Powłoka ceramiczna na lakier – czym jest? W związku z przepisami unijnymi dotyczącymi ochrony środowiska,…
Cieknąca chłodnica – jak ją naprawić? Co zrobić, gdy ubywa płynu chłodniczego?
Chłodnica to w samochodzie wymiennik ciepła, który chłodzi silnik pojazdu. Zauważyłeś, że spod maski wydobywa się para? Kontrolka na desce rozdzielczej sygnalizuje obniżający się poziom płynu chłodniczego? Temperatura w układzie chłodzenia niepokojąco wzrasta? Może to oznaczać, że z chłodnicy wycieka ciecz. Niestety, zdarza się, że taka niemiła niespodzianka spotyka nas w podróży, kilka godzin jazdy od domu. Jak się ratować i uszczelnić chłodnicę? Pomóc może środek do uszczelniania chłodnicy.
Z artykułu dowiesz się:
- jakie są przyczyny cieknącej chłodnicy,
- jak zdiagnozować problem,
- w jaki sposób krok po kroku uszczelnić chłodnicę,
- czy wymiana chłodnicy jest konieczna.
Dlaczego z chłodnicy cieknie?
Kiedy dostrzeżesz wyciek z chłodnicy, należy podjąć natychmiastowe działania, ale równie istotne jest sprecyzowanie źródła problemu, czyli przyczyny. Dlaczego właściwie wycieki się pojawiają? Jest to najczęściej efekt rozszczelnienia chłodnicy, która jest już zużyta i nie jest najlepszej jakości.
Wykazuje ona obniżoną odporność na korozję i wszelkiego rodzaju uszkodzenia. Szczególną uwagę należy zwrócić na takie zjawisko w starych autach, w których dochodzi do rozszczelnienia się połączeń między przewodami układu chłodzenia. Zdarza się jednak, że w silniku dochodzi do uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Wtedy istnieje ryzyko wycieków z rozerwanego zbiorniczka wyrównawczego.
Można zatem uznać, że wycieki z chłodnicy to efekt już zużytego podzespołu, który wymaga wymiany lub naprawy. Dlatego o wyciekach z chłodnicy mówimy najczęściej w kontekście już starszych modeli. Nie jest jednak tak, że w nowych pojazdach ten problem się nie pojawia.
Jakie jeszcze czynniki mogą sprawiać, że zaczyna ubywać płynu chłodniczego? Zadaniem chłodnicy jest oddawanie ciepła. W związku z tym jest zainstalowana w miejscu, w którym najlepiej spełni swoje zadanie, czyli z przodu pojazdu.
Mimo tego, że jest chroniona przez kratki w masce czy zderzaku, chłodnica jest narażona na uszkodzenia mechaniczne, np. uderzenia kamieni. Nawet niewielka stłuczka może mieć wpływ na działanie podzespołu.
Przyczyną stojącą za ubytkami płynu chłodniczego może być też niewłaściwa eksploatacja. Chłodnica jest elementem delikatnym. W kryzysowej sytuacji można uzupełnić poziom cieczy wodą destylowaną, ale nie zwykłą.
Jeżeli zamiast chłodziwa dolejemy do układu zwykłej wody, może to zapoczątkować proces korozyjny, który trudno będzie zatrzymać. Z wody wytrąca się też kamień.
Szczególnie szkodliwe może być wlewanie wody zimą. Może ona po prostu zamarznąć, co może doprowadzić do rozszczelnienia i trwałego uszkodzenia chłodnicy. Płyn chłodniczy ma niższą temperaturę zamarzania, a ponadto właściwości antykorozyjne.
Skutki wycieków z chłodnicy
Dlaczego należy możliwie jak najszybciej podjąć konkretne działania w celu wyeliminowania problemu? Cieknąca chłodnica nie najlepiej wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jeżeli regularnie uzupełniasz poziom płynu, to masz więcej czasu na naprawę. Zastanówmy się jednak, czy zawsze o tym pamiętasz. Jeżeli zlekceważymy braki płynu chłodniczego, możemy spodziewać się, że po pewnym czasie silnik przestanie prawidłowo pracować. W najbardziej skrajnych przypadkach dochodzi do jego przegrzania, a także uszkodzenia uszczelki pod jego głowicą.
Warto wspomnieć, iż wycieki przy niższych temperaturach, zimą i jesienią, nie są tak groźne, jak podczas eksploatacji pojazdu latem, kiedy temperatury są wyraźnie wyższe. Wówczas to istnieje podwyższone ryzyko przegrzania się jednostki napędowej.
Jak zdiagnozować problem z chłodnicą?
W przypadku wycieku z chłodnicy nie jest to proste, szczególnie kiedy początkowo jest on niewielki. Aby sprawdzić, jaki rodzaj cieczy wydobywa się z auta, najlepiej zaparkować je na gładkiej powierzchni, może być to beton lub asfalt. Kiedy pojawi się wyciek, zamocz w cieczy chusteczkę higieniczną. Jest to płyn chłodniczy, kiedy nasączona chusteczka ma kolor bordowy, niebieski, żółty, zielony lub fioletowy. Ma on ponadto charakterystyczny zapach, z pewnością różniący się od oleju. Wiele osób twierdzi, że trudno jest go pomylić z jakimkolwiek innym.
O niedostatecznej ilości płynu chłodniczego poinformuje nas kontrolka na desce rozdzielczej, tak przynajmniej jest w większości samochodów. Może się jednak zdarzyć, że do zbiorniczka wyrównawczego przedostanie się powietrze, które go wypełni, kontrolka w takim przypadku nie poinformuje nas o ubytkach w chłodnicy.
Również same oględziny chodnicy mogą podpowiedzieć, czy za ubywanie płynu chłodniczego odpowiedzialny jest zły stan radiatora. Na podzespole mogą być widoczne ślady wycieków. Powinny mieć odmienny kolor od reszty chłodnicy. Na radiatorze może się także pojawić pył z kamienia.
Pamiętaj, że tylko przy wysokiej temperaturze, rozgrzanym silniku oraz podniesionym ciśnieniu, będzie przez nieszczelną chłodnicę wyciekać płyn. Im szybciej zareagujesz na nieprawidłowość, tym skuteczniej zapobiegniesz powiększaniu się nieszczelności. Uszczelnienie chłodnicy powinno nastąpić możliwie jak najszybciej.
Uszczelnianie chłodnicy – skuteczne metody
Znacznie trudniej jest zlikwidować usterkę, jeżeli nie wiemy, z którego miejsca dokładnie wydobywa się ciecz. Przyczyną może być zużyta pompa cieczy chłodzącej, pęknięty króciec głowicy, korozja na metalowych rurkach, uszkodzenie gumowych przewodów lub zardzewiała opaska zaciskowa. Jeżeli stosunkowo wcześnie dostrzegłeś wyciek i nie jest on na tyle duży, że konieczna jest wymiana chłodnicy, to w naprawie pomoże Ci środek uszczelniający do chłodnic. Uszczelnia on mniejsze nieszczelności, a także włoskowate pęknięcia. Dodatkowo zapewnia skuteczną ochronę od szkód, które są spowodowane przedostawaniem się do chłodnicy chłodzącego płynu.
Błyskawiczne uszczelnianie chłodnicy
Warto w swoim samochodzie mieć zawsze środek do uszczelnienia chłodnicy, którego możesz użyć, nawet kiedy jesteś w podróży i zauważyłeś, że z powodu uszkodzenia podzespołu dochodzi do ubywania płynu chłodniczego. Uszczelniacze do chłodnic dostępne są w szerokiej gamie produktów.
W ofercie Moje Auto znajdziesz środek do uszczelniania chłodnicy eliminujący pęknięcia do 0,9 mm. Można go stosować w przypadku wszystkich chłodnic, zarówno metalowych, jak i aluminiowych. Jest bezpieczny w stosowaniu, nie zatyka chłodnicy, a także uniwersalny – do wszystkich rodzajów pojazdów z napędem mechanicznym.
Drugą opcją jest proszek do uszczelniania chłodnic, przy pomocy którego uszczelnisz chłodnicę w 20 minut. Podobnie jak w przypadku uszczelniacza do chłodnic możesz go stosować we wszystkich typach układu chłodzenia. Preparat nie wpływa na sprawność układu i zabezpiecza go przed ponownym pojawieniem się nieszczelności.
Uszczelnienie chłodnicy krok po kroku
Jak uszczelnić chłodnicę? Sprawdź!
Krok 1
Chcąc uszczelnić chłodnicę z wykorzystaniem odpowiedniego środka, uzupełnij najpierw poziom płynu chłodzącego do minimalnego wymaganego poziomu. Pamiętaj przy tym, żeby specyfik wlewać do zbiorniczka wyrównawczego, a nie bezpośrednio do chłodnicy.
Krok 2
Ubytki płynu chłodniczego najlepiej uzupełniać preparatem o takich samych właściwościach jak obecnie stosowany. Powinno się zwrócić uwagę czy płyny są oparte o ten sam rodzaj glikolu, czy przeznaczone są do chłodnic wyprodukowanych z konkretnego materiału (np. aluminium), czy mają podobną temperaturę zamarzania.
Trzeba też uważać przy stosowaniu koncentratu. Jak wskazuje nazwa, taki płyn chłodniczy należy rozrobić.
Krok 3
Gdy ubytek płynu chłodniczego został uzupełniony, rozgrzej płyn, włączając silnik, ale kontroluj temperaturę, aby zapobiec przegrzaniu. W przypadku zastosowania płynu do uszczelniania wlej go do chłodnicy, a jeżeli wybierzesz proszek, wsyp go do układu chłodzenia przez otwór wlewowy. Środek do uszczelnienia chłodnicy musi rozprowadzić się po układzie, dlatego na kilkanaście minut pozostaw włączony silnik.
Pamiętaj o tym, że jeżeli nieszczelność jest większa, co sygnalizuje ponowny wyciek z chłodnicy, konieczna będzie naprawa w warsztacie.
A może wymiana chłodnicy?
Jeżeli chłodnica jest wyjątkowo nieszczelna i fachowiec uzna, że już dostatecznie zużyta, może zaproponować jej wymianę, jest to jedyne, rozsądne rozwiązanie. Nie jest to jednak czynność łatwa i z pewnością trzeba być przygotowanym na naruszenie domowego budżetu. Przy większości aut istnieje konieczność demontażu przedniego zderzaka i reflektorów.
Ponadto, proces obejmuje także usunięcie płynu z układu chłodzenia, odłączenie wentylatora i demontaż przewodów. Jesteś przekonany, że poradzisz sobie z tym zadaniem sam? Musisz pamiętać, że po wymianie chłodnicy, trzeba odpowietrzyć układ i uzupełnić go nowym płynem chłodniczym.
Uszczelnianie chłodnicy – podsumowanie
- Najczęstszą przyczyną cieknącej chłodnicy jest jej rozszczelnienie na skutek długiej eksploatacji i naturalnego zużycia. Problem dotyczy więc szczególnie starszych modeli aut.
- Długotrwały wyciek z chłodnicy może skutkować przegrzaniem się silnika.
- Aby zdiagnozować problem, ustaw samochód na gładkiej powierzchni i nasącz wyciekającym płynem chusteczkę. Jeżeli jest to płyn chłodniczy, zabarwi się ona na kolor niebieski, bordowy, żółty, fioletowy lub zielony.
- Chłodnicę możemy uszczelnić specjalnym środkiem do uszczelniania chłodnicy lub proszkiem do uszczelniania chłodnic.
- Jeżeli rozszczelnienie jest wyjątkowo duże, a chłodnica zużyta, zaleca się jej wymianę.