Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Czym jest skrzynia CVT?

Automatyczna skrzynia biegów CVT

Skrzynia biegów jest bardzo ważnym elementem każdego pojazdu. We współczesnych samochodach montuje się różne rodzaje takich systemów. Wśród nich warto wyróżnić m.in. skrzynię CVT. Co to jest i jak działa? Podpowiadamy

  •  Przekładnia CVT to automatyczna, bezstopniowa skrzynia biegów,
  • To, co ją cechuje to płynna zmiana przełożeń, cicha praca i wysoki komfort jazdy,
  • Wady skrzyni bezstopniowej cvt to m. in. mniejsza dynamika jazdy i monotonna praca przy przyspieszaniu.
  • Sprawdź swoje średnie zużycie paliwa, skorzystaj z naszego kalkulatora spalania!

 

Skrzynia CVT to jedna z wielu wersji automatycznego systemu zmiany przełożeń. Zapewnia ona komfort prowadzenia, jednak sprawdza się najlepiej wyłącznie w przypadku konkretnego stylu jazdy. Przede wszystkim przekładnia CVT jest znana z płynnej jazdy. Z czego to wynika? Przede wszystkim z płynnej zmiany przełożenia.

Co to jest skrzynia CVT?

Auto ze skrzynią biegów CVT - samochód Audii

Przede wszystkim skrzynia CVT to bezstopniowa przekładnia automatyczna. Nie ma ona określonej liczby biegów. Dzięki niej przełożenia są zmieniane bezstopniowo i płynnie, bez ingerencji kierowcy. Taki rodzaj skrzyni pozwala na wybór odpowiedniego zakresu obrotów dla konkretnych parametrów jazdy.

Charakterystycznym elementem bezstopniowej mechanicznej skrzyni biegów CVT jest stalowy pas lub łańcuch. To najważniejsza różnica pomiędzy tym podzespołem a innymi modelami przekładni stosowanymi we współczesnych samochodach.

Budowa skrzyni biegów CVT

Automatyczna bezstopniowa skrzynia biegów nie ma klasycznych kół zębatych. Zamiast nich stosuje się w niej stalowy pas lub łańcuch. Elementy te poruszają się między kołami stożkowymi, które przesuwają się po wałach. Takie działanie jest możliwe z wykorzystaniem systemów elektronicznych. Co ważne, skrzynia bezstopniowa CVT nie ma sprzęgła.

Kiedy przyspieszasz, automatyczna skrzynia biegów CVT zwiększa średnicę koła wejściowego i zmniejsza wyjściowego. Dzięki temu przy takich samych obrotach samochód może jechać szybciej.

Jak zmieniać biegi w przekładni CVT?

Skrzynia CVT

Jak jeździć samochodem ze skrzynią bezstopniową? Sama jazda nie jest trudna. Kluczowe jest to, by wiedzieć jak działa skrzynia bezstopniowa CVT. W rzeczywistości sama zmiana przełożeń odbywa się podobnie jak w innych typach skrzyń automatycznych. O czym trzeba pamiętać korzystając z bezstopniowej skrzyni biegów? Przede wszystkim o położeniu, w którym trzeba ustawić lewarek. Jak korzystać z trybów jazdy automatycznej?

  • Pozycja D – jazda do przodu,
  • Pozycja R – bieg wsteczny,
  • pozycja N – to bieg jałowy czy tzw. luz,
  • Pozycja P – oznacza tryb postoju.

Zalety skrzyni biegów CVT

Warto pamiętać, że automatyczna skrzynia biegów CVT ma wiele zalet. Najważniejsze z nich to:

  • niskie zużycie paliwa, gdy nie przyspieszasz gwałtownie;
  • cicha praca, co wpływa na Twój komfort podczas jazdy;
  • wysoka płynność jazdy, również pod górę.

Przede wszystkim CVT jest systemem automatycznym, a więc nie wymaga od kierowcy samodzielnego manewrowania drążkiem. Dzięki temu jest ona niezwykle wygodna w użytkowaniu, zwłaszcza dla osób, które nie mają dużego doświadczenia w prowadzeniu pojazdów.

Przeczytaj też: Olej do skrzyni biegów – jak go wybrać i co ile go wymieniać?

Wady skrzyni biegów CVT

samochód SUV

Każdy system ma też wady – nawet przekładnia CVT. O czym mowa? Opinie użytkowników aut ze skrzynią typu CVT najczęściej dotyczą głośnej i monotonnej pracy przy gwałtownym przyspieszaniu, a także gorszej dynamiki w porównaniu do klasycznych modeli automatycznych.

Bezstopniowa skrzynia biegów może też powodować wyższe zużycie paliwa w przypadku dynamicznego, zmiennego stylu jazdy. Nie sprawdzi się więc u osób, które mają tendencję do przyspieszania i gwałtownego hamowania.

Co ważne, przekładnia CVT może jednak zużywać się szybciej niż inne systemy. Niszczy się zwłaszcza w sytuacji, gdy jeździsz szybko, dynamicznie i przy wysokim momencie obrotowym. Taka skrzynia sprawdza się bowiem najlepiej w przypadku monotonnej, dość wolnej jazdy bez gwałtownego hamowania i przyspieszania.

Gdzie najczęściej stosuje się skrzynię CVT?

Bezstopniowa automatyczna skrzynia CVT jest stosowana przede wszystkim w samochodach z napędem na przednią oś. Sprawdza się w autach lekkich i kompaktowych, idealnych do jazdy miejskiej, o niskim momencie obrotowym. To dobry wybór dla osób, które nie przepadają za manualnymi skrzyniami biegów. Wariant CVT jest od nich droższy, ale zapewnia znacznie większy komfort jazdy i pozwala w pełni skupić się na drodze.

Kiedy wybrać auto ze skrzynią bezstopniową CVT?

Samochód ze skrzynią CVT będzie dla Ciebie doskonałym wyborem, jeśli jeździsz spokojnie i unikasz gwałtownych zmian prędkości. Zdecydowanie polubisz też niższe koszty serwisu przekładni i mniejsze zużycie paliwa. Kiedy lepiej odrzucić opcję automatyczne bezstopniowe skrzyni? Przede wszystkim, gdy zależy Ci na emocjach związanych z dynamiczną jazdą i lubisz ryk silnika.

Samochody ze skrzynią CVT

Auto z bezstopniową skrzynią biegów - auto lexus

Bezstopniowe skrzynie biegów to popularny typ przekładni. W których autach można je spotkać? Auta z przekładnią CVT to przede wszystkim pojazdy produkowane pod marką Lexus, Nissan, Toyota, Volvo, Renault, Opel czy Audi. To często spotykane na polskich drogach marki, więc nietrudno dostrzec takie auta na ulicy.

Czym się różni przekładnia CVT od klasycznej automatycznej skrzyni biegów?

Mimo że przekładnia bezstopniowa CVT wydaje się być identyczna jak klasyczne automatyczne skrzynie i skrzynie DSG, są pewne różnice. To przede wszystkim niższe koszty serwisu i paliwa. Jednocześnie jazda jest mało dynamiczna. Do tego dochodzi jednostajny odgłos silnika, co wielu osobom może się nie spodobać.

Skrzynia biegów e-CVT

Automatyczna skrzynia biegów

Istnieją też skrzynie biegów e-CVT, które stosuje się najczęściej w samochodach z napędem hybrydowym. Nie mają one jednak łańcuchów i pasów. Zamiast nich w takiej skrzyni znajduje się przekładnia planetarna. Współpracuje ona z generatorem i silnikiem elektrycznym samochodu.

Skrzynia e-CVT ma również zdolność do odzyskiwania części energii podczas hamowania. W ten sposób możliwe jest zmniejszenie zużycia paliwa, co przekłada się na koszty eksploatacji pojazdu. Skrzynie e-CVT są też na ogół trwalsze niż klasyczne modele CVT.

Mamy nadzieję, że nasz artykuł o automatycznych bezstopniowych skrzyniach biegów okazał się ciekawy. Przekładnie CVT dzięki płynnym zmianom przełożenia gwarantują komfortową jazdę. Przede wszystkim dzięki temu, że to sama skrzynia dobiera bieg. Warto też pamiętać, że oprócz pojazdów z przekładnią CVT są także hybrydowe auta z przekładnią e-CVT.

Zobacz też: