Kilka lat temu na kursach nauki jazdy przyszli kierowcy poznawali teorię hamowania pulsacyjnego, jednak tylko…
Jak działa system wspomagania ruszania pod górę HSA?
Ruszanie pod górę bywa wyzwaniem. Z tego powodu nowoczesne samochody wyposaża się w systemy, które mają odciążać kierowcę z konieczności samodzielnego dynamicznego wystartowania na wzniesieniu. Czym jest technologia HSA i jak działa?
- System HSA (Hill Start Assist) ułatwia ruszanie pod górę, blokując hamulce na kilka sekund po zwolnieniu pedału.
- System ma różne nazwy: Hill Hold Control (HHC), Hill Launch Control (HLC), Hill Hold Assist (HAA).
- Asystent wspomaga ruszanie na płaskich nawierzchniach, np. w korkach, w rozbudowanej wersji.
- System jest w większości nowych samochodów, m.in. Opel, Audi, Fiat, Ford, Toyota, Mazda, Mercedes-Benz, Volkswagen.
- Planujesz wyjazd na wakacje? Sprawdź promocje na paliwo na stacjach benzynowych!
Nie przepadasz za ruszaniem pod górę? Boisz się, że Twój samochód stoczy się, gdy zwolnisz pedał hamulca? W nowoczesnych pojazdach nie trzeba się tego obawiać. Dba o to właśnie system wspomagania ruszania pod górę.
- Co to jest system HSA?
- Różne nazwy systemu HSA
- Jak działa asystent ruszania pod górkę HSA?
- Rozbudowany asystent ruszania pod górę
- W jakich autach stosuje się asystenta ruszania na wzniesieniu?
- Dlaczego warto korzystać z systemu HSA?
Co to jest system HSA?
Zacznijmy od początku, a więc od wyjaśnienia, co kryje się za tym trzyliterowym skrótem. Otóż system HSA to asystent ruszania pod górę, ułatwia kierowcy ruszanie z ręcznego. Samo rozwinięcie skrótu to Hill Start Assist. Dzięki tej technologii nie trzeba zaciągać hamulca ręcznego i zwalniać go równolegle z naciskaniem pedału gazu. System ten istnieje już od wielu lat, choć z czasem został znacznie udoskonalony.
System wspomagania ruszania pod górę stosuje się zarówno w klasycznych pojazdach, jak i tych z automatyczną skrzynią biegów. W drugim przypadku samochód ma specjalny sensor Auto Hold. Gdy pojazd osiągnie odpowiednie nachylenie, dochodzi do zablokowania hamulców na kilka sekund po zwolnieniu pedału. Taki system dezaktywuje się w trakcie ruszania.
Różne nazwy systemu HSA
Czy wiesz, że nie w każdym pojeździe system HSA nazywa się tak samo? Różne marki stosują odmienne nazewnictwo. Technologię określa się m.in. jako
- Hill Hold Control — HHC,
- Hill Launch Control — HLC,
- Hill Hold Assist — HAA.
Warto o tym pamiętać, gdy czytasz specyfikację techniczną samochodu, który zamierzasz kupić. Sprawdź, na co jeszcze zwrócić uwagę podczas kupowania samochodu!
Niezależnie od nazwy, systemy wspomagania ruszania pod górę w większości pojazdów działają w bardzo podobny sposób. Na czym polega ich funkcjonowanie?
Jak działa asystent ruszania pod górkę HSA?
Asystent ruszania z ręcznego nie jest skomplikowany. Nasz system wspomagania ruszania pod górę automatyczne wykrywa, że auto znajduje się na wzniesieniu. Wówczas blokuje hamulce na kilka sekund, a kierowca ma czas na wrzucenie odpowiedniego biegu.
System utrzymuje samochód w stałej pozycji, gdy kierowca zwalnia wciśnięty hamulec i sprzęgło. Dezaktywuje się natomiast po wrzuceniu biegu i stopniowym dodawaniu gazu.
Pamiętaj: system wspomagania ruszania pod górę można wyłączyć. Sposób dezaktywacji technologii różni się jednak w zależności od modelu auta. Zwykle jest to dość trudne – trzeba wykonać nawet kilka czynności w określonej kolejności, by wyłączyć ten system. Nie da się zrobić tego przypadkiem.
Rozbudowany asystent ruszania pod górę
Co ciekawe, asystent ruszania pod górę może przyjmować też bardziej rozbudowaną formę. W niektórych samochodach wzbogaca się go o technologię, która działa też na płaskich nawierzchniach. Wówczas ma ona za zadanie wspomagać start – np. w trakcie stania w korku.
W rozbudowanej wersji HSA często jest wyposażony w przycisk, który aktywuje funkcję na płaskiej powierzchni. Zwykle znajduje się on przy pokrętle wyboru trybu jazdy lub w okolicy drążka zmiany biegów.
W jakich autach stosuje się asystenta ruszania na wzniesieniu?
Asystent ruszania na wzniesieniu jest stosowany w większości nowych samochodów. Korzystają z niego różne marki, m.in. Opel, Audi, Fiat, Ford, Toyota, Mazda, Mercedes-Benz czy Volkswagen. W taką technologię są wyposażone wszystkie nowsze auta poza tymi najtańszymi. Informacje na temat tego, czy w danym pojeździe zastosowano HSA, można znaleźć w jego specyfikacji technicznej.
To, czy auto ma asystenta ruszania pod górę, można sprawdzić również podczas jazdy testowej. Wystarczy na chwilę zatrzymać się na wzniesieniu ze wciśniętym pedałem hamulca i zmienić bieg na neutralny. Po zwolnieniu hamulca i wrzuceniu jedynki należy powoli zwalniać sprzęgło. Jeśli samochód ma wbudowanego asystenta ruszania na wzniesieniu, nie powinien zacząć się staczać.
Przeczytaj też: Hamowanie zimą – co musisz wiedzieć?
Dlaczego warto korzystać z systemu HSA?
Ruszanie z ręcznego jest bardzo dużym wyzwaniem, zwłaszcza dla początkujących kierowców. Puszczenie hamulca, jednocześnie wciskając gaz, wymaga bardzo dużej dynamiki ruchów. W ułamek sekundy auto może stoczyć się o nawet kilkadziesiąt centymetrów, co powoduje dużo stresu, zwłaszcza podczas stania w korku. Samochód z HSA będzie więc dobrym wyborem dla osób niewprawionych w tradycyjnym ruszaniu pod górkę.
Zadbaj o auto z CAR SPA Moje Auto
Zobacz też:
- Oblicz spalanie samochodu, skorzystaj z kalkulatora spalania!
- Jak jeździć dieslem? 7 najlepszych porad
- Jak działa system infotainment w nowoczesnych samochodach?