Z artykułu dowiesz się: Czy zaparowane szyby mogą być przyczyną zatrzymania policji? Dlaczego szyby parują?…
Czym jest Webasto? Zalety i wady oraz koszt zamontowania
Zima to trudny okres dla kierowców i ich pojazdów. Doskwierają im zarówno warunki na drogach, jak i niskie temperatury. Poranne skrobanie szyb i nagrzewanie auta wydaje się zajmować wieki, można jednak sobie ułatwić życie, montując webasto.
Co to jest webasto i do czego służy?
Webasto to potoczne, popularne w Polsce określenie na ogrzewanie postojowe. Odnosi się ono do nazwy jednego z producentów tego typu rozwiązań. Jest to układ odpowiadający za ogrzanie wnętrza auta lub płynu chłodniczego w silniku. Niektóre marki pojazdów oferują montaż seryjnego systemu tego rodzaju, jest to rozwiązanie popularne zwłaszcza w krajach skandynawskich. Fabryczne webasto można spotkać zwłaszcza w autach marki Volvo sprowadzanych ze Szwecji. Jest to również rozwiązanie stosowane seryjnie w niektórych minivanach, głównie do ogrzewania tylnej części przedziału pasażerskiego.
Innym, podobnie działającym rozwiązaniem, jest grzałka Defa. Jest to wpięta w blok silnika grzałka do płynu chłodniczego, zasilana z instalacji elektrycznej. W odróżnieniu od ogrzewania postojowego nie jest tak wszechstronna i wymaga dostępu do prądu z sieci.
Jak działa webasto?
Ogrzewanie postojowe najczęściej zasilane jest z paliwa z baku pojazdu. Nowoczesne systemy tego typu posiadają programator, pozwalający ustawić regularną godzinę rozpoczęcia grzania, a nawet uruchamiają proces za pomocą pilota.
Po uruchomieniu, automatycznym lub ręcznym, grzałka rozpoczyna spalanie paliwa. Wytworzone ciepło może ogrzewać kabinę pojazdu lub płyn chłodniczy. Zależy to od rodzaju instalacji, o czym za chwilę.
Warto wiedzieć, że w niektórych samochodach ogrzewanie postojowe pomaga w porannym rozruchu pojazdu lub w szybkim osiągnięciu temperatury roboczej silnika. Dotyczy to zwłaszcza aut zasilanych olejem napędowym i posiadających dużą przestrzeń do ogrzania, np. osobowych busów. Bez dodatkowej grzałki w tego rodzaju pojazdach silnik może być niedogrzany, nawet pomimo sprawnego układu chłodzenia.
Jakie są rodzaje webasto?
Współcześnie wyróżniamy ogrzewanie postojowe suche, mokre oraz elektryczne.
Webasto mokre ogrzewa płyn chłodniczy w silniku i nagrzewnicy. Wyposażone jest w grzałkę i pompkę chłodziwa, w którego obieg jest wpięte.
Webasto suche, inaczej powietrzne, nagrzewa jedynie powietrze w kabinie. Jest wydajniejsze od powyższego rozwiązania i oszczędniejsze, jednak nie ma wpływu na poranny rozruch silnika.
Webasto elektryczne występuje zaś w kilku wersjach. Może to być np. zamontowana na przewodzie chłodziwa grzałka wyposażona w świece żarowe. Układ w tym przypadku zasilany jest z akumulatora i przyspiesza nagrzewanie płynu chłodniczego w zimnym silniku. Wyłącza się automatycznie po osiągnięciu zakładanej temperatury.
Jest to rozwiązanie stosowane często w pojazdach zasilanych LPG, gdzie gorące chłodziwo odpowiada za zmianę stanu skupienia gazu w parowniku. Webasto elektryczne przyspiesza więc moment przejścia silnika z zasilania benzyną na LPG.
Wadą tego rozwiązania jest zaś zwiększony pobór prądu z alternatora i akumulatora, a więc też wyższe spalanie.
Czym jest przenośne webasto?
W ostatnim czasie popularność zyskuje tzw. przenośne webasto. Ma ono postać skrzynki podłączanej do sieci elektrycznej lub do instalacji w samochodzie. W praktyce działa ona jak popularna farelka. Takie chińskie webasto można nabyć za niewielkie pieniądze, ale pomoże jedynie w nagrzaniu wnętrza pojazdu, nie ma wpływu na temperaturę chłodziwa.
Jaki jest koszt zakupu webasto wraz z montażem?
Montaż nagrzewania postojowego w pojeździe może okazać się sporym wydatkiem. Co prawda vebasto 12V to raptem kilkaset złotych, ale markowy używany system ogrzewania mokrego dedykowany do konkretnego pojazdu to wydatek nawet dwóch tysięcy złotych. Nowe urządzenia kosztują nawet kilkukrotnie więcej, czasem nawet ponad 10 tys. zł, do czego często doliczyć należy jeszcze montaż.
Serwis oraz żywotność webasto
Serwisowanie mokrego ogrzewania postojowego polega głównie na sprawdzaniu połączeń elektrycznych, które w przypadku wilgoci mogą skorodować. Uszkodzeniu wtedy może ulec też elektronika sterująca urządzeniem. Ponadto, wymianie podlegają elementy robocze, jak np. świeca żarowa i pompka chłodziwa. Warto też dbać o jakość płynu chłodzącego, co pozwoli uniknąć zakamienienia webasto.
Zalety i wady z posiadania webasto
Do zalet posiadania ogrzewania postojowego należy:
- szybsze nagrzewanie się silnika;
- ciepłe powietrze w kabinie już od chwili rozruchu silnika – koniec z prowadzeniem auta w rękawiczkach;
- łatwiejsze osuszanie wnętrza pojazdu zimą i jesienią. Eliminuje konieczność używania gąbki do wycierania zaparowanych szyb.
Do wad webasto zaliczyć można:
- dodatkowy element wymagający serwisu;
- cenę markowych komponentów;
- wyższe zużycie paliwa (zasilanie paliwem z baku);
- wyższe zużycie energii elektrycznej (zasilanie z instalacji 12V);
- niektóre modele fabryczne, np. marki Volvo, są bardzo trudne lub niemożliwe w naprawie, a jednocześnie webasto stanowi integralny element elektroniki pojazdu.
Czy webasto sprawdza się również latem?
Webasto suche, czyli powietrzne, może wymuszać obieg powietrza w kabinie na postoju. Dzięki temu nawet w upalne lato wnętrze pojazdu będzie utrzymywane w temperaturze otoczenia. Automatyczny termostat wymusi wentylację, gdy w aucie będzie za ciepło, nawet na wyłączonym silniku i gdy w środku nie będzie pasażerów. Może to być zbawienne w wakacje, jeśli pojazd stoi zaparkowany w słońcu.