Dlaczego nalanie złego paliwa jest tak niebezpieczne? Co robić, gdy zatankujesz niewłaściwe paliwo? Jeśli zatankowałeś…
HVO100 – nowe paliwo do diesla już w Polsce
HVO100 to nowe paliwo do silników wysokoprężnych, które jest już dostępne w Polsce. Ma być bardziej ekologiczne niż klasyczny olej napędowy i poprawić jakość powietrza w miastach. Co wiemy o nowym biodieslu?
- HVO100 jest już dostępne w Holandii, Austrii, Niemczech, Czechach i kilku innych krajach Europy.
- Nowy biodiesel produkuje się z olejów roślinnych i odpadów tłuszczowych.
- Nowe paliwo nie jest dla wszystkich. Omijać je powinni przede wszystkim właściciele starszych pojazdów.
- Zatankowałeś złe paliwo? Sprawdź, jak spuścić paliwo z baku!
- Co to jest HVO100?
- Nowy biodiesel to nawet o 90% mniejsza emisja CO2
- Wady i zalety HVO100
- Dostępność nowego biodiesla
- Kto może tankować nowe paliwo?
Co to jest HVO100?
Po niedawno wprowadzonej benzynie E10 czas na nowe paliwo, a więc HVO100. Co to takiego? HVO100 to hydrorafinowany olej roślinny, czyli nowe ekopaliwo, które dotarło nad Wisłę. Innymi słowy, to syntetyczny, odnawialny olej napędowy. Paliwo może być stosowanane w samochodach osobowych, ciężarowych i innych pojazdach do użytku komercyjnego. Warto jednak sprawdzić, czy jest kompatybilne z naszym silnikiem.
Nowy biodiesel to nawet o 90% mniejsza emisja CO2
HVO100 to ekopaliwo, które ma przyczynić się do dekarbonizacji transportu. W jaki sposób? Paliwo jest produkowane z olejów roślinnych i odpadów tłuszczowych. Co ważne, biodiesel nie ma negatywnego wpływu produkcję żywności. Z tego względu nowe paliwo ma mniejszy wpływ na środowisko niż klasyczny olej napędowy z ropy naftowej. Biodiesel to nawet o 90% mniejsza emisja CO2! Do tego jest kompatybilne z infrastrukturą. Przez to wszystko nowe paliwo tankowane na stacji ma pozytywnie wpłynąć na jakość powietrza w miastach.
Chcesz obliczyć koszty dojazdu do pracy? Skorzystaj z najlepszego kalkulatora spalania.
Wady i zalety HVO100
Jak każde paliwo, także nowy biodiesel ma swoje wady i zalety.
Zalety
Nowy biodiesel ma kilka dużych zalet względem klasycznego oleju napędowego. To przede wszystkim ekologia i kompatybilność z istniejącą infrastrukturą. Nie bez znaczenia jest także wyższa wydajność i mniejsze zużycie silnika. Do tego dochodzi niższe spalanie.
Wady
Jak każde paliwo, także i nowy biodiesel ma swoje wady. Przede wszystkim jest droższe i mało dostępne. Te problemy mogą jednak stracić na znaczeniu. Rosnące zainteresowanie ekopaliwem powinno przełożyć się zarówno na spadek cen, jak i większą dostępność na stacjach. Większym problemem może okazać się wpływ na silniki w dłuższym okresie. Do tego część samochodów nie jest dostosowana do nowego paliwa.
Dostępność nowego biodiesla
Co ciekawe, to nie nowy wynalazek, a w Europie produkuje się je już od 2011 roku. Jest dostępne na stacjach w krajach nordyckich, Austrii, Belgii, Holandii, Hiszpanii, Niemczech czy w Czechach. Inaczej sytuacja wygląda w Polsce. Obecnie nowe paliwo zatankujemy jedynie na stacji w Myszęcinie, w okolicy autostrady A2 niedaleko Świebodzina. Niebawem powinno się to zmienić, bo nowe paliwo chce wprowadzić także Orlen.
Kto może tankować nowe paliwo?
Nie wszyscy kierowcy samochodów z silnikiem wysokoprężnym zatankują nowe paliwo. Niektórzy producenci zakazują tankowania HVO100. Dotyczy to przede wszystkim starszych pojazdów. Dlaczego? Wszystko przez możliwe uszkodzenia układów paliwowych i silników. Listę kompatybilnych pojazdów można sprawdzić na stronie organizacji Deutsche Automobil Treuhand.
Nowy biodiesel to ciekawa alternatywa dla klasycznego oleju napędowego. Ekopaliwo oznacza mniejszą emisję CO2 i mniejsze spalanie. Warto jednak sprawdzić, czy samochód jest kompatybilny z tym biodieslem. Zwłaszcza w przypadku starszych pojazdów.
Źródło: gov.pl, auto-swiat.pl, money.pl, msn.pl, rankomat.pl
Zobacz też: