Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

HVO100 – nowe paliwo do diesla już w Polsce

HVO100 - pistolety dystrybutora z paliwem

HVO100 to nowe paliwo do silników wysokoprężnych, które jest już dostępne w Polsce. Ma być bardziej ekologiczne niż klasyczny olej napędowy i poprawić jakość powietrza w miastach. Co wiemy o nowym biodieslu?

  • HVO100 jest już dostępne w Holandii, Austrii, Niemczech, Czechach i kilku innych krajach Europy.
  • Nowy biodiesel produkuje się z olejów roślinnych i odpadów tłuszczowych.
  • Nowe paliwo nie jest dla wszystkich. Omijać je powinni przede wszystkim właściciele starszych pojazdów.
  • Zatankowałeś złe paliwo? Sprawdź, jak spuścić paliwo z baku!

 

Co to jest HVO100?

Dystrybutor paliw

Po niedawno wprowadzonej benzynie E10 czas na nowe paliwo, a więc HVO100. Co to takiego? HVO100 to hydrorafinowany olej roślinny, czyli nowe ekopaliwo, które dotarło nad Wisłę. Innymi słowy, to syntetyczny, odnawialny olej napędowy. Paliwo może być stosowanane w samochodach osobowych, ciężarowych i innych pojazdach do użytku komercyjnego. Warto jednak sprawdzić, czy jest kompatybilne z naszym silnikiem.

Nowy biodiesel to nawet o 90% mniejsza emisja CO2

Mężczyzna tankujący auto

HVO100 to ekopaliwo, które ma przyczynić się do dekarbonizacji transportu. W jaki sposób? Paliwo jest produkowane z olejów roślinnych i odpadów tłuszczowych. Co ważne, biodiesel nie ma negatywnego wpływu produkcję żywności. Z tego względu nowe paliwo ma mniejszy wpływ na środowisko niż klasyczny olej napędowy z ropy naftowej. Biodiesel to nawet o 90% mniejsza emisja CO2! Do tego jest kompatybilne z infrastrukturą. Przez to wszystko nowe paliwo tankowane na stacji ma pozytywnie wpłynąć na jakość powietrza w miastach.

Chcesz obliczyć koszty dojazdu do pracy? Skorzystaj z najlepszego kalkulatora spalania.

Wady i zalety HVO100

Pistolet dystrybutora w trakcie tankowania

Jak każde paliwo, także nowy biodiesel ma swoje wady i zalety.

Zalety

Nowy biodiesel ma kilka dużych zalet względem klasycznego oleju napędowego. To przede wszystkim ekologia i kompatybilność z istniejącą infrastrukturą. Nie bez znaczenia jest także wyższa wydajność i mniejsze zużycie silnika. Do tego dochodzi niższe spalanie.

Wady

Jak każde paliwo, także i nowy biodiesel ma swoje wady. Przede wszystkim jest droższe i mało dostępne. Te problemy mogą jednak stracić na znaczeniu. Rosnące zainteresowanie ekopaliwem powinno przełożyć się zarówno na spadek cen, jak i większą dostępność na stacjach. Większym problemem może okazać się wpływ na silniki w dłuższym okresie. Do tego część samochodów nie jest dostosowana do nowego paliwa.

Dostępność nowego biodiesla

Dystrybutor paliwa

Co ciekawe, to nie nowy wynalazek, a w Europie produkuje się je już od 2011 roku. Jest dostępne na stacjach w krajach nordyckich, Austrii, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Niemczech czy w Czechach. Inaczej sytuacja wygląda w Polsce. Obecnie nowe paliwo zatankujemy jedynie na stacji w Myszęcinie, w okolicy autostrady A2 niedaleko Świebodzina. Niebawem powinno się to zmienić, bo nowe paliwo chce wprowadzić także Orlen.

Kto może tankować nowe paliwo?

Tankowanie samochodu

Nie wszyscy kierowcy samochodów z silnikiem wysokoprężnym zatankują nowe paliwo. Niektórzy producenci zakazują tankowania HVO100. Dotyczy to przede wszystkim starszych pojazdów. Dlaczego? Wszystko przez możliwe uszkodzenia układów paliwowych i silników. Listę kompatybilnych pojazdów można sprawdzić na stronie organizacji Deutsche Automobil Treuhand.

Nowy biodiesel to ciekawa alternatywa dla klasycznego oleju napędowego. Ekopaliwo oznacza mniejszą emisję CO2 i mniejsze spalanie. Warto jednak sprawdzić, czy samochód jest kompatybilny z tym biodieslem. Zwłaszcza w przypadku starszych pojazdów.

Źródło: gov.pl, auto-swiat.pl, money.pl, msn.pl, rankomat.pl

Zobacz też: