Moje Auto Zderzaki – preparat do konserwacji zderzaków Przedstawiamy bezbarwny, nabłyszczający preparat do konserwacji zderzaków…
Jak wyjechać z zaspy? Praktyczne porady
Zimą przypadkowe wjechanie w zaspę nie jest trudne. Może do niego dojść np. w sytuacji, gdy musisz na chwilę zjechać na pobocze na wąskiej drodze czy zjechać z chodnika pod domem. Co zrobić, gdy auto utknie w śniegu?
- Jak wyjechać z zaspy? Warto zacząć od bujania. a także o stabilne podłoże pod kołami. Możliwe, że konieczne będzie holowanie.
- Wyjazd z zaspy w przypadku samochodu z automatem jest nieco bardziej skomplikowany. Trzeba będzie wyłączyć kontrolę trakcji.
- Auto w zaspie to problem. Z tego powodu warto unikać dróg, na których takie zaspy mogą się pojawić.
- Dowiedz się więcej, przeczytaj nasz artykuł o samochodzie zimą!
- Dlaczego wyjechanie z zaspy jest takie trudne?
- Jak wyjechać z zaspy? Spróbuj popularnego bujania
- Co zrobić, gdy samochód utknie w zaspie? Zadbaj o stabilne podłoże pod kołami
- Jak wyjechać z zaspy automatem?
- Holowanie jako sposób na wyjechanie z zaspy
- Czego unikać podczas próby wyjechania z zaspy?
- Jak unikać zasp?
Dlaczego wyjechanie z zaspy jest takie trudne?
Gdy samochód utyka w zaspie, jego koła tracą kontakt ze stabilnym podłożem. Ślizgają się i zatapiają w miękkim śniegu. Nie mogą zaprzeć się o ulicę czy ziemię, by wygenerować moc potrzebną do poruszenia pojazdu. Z tego powodu auto w zaspie to nie lada problem. Wyjechanie z zaspy bywa wyzwaniem – warto więc znać kilka trików, które pomogą Ci poradzić sobie z problemem.
Jak wyjechać z zaspy? Spróbuj popularnego bujania
Oczywiście mając auto w zaspie trudno się z niej wydostać. Jest jednak kilka sposobów, któe można wykorzystać w takiej chwili. Jak wyjechać z zaspy? W większości przypadków do wyjechania z zaspy wystarczy rozbujanie samochodu. Aby osiągnąć taki efekt, należy ustawić kierownicę na wprost, wrzucić najniższy bieg i spróbować ruszyć kilka centymetrów do przodu, a następnie od razu do tyłu. Taką czynność trzeba powtórzyć co najmniej kilkukrotnie. Jeśli mimo tego auto wciąż pozostaje w miejscu, konieczne jest wybranie drugiego biegu.
Rozbujanie samochodu w większości przypadków skutkuje tym, że kierowca jest w stanie sam opuścić zaspę – bez pomocy innych osób. Zdarzają się jednak sytuacje, w których ruszanie w przód i w tył nie wystarczy.
Co zrobić, gdy samochód utknie w zaspie? Zadbaj o stabilne podłoże pod kołami
No dobrze, a co zrobić, gdy samochód utknie w zaspie, a bujanie nie pomaga? Jeśli samochód nie reaguje na próby ruszenia z miejsca, najlepiej wysiąść i podłożyć coś pod koła. Najlepszym wyborem jest piasek, ale trzeba pamiętać, że przy bardzo dużych mrozach ziemia jest całkowicie zamarznięta. Jeśli nie wozisz ze sobą zapasu sypkiego materiału, który można umieścić pod kołami w sytuacji awaryjnej, dobrym wyborem będzie też gumowy dywanik z wnętrza pojazdu.
Gdy stworzysz już stabilne podłoże, dzięki któremu uzyskasz odpowiednie tarcie między kołami a śniegiem, możesz spróbować ruszyć z miejsca. Będzie to łatwiejsze z pomocą innej osoby, która popchnie samochód.
Uwaga: zanim położysz cokolwiek pod koła, usuń śnieg znajdujący się wokół nich. Możesz to zrobić łopatką wożoną w bagażniku, a w ostateczności – rękami.
Przeczytaj też: Jazda po oblodzonej drodze – o czym pamiętać? 7 zasad
Jak wyjechać z zaspy automatem?
Zastanawiasz się, jak wyjechać z zaspy automatem? W takim przypadku bujanie nie zadziała. Co więcej, może ono doprowadzić do przegrzania się ważnych podzespołów. Z tego powodu prowadząc auto z automatyczną skrzynią biegów, trzeba działać w inny sposób.
- Wyłącz kontrolę trakcji.
- Zablokuj przekładnię na pierwszym biegu (L lub 1) bądź w trybie cofania.
- Spróbuj przejechać kilka centymetrów.
- Zahamuj i zaczekaj, aż koła całkowicie się zatrzymają.
- Odczekaj i rusz w przeciwnym kierunku.
- Powtórz krok 3, 4 i 5.
Na pierwszy rzut oka sposób działania w przypadku automatów jest dość podobny do popularnego bujania. Najważniejszą różnicą jest jednak to, by za każdym razem poczekać, aż koła całkowicie się zatrzymają. W innym przypadku można doprowadzić do przegrzania mechanizmu.
Holowanie jako sposób na wyjechanie z zaspy
Jeśli samochód zaparł się podwoziem o zaspę, wyjechanie z wykorzystaniem wspomnianych sposobów nie będzie możliwe. W takim przypadku jedynym rozwiązaniem jest holowanie – przez holownik lub inny pojazd osobowy.
Jeśli zdecydujesz się na taką metodę, pamiętaj, żeby przyczepić linkę w odpowiednim miejscu. Zwiększanie obrotów powinno nastąpić dopiero w momencie, gdy będzie już ona naprężona.
Czego unikać podczas próby wyjechania z zaspy?
Warto pamiętać, że samochód w zaspie można bardzo łatwo uszkodzić. Z tego powodu od razu po tym, jak utknie on w śniegu, najlepiej wysiąść i ocenić sytuację. W ten sposób można uniknąć jej pogorszenia. Warto sprawdzić, czy pod zaspą nie znajduje się np. wysoki krawężnik.
Oprócz tego należy unikać ciągłego gazowania. Może to doprowadzić do przegrzania ważnych podzespołów i uszkodzenia samochodu. Lepiej działać spokojnie, wykonując powtarzalne ruchy.
Jak unikać zasp?
Wiadomo już, że wyjazd z zaspy może być bardzo trudny, a w niektórych przypadkach konieczne będzie holowanie. Nasuwa się więc pytanie o to, jak takich zasp unikać? Przede wszystkim warto regularnie sprawdzać prognozę pogody i unikać wyjazdów w czasie intensywnych opadów śniegu. Rekomendujemy też wybieranie tras głównych i dobrze utrzymanych, na których służby drogowe częściej usuwają zalegający śnieg. Zwłaszcza w przypadku terenów górskich zdecydowanie warto skorzystać z pojazdu z napędem na cztery koła lub łańcuchów na opony, aby zmniejszyć ryzyko utknięcia w zaspie. W niektórych miejscach korzystanie z takich łańcuchów jest wręcz nakazane.
Sprawdź, jak hamować na śniegu!
Mamy nadzieję, że wiesz już, jak wyjechać z zaspy. Najważniejsze to nie panikować. W końcu wyjazd z zaspy nie musi być trudny. Warto jednak przestrzegać kilku zasad, by nie pogorszyć problemu.