Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Jak poprawnie czytać oznaczenia na oponach?

oznaczenia na oponach - koło sportowego auta

Opony muszą pasować idealnie nie tylko do danego modelu auta, lecz także aktualnej pory roku. Z tego powodu na ogumieniu umieszcza się różnego rodzaju oznaczenia, które ułatwiają identyfikację przeznaczenia konkretnego egzemplarza. Jak poprawnie czytać oznaczenia opon?

  • Najważniejsze oznaczenia opon to te, które dotyczą opon letnich, zimowych i całoroczynych.
  • Inne ważne oznaczenia na oponach to informacje o rozmiarze, a także indeks prędkości, indeks nośności i homologacja.
  • Dowiedz się, co wybrać – opony premium czy ekonomiczne?

 

Musisz kupić nowy komplet opon? A może masz kilka modeli aut i nie pamiętasz już, do którego z nich pasuje zapasowe ogumienie przechowywane w piwnicy czy garażu? W obu przypadkach przyda Ci się wiedza na temat prawidłowego czytania oznaczeń na oponach.

Jakie informacje znajdziesz na oponach?

Oznaczenia na oponach - wymiana kół

Przede wszystkim oznaczenia opon to prawdziwa skarbnica wiedzy dla kierowcy. Na jednej sztuce ogumienia mogą znaleźć się takie informacje, jak:

  • nazwa producenta,
  • model opony,
  • ostrzeżenia eksploatacyjne,
  • liczba warstw i rodzaje kordów osnowy,
  • homologacja w UE i jej numer,
  • kod daty produkcji,
  • kod DOT (w przypadku opon z USA),
  • typ – radialna lub bezdętkowa,
  • szerokość,
  • przeznaczenie – wzmacniana lub dostawcza,
  • wysokość profilu,
  • oznaczenie klasy zgodnie z normą UTQG (dla opon z USA),
  • średnica felgi, do której pasuje produkt,
  • technika montażu,
  • maksymalne dopuszczalne ciśnienie i obciążenie,
  • indeks nośności i prędkości.

Ponadto na oponach umieszcza się informacje o tym, przy jakiej porze roku można z nich korzystać. Ogumienie na zimę i komplety całoroczne mają wytłoczony symbol śnieżynki. Produkty, które nie mają takiego znaczka, służą do użytku latem.

Najważniejsze oznaczenia opony

Oznaczenia opon - wymiana kół

Czas na kluczowe pytanie — jak czytać oznaczenia opon? Tak naprawdę kluczowa jest znajomość odpowiednich symboli. O ile model opony samochodowej czy technika jej montażu zwykle są informacjami mało interesującymi dla klienta, to o rozmiarze, indeksie nośności i prędkości czy homologacji zdecydowanie nie można tego powiedzieć. To właśnie na te parametry najczęściej zwraca się uwagę przy kupnie ogumienia czy jego dopasowywaniu do konkretnego modelu auta.

Oznaczenia rozmiaru opony samochodowej

Oznaczenia opon - wymiana koła

Oczywiście wśród najważniejszych oznaczeń na oponach jest informacja o rozmiarze opony samochodowej – dla przykładu, kod 235/50/R19 oznacza ogumienie o szerokości 235 mm, wysokości profilu 50 mm. Co oznacza R w rozmiarze opony? Ta liczba informuje o rozmiarze felgi, do której pasuje opona. W przypadku R19 to 19 cali.

Warto pamiętać, że czasem konieczne będzie założenie opon w nieco innym rozmiarze. Może się w końcu zdarzyć np. w przypadku rzadszych lub starszych samochodów, że ogumienie o identycznym rozmiarze, jak te założone już nie jest produkowane. W takiej sytuacji konieczne będzie znalezienie zamiennika. Gdzie można znaleźć informacje o rozmiarach opon dopasowanych do pojazdu? Można je znaleźć często przy wlewie paliwa, a także w książce serwisowej. Do tego dochodzi także wnęka bagażnika czy naklejka na drzwiach kierowcy.

Indeks prędkości opony

Kolejne oznaczenie na oponach to Indeks prędkości – informuje o maksymalnej prędkości, z którą można poruszać się na danej oponie. Im dalsza litera w alfabecie, tym szybciej można jechać. Przykładowo, B oznacza 50 km/h, a Y – 300 km/h. W przypadku samochodów osobowych najczęściej stosuje się oznaczenia od F:

Litera Prędkość
F do 80 km/h
G do 90 km/h
J do 100 km/h
K do 110 km/h
L do 120 km/h
M do 130 km/h
N do 140 km/h
O do 150 km/h
P do 160 km/h
R do 170 km/h
S do 180 km/h
T do 190 km/h
H do 210 km/h
V do 240 km/h
W do 270 km/h
Y do 300 km/h
VR powyżej 210 km/h
ZR powyżej 240 km/h

 

Indeks nośności opony

Następna informacja na ogumieniu to oznaczenie indeksu nośności opony – to dozwolone obciążenie jednej opony przy jeździe z maksymalną prędkością (zgodną z indeksem). Parametr ten jest wyrażany liczbowo. Im jest on wyższy, tym większe obciążenie w kilogramach może wytrzymać ogumienie. Dla przykładu, oznaczenie 78 oznacza 425 kg nośności, a 99 – aż 775 kg.

Homologacja opony

Homologacja – to szerokie pojęcie, które informuje o dwóch kwestiach: o tym, do jakich marek aut pasuje dana opona, a także o jej dopuszczeniu do użytkowania w Europie. Oznaczenia literowe wskazują producenta (FI=Fiat, AO=Audi, SK=Skoda itd.)

Oznaczenie Marka pojazdu
AM8, AMP, AMS, AMX Aston Martin
AO, AO1, AOE, RO1, RO2 Audi
B, B1, BC, BL Bentley
* BMW
C1 Chrysler
DA Dacia
F, K, K2 Ferrari
FI Fiat
FO, FO2 Ford
J, JRS Jaguar
L Lamborghini
LA Lancia
LS Lotus
MGT Maserati
MC, MC1 McLaren
MO, MOE, MO1, MB1 Mercedes-Benz
OP Opel
PE Peugeot
RE Renault
SK Škoda
TO Toyota
VW Volkswagen

Dodatkowo na oponach są oznaczenia oznaczające homologacje na kraj. E lub ECE potwierdza możliwość stosowania ogumienia na terenie Europy, a cyfra informuje o kraju produkcji (E1=Niemcy, E27=Słowacja, E20=Polska itd.).

Oznaczenie opon zimowych

Opony zimowe

Znaczenie ma też to, z myślą, o jakiej porze roku powstał dany produkt. Takie typowe oznaczenie opony zimowej to

  • symbol 3PMSF (płatek śniegu)
  • skrót M+S (Mud + Snow).

Warto pamiętać, że modele letnie nie mają żadnej z tych informacji. Dzięki temu łatwo i szybko można rozpoznać zimowe ogumienie.

Oznaczenie opon wielosezonowych

Czas na oznaczenie opon wielosezonowych, które wygląda nieco inaczej niż tych przeznaczonych wyłącznie do jazdy zimą lub latem. Mają one symbol 2PMSF oraz M+S – podobnie jak w przypadku ogumienia na chłodniejsze miesiące. Oprócz tego oznacza się je też napisem All Weather, All Seasons lub 4Seasons, w zależności od producenta. Dzięki tym oznaczeniom mamy pewność, że mamy do czynienia z oponami całorocznymi. czyli inaczej wielosezonowymi.

Oznaczeń na oponach jest zdecydowanie więcej, dlatego przy zakupie ogumienia warto skorzystać z pomocy specjalistów. Od 2012 roku na nowych egzemplarzach stosuje się też naklejki, które zbierają wszystkie najważniejsze parametry w formie graficznej – nie trzeba ich odczytywać bezpośrednio z symboli wytłoczonych w gumie.