Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Dorabianie i kodowanie kluczyka – jak dorobić kluczyk do samochodu i ile to kosztuje?

Dorabianie kluczyka

(zdj. Moje Auto)

Dorabianie kluczy do samochodu to zadanie dla profesjonalistów. Możesz skorzystać z usługi w autoryzowanym serwisie lub też w niezależnym warsztacie. Pierwsza opcja związana jest z wysokim kosztami i długim czasem oczekiwania na wykonanie. Wielu kierowcom przynajmniej raz w swojej motoryzacyjnej karierze zdarzyło się zgubić kluczyk do samochodu. Czasami mamy zapasowy, jednak nie jest tak w każdym przypadku. Jeżeli posiadamy przynajmniej jedną część kluczyka, można spróbować go naprawić, oczywiście niekoniecznie własnymi siłami. Jak wygląda kodowanie kluczyka? Ile kosztuje dorabianie kluczy samochodowych? Odpowiadamy!

Dorabianie i kodowanie kluczyka – z artykułu dowiesz się:

  • Jak wygląda kluczyk samochodowy i z jakich elementów się składa
  • Czy da się naprawić uszkodzony grot kluczyka
  • Jak wygląda kodowanie kluczyka oraz dorobienie pilota do centralnego zamka

Budowa kluczyka

Najprostsze w budowie są kluczyki, które posiadają tylko obudowę i grot. Posiadają je jednak tylko właściciele starszych modeli samochodów. Większość kluczyków składa się ze znacznie większej ilości elementów. W większości przypadków znajduje się przy nich jeszcze immobilizer i sterowanie centralnym zamkiem. Immobilizer jest to niewielki element, bez którego niemożliwe jest uruchomienie silnika. Bateria do sterowania centralnym zamkiem to element eksploatacyjny kluczyka, którego żywotność szacuje się na ok. 2 lata. Po upływie tego czasu, w wielu przypadkach pojawiają się problemy z jej prawidłowym działaniem. Najtańszy w wymianie jest grot, który znajdziemy przy większości kluczyków. Za usługę zapłacimy od 50 zł do 100 zł. Znacznie więcej kosztować nas będzie kodowanie immobilizera.

Najczęstsza usterka, czyli uszkodzony grot

Zdarza się to w wielu przypadkach, ale najczęściej kiedy kluczyk nie jest składany. Przechowujemy go w szufladzie w domu, nosimy w kieszeni spodni, torbie lub plecaku. Nietrudno więc o skrzywienie, a nawet złamanie grotu. Jest on potrzebny, aby można było przekręcić stacyjkę. Nowy grot wykonywany jest z wykorzystaniem frezarki. Metalowy element docina się do starego kluczyka bardzo precyzyjnie. A co jeżeli nie posiadamy żadnego innego sprawnego kluczyka? Wtedy konieczne jest pobranie wzoru z wkładki zamka.

Jak zakodować kluczyk?

Kiedy konieczne jest kodowanie immobilizera? Gdy po przekręceniu kluczyka w stacyjce silnik nie zapala, pomimo że pilot działa sprawnie. Zwróć uwagę, czy na desce rozdzielczej nie zapala się w tym momencie kontrolka z piktogramem kluczyka. Jeżeli tak właśnie jest, znaczy to, że naprawić powinniśmy immobilizer. Musimy kupić zamienną część, która zostanie wymieniona, oczywiście najlepiej przez elektryka.

A jak wygląda programowanie kluczyka elektronicznego? Jeżeli chcesz go dorobić, konieczne będzie zaprogramowanie kodu z dotychczas używanego immobilizera. Alternatywnym rozwiązaniem jest wymiana kodu we wszystkich urządzeniach. Istnieje wiele metod tego typu prac, wśród których znajduje się skorzystanie z gniazda diagnostycznego, kodowanie chipa oraz stworzenie kopii immobilizera. Jest to jednak kosztowna usługa, ponieważ wymaga nie tylko specjalistycznej wiedzy, ale i nowoczesnych urządzeń. Ze względu na różnice w stosowanych transponderach immobilizerów w różnych warsztatach i serwisach, należy zawsze zweryfikować, czy sprzęt jest kompatybilny z konkretnym modelem pojazdu. Transponder w kluczyku jest najważniejszym elementem, bez którego nie uruchomimy samochodu.  

Dorobienie pilota do centralnego zamka

Jeżeli jesteś zmuszony dorobić pilot do centralnego zamka, musisz  wiedzieć, że konieczne jest kodowanie kluczyka. Elektronika musi być dopasowana do konkretnego modelu, aby pilot mógł spełnić swoją funkcję. Usługa jest stosunkowo kosztowna, ze względu na wysoką cenę elektroniki. Kodowanie kluczyka odbywa się m.in. przez sekwencję ruchów kluczykiem w stacyjce. Można też programować kluczyk z wykorzystaniem gniazda EOBD lub, jak w niektórych japońskich samochodach, naciskając przyciski na pilocie.

Czy można otworzyć samochód bez kluczyka?

Zatrzasnąłeś kluczyk w samochodzie? Wiesz więc, że go nie zgubiłeś i nie musisz dorabiać nowego. Nie posiadasz jednak kluczyka zapasowego, zastanawiasz się więc, w jaki sposób możesz bez niego otworzyć swoje auto. Nie próbuj tego sam, ponieważ możesz zniszczyć zamek. Chcesz wybić szybę? Nie jest to konieczne, narażasz samego siebie na dodatkowe koszty. Samochód pomoże Ci otworzyć specjalna firma, która specjalizuje się w podobnych usługach. Zapłacisz za nią od 100 do 300 zł. W takich sytuacjach brakuje nam zapasowego kluczyka, dlatego warto jest go dorobić.  

Podsumowanie

  • Najprostsze kluczki samochodowe składają się z obudowy i grotu. Bardziej zaawansowane posiadają dodatkowo elektroniczne elementy.
  • Jeżeli został uszkodzony grot, dorabia się nowy, docinając go do starego kluczyka lub pobierając wzór z wkładki zamka.
  • Jeżeli po przekręceniu kluczyka w stacyjce, silnik nie uruchamia się, oraz zapala się kontrolka z symbolem kluczyka, to sygnał, że mamy do czynienia z problemem z immobilizerem.
  • Przy dorabianiu pilota do centralnego zamka konieczne jest kodowanie kluczyka.
  • Samochód można otworzyć bez użycia kluczyka, ale najlepiej i najbezpieczniej jest to zrobić z pomocą specjalistów.