże się trudne bądź niemożliwe, to zaleca się udać do autoryzowanego dealera samochodów danej marki i zapytać sprzedawcę jak gruba jest warstwa lakieru nałożona na interesujący nas model auta. Jeśli sprzedawca będzie dysponował rzetelną wiedzą, to najprawdopodobniej chętnie się nią podzieli. Warto go również podpytać jaką grubość lakieru powinno mieć auto po upływie kilku lat. Najczęściej chodzi o to, aby oszacować, jak gruba powłoka będzie znajdowała się na karoserii samochodu z rocznika, który znajduje się w kręgu naszych zainteresowań. Kiedy będziemy dysponować takimi informacjami, to śmiało możemy przystąpić do samodzielnego sprawdzania grubości lakieru.
Różnice w grubości lakieru
Koniecznie należy pamiętać o tym, że różnice w grubości lakieru na poszczególnych elementach samochodu wcale nie muszą oznaczać przykrych zdarzeń, w których auto uczestniczyło w przeszłości. Nawet jeśli występują one w obrębie tego samego samochodu. Inna grubość lakieru będzie na drzwiach, z kolei inna na masce, nie jest to jednak regułą. Nie oznacza to, że karoserię naprawiał lakiernik. Od czego to zależy? Wpływ na to ma tworzywo, z jakiego zostały wykonane poszczególne elementy, jak również ich umiejscowienie. Różnica nie może jednak przekraczać 30-40%. Jeżeli różnice są większe, to jest to dowód, że samochód był lakierowany. Warto sobie ten przedział procentowy dobrze zapamiętać. Wszystko ma swoje granice. Dlatego tak istotne jest to, aby miernik, w który jesteśmy wyposażeni był w pełni sprawny i pokazywał prawdziwą grubość lakieru. To pozwoli nam dobrze oszacować czy lakier na samochodzie był poprawiany.
Aby poprawnie zmierzyć grubość lakieru, trzeba posiadać odpowiedni sprzęt, dobrze go obsługiwać i wiedzieć, jak interpretować wynik. Na pewno jest to gadżet godny polecenia i umiejętność warta nabycia. Należy pamiętać o tym, że oprócz akcesoriów samochodowych, których używamy regularnie istnieje też cała gama tych, których używa się bardzo sporadycznie. Niemniej może przyjść moment, w którym ich posiadanie okaże się nieocenione. Miernik grubości lakieru z pewnością do takich należy, ponieważ w dużej mierze może przyczynić się na przykład do tego, czy wejdziemy w posiadanie upatrzonego używanego samochodu, czy też odpuścimy i poświęcimy jeszcze trochę czasu na model z mniej burzliwą historią.
Konkluzje
- W niektórych sytuacjach miernik grubości lakieru może okazać się nieoceniony np. podczas próby zakupu używanego samochodu.
- Na rynku jest dużo różnego rodzaju mierników lakieru. Warto wybrać taki, aby mieć pewność poprawnego pomiaru.
- Warstwy lakieru na karoserii samochodu mogą się od siebie różnić.
- Każdy element karoserii może mieć inną grubość lakieru.
- Jeśli różnica w grubości lakieru na poszczególnych elementach samochodu wynosi 30-40% to najprawdopodobniej znak, że lakier był poprawiany przez lakiernika.
- Przed zakupem używanego samochodu warto sprawdzić w oficjalnych informacjach marki, jaką dany model ma grubość lakieru.