Powłoka ceramiczna na lakier – czym jest? W związku z przepisami unijnymi dotyczącymi ochrony środowiska,…
Cieknąca chłodnica – jak ją naprawić? Co zrobić, gdy ubywa płynu chłodniczego?

Cieknąca chłodnica – jak ją naprawić? Co zrobić, gdy ubywa płynu chłodniczego?
Chłodnica to w samochodzie wymiennik ciepła, który chłodzi silnik pojazdu. Zauważyłeś, że spod maski wydobywa się para? Kontrolka na desce rozdzielczej sygnalizuje obniżający się poziom płynu chłodniczego? Temperatura w układzie chłodzenia niepokojąco wzrasta? Może to oznaczać, że z chłodnicy wycieka ciecz. Niestety, zdarza się, że taka niemiła niespodzianka spotyka nas w podróży, kilka godzin jazdy od domu. Jak się ratować i uszczelnić chłodnicę? Pomóc może środek do uszczelniania chłodnicy.
Z artykułu dowiesz się:
- Jakie są przyczyny wycieku płynu chłodniczego?
- Jak zdiagnozować wyciek płynu chłodniczego?
- W jaki sposób uszczelnić chłodnicę krok po kroku?
- Czy wymiana chłodnicy jest konieczna?
Jakie są przyczyny wycieku płynu chłodniczego?
Kiedy dostrzeżesz nieszczelność układu chłodzenia, należy podjąć natychmiastowe działania, aby zapobiec poważnej awarii silnika i pęknięciu głowicy. W takim wypadku najważniejsze jest zdiagnozowanie wycieku płynu chłodniczego, znalezienie jego przyczyny i miejsca, z którego wycieka płyn.
Najczęstszą przyczyną wycieku płynu chłodniczego jest rozszczelnienie chłodnicy w wyniku jej uszkodzenia mechanicznego, korozji lub zużycia uszczelek. Element ten wykazuje obniżoną odporność na korozję i wszelkiego rodzaju uszkodzenia. W szczególności warto zwrócić uwagę na starsze samochody, w których często dochodzi do rozszczelnienia połączeń między przewodami układu chłodzenia. Czasami jednak problem dotyczy uszczelki pod głowicą silnika, która również może ulec uszkodzeniu, co z kolei zwiększa ryzyko wycieków ze zbiorniczka wyrównawczego.
Jeśli nieszczelność układu chłodzenia wynika ze zużytego podzespołu, należy go naprawić lub wymienić. Takie usterki najczęściej zdarzają się w starszych modelach samochodów. Choć problem ten równie dobrze może też występować w nowych pojazdach.
Z czego jeszcze może wynikać nieszczelność układu chłodniczego?
Zadaniem chłodnicy jest oddawanie ciepła, aby utrzymać odpowiednią temperaturę jednostki napędowej. Płyn chłodniczy krążący w układzie chłodzenia odbiera ciepło z silnika i przekazuje je do chłodnicy, gdzie jest ono rozpraszane na skutek przepływu powietrza, co zapobiega przegrzaniu silnika. W związku z tym jest zainstalowana w miejscu, w którym najlepiej spełni swoje zadanie, czyli z przodu pojazdu.
Mimo tego, że zbiornik płynu chłodzącego jest chroniony przez kratki w masce czy zderzaku, chłodnica jest narażona na różne uszkodzenia mechaniczne, np. uderzenia kamieni, gałęzi czy innych przeszkód drogowych. Nawet niewielka stłuczka może mieć wpływ na działanie układu chłodzenia.
Przyczyną stojącą za ubytkami płynu chłodniczego może być też niewłaściwa eksploatacja. Chłodnica jest elementem delikatnym, który może zostać uszkodzony w wyniku przegrzewania silnika, zbyt wysokiego ciśnienia w układzie chłodzenia lub używania niewłaściwego płynu chłodniczego. Dużym błędem jest także ignorowanie ostrzeżeń o przegrzewaniu silnika i rzadkie sprawdzanie poziomu płynu chłodniczego, ponieważ może to doprowadzić do uszkodzenia chłodnicy i innych komponentów układu chłodzenia, co w efekcie skutkuje wyciekami i poważniejszymi awariami silnika.
Kolejnym błędem jest uzupełnienie płynu chłodniczego zwykłą wodą, zamiast wody destylowanej. Takie działa może zapoczątkować proces korozyjny, który trudno będzie zatrzymać. Z wody wytrąca się również kamień, który z czasem osadza się na ściankach układu chłodzenia, powodując zatykanie kanałów i obniżenie efektywności chłodzenia.
Zamrożenie płynu chłodniczego
Wlewanie zwykłej wody zimną jest szczególnie szkodliwe, ponieważ może ona po prostu zamarznąć, co doprowadzi do rozszczelnienia i trwałego uszkodzenia chłodnicy. Płyn chłodniczy ma niższą temperaturę zamarzania i właściwości antykorozyjne. Doskonałą ochronę przed zamarzaniem zapewnia też zimowy płyn chłodniczy.
Zagotowanie płynu chłodniczego
Z kolei niski poziom płynu chłodniczego, awaria pompy wody lub uszkodzenie termostatu mogą spowodować nagły wzrost temperatury płynu chłodzącego. Gdy temperatura płynu przekroczy bezpieczny poziom, dochodzi do jego wrzenia, co prowadzi do wytworzenia pary wodnej w układzie chłodzenia. W wyniku tego zjawiska ciśnienie w układzie wzrasta, co może uszkodzić węże, uszczelki czy samą chłodnicę, a także prowadzić do poważnych awarii jednostki napędowej.
Konsekwencje jazdy z ubywającym płynem chłodniczym
Płyn chłodniczy w układzie chłodzenia pełni wiele ważnych funkcji, takich jak odprowadzanie ciepła z silnika, zapobieganie przegrzewaniu oraz ochrona przed korozją. Jego regularne sprawdzanie i uzupełnianie jest niezbędne do utrzymania prawidłowej temperatury silnika. Jazda z ubywającym płynem chłodniczym może prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak przegrzewanie silnika, które z kolei może spowodować uszkodzenie uszczelki pod głowicą, pęknięcie głowicy lub nawet całkowite zatarcia silnika. Nagły wyciek płynu chłodniczego może także przyczynić się do:
- uszkodzenia pompy wody,
- zbyt wysokiego ciśnienia w układzie chłodzenia,
- powstawania rdzy i osadów w całym układzie,
- zmniejszenia efektywności ogrzewania wnętrza pojazdu,
- zwiększonego zużycia paliwa.

Objawy wycieku płynu chłodniczego
Dlaczego należy możliwie jak najszybciej podjąć konkretne działania w celu wyeliminowania problemu? Cieknąca chłodnica negatywnie wpływa na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jeżeli regularnie uzupełniasz poziom płynu, to masz więcej czasu na naprawę. Zastanówmy się jednak, czy zawsze o tym pamiętasz. Jeżeli zlekceważymy braki płynu chłodniczego, możemy spodziewać się, że po pewnym czasie silnik przestanie prawidłowo pracować.
Warto wspomnieć, iż wycieki przy niższych temperaturach, zimą i jesienią, nie są tak groźne, jak podczas eksploatacji pojazdu latem, kiedy temperatury są wyraźnie wyższe. Wówczas istnieje podwyższone ryzyko przegrzania się jednostki napędowej.
Skąd wiadomo, że płyn chłodniczy wycieka? Pierwszym objawem może być zauważalny spadek poziomu płynu chłodniczego, który trzeba regularnie kontrolować. Kolejnym ważnym sygnałem jest pojawienie się plam lub kałuży płynu pod samochodem, zwłaszcza po zaparkowaniu pojazdu. Warto również zwrócić uwagę na nagłe przegrzewanie się silnika, wzrost temperatury wskazywanej przez wskaźnik oraz przeciekanie płynu chłodniczego pod korkiem zbiorniczka wyrównawczego.
Wycieki z chłodnicy – jak zdiagnozować ubytek płynu chłodniczego?
Zdiagnozowanie wycieku płynu chłodniczego nie jest to proste, szczególnie kiedy początkowo jest on niewielki. Aby sprawdzić, jaki rodzaj cieczy wydobywa się z auta, najlepiej zaparkować je na gładkiej powierzchni, może być to beton lub asfalt. Kiedy pojawi się plama, zamocz w cieczy chusteczkę higieniczną. Jeśli to płyn chłodniczy wycieka, nasączona chusteczka będzie mieć kolor bordowy, niebieski, żółty, zielony lub fioletowy. Jego zapach znacząco różni się od oleju, dlatego wiele osób twierdzi, że trudno jest go pomylić z jakimkolwiek innym.
O tym, że występuje wyciek płynu chłodniczego, poinformuje nas kontrolka w samochodzie na desce rozdzielczej, tak przynajmniej jest w większości samochodów. Może się jednak zdarzyć, że do zbiorniczka wyrównawczego przedostanie się powietrze, które go wypełni, kontrolka w takim przypadku nie poinformuje nas o ubytkach w chłodnicy.
Również same oględziny chłodnicy mogą podpowiedzieć, czy za ubywanie płynu chłodniczego odpowiedzialny jest zły stan radiatora. Na podzespole mogą być widoczne ślady wycieków. Powinny mieć odmienny kolor od reszty chłodnicy. Na radiatorze może się także pojawić pył z kamienia.
Pamiętaj, że tylko przy wysokiej temperaturze, rozgrzanym silniku oraz podniesionym ciśnieniu płynu chłodniczego, będzie przez nieszczelną chłodnicę wyciekać płyn. Im szybciej zareagujesz na nieprawidłowości, tym skuteczniej zapobiegniesz powiększaniu się nieszczelności. Uszczelnienie chłodnicy powinno nastąpić od razu po zauważeniu usterki.
Jak zlokalizować wyciek?
Aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie układu chłodzenia, należy płyn chłodniczy regularnie sprawdzać i w razie potrzeby go uzupełniać. Jednak może się zdarzyć, że pomimo uzupełniania jego poziom wciąż będzie niewystarczający. W takim wypadku trzeba niezwłocznie znaleźć wyciek płynu chłodniczego, aby uniknąć poważniejszych uszkodzeń silnika. W pierwszej kolejności warto sprawdzić korek chłodnicy, okolice chłodnicy, węży oraz połączeń układu chłodzenia pod kątem widocznych śladów płynu lub wilgotnych plam.
Kolejnym krokiem jest kontrola uszczelki pod głowicą oraz zawartości cieczy w zbiorniczku wyrównawczym, ponieważ uszkodzenia tych elementów również mogą powodować wycieki. W niektórych przypadkach konieczne może być użycie specjalnego barwnika UV, który pomoże zlokalizować nieszczelność w trudno dostępnych miejscach. Specjalny płyn chłodniczy z barwnikiem kupisz w sklepach motoryzacyjnych lub warsztatach specjalizujących się w diagnostyce układów chłodzenia. Po dodaniu barwnika do układu chłodzenia i oświetleniu silnika lampą UV, wyciek stanie się widoczny dzięki charakterystycznemu świeceniu.
Jeśli samodzielna diagnoza nie przyniesie efektu, warto skonsultować się z mechanikiem, który przeprowadzi szczegółową inspekcję układu chłodzenia.

Jak naprawić wyciek? Skuteczne metody uszczelnienia chłodnicy
Znacznie trudniej jest zlikwidować usterkę, jeżeli nie wiemy, z którego miejsca dokładnie wydobywa się ciecz. Przyczyną może być zużyta pompa cieczy chłodzącej, pęknięty króciec głowicy, korozja na metalowych rurkach, uszkodzenie gumowych przewodów lub zardzewiała opaska zaciskowa. Jeżeli stosunkowo wcześnie dostrzegłeś wyciek i nie jest on na tyle duży, że konieczna jest wymiana chłodnicy, to w naprawie wycieku płynu chłodniczego pomoże Ci środek uszczelniający do chłodnic. Uszczelnia on mniejsze nieszczelności, a także włoskowate pęknięcia.
Jeżeli wyciek jest większy lub dotyczy kluczowych elementów układu chłodzenia, takich jak chłodnica, węże czy pompa wody, konieczna może być ich wymiana. W niektórych przypadkach możliwe jest lutowanie lub spawanie uszkodzonej chłodnicy aluminiowej, jednak wymaga to doświadczenia i odpowiednich narzędzi. Jeśli natomiast przyczyną jest uszkodzona uszczelka pod głowicą, jedynym skutecznym rozwiązaniem będzie jej wymiana, co wymaga demontażu części silnika.
Za dużo płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym – jak sobie poradzić?
Zbyt wysoki poziom płynu chłodniczego w zbiorniczku wyrównawczym może prowadzić do awarii układu chłodzenia, takich jak nadmierne ciśnienie, wycieki lub nawet uszkodzenie uszczelniaczy. Jeśli zauważysz, że płynu jest za dużo, najlepiej jak najszybciej usunąć jego nadmiar. Można to zrobić za pomocą strzykawki z wężykiem lub wężyka odprowadzającego, ostrożnie odciągając nadmiar płynu do poziomu zalecanego przez producenta. Warto również sprawdzić, czy przyczyną przepełnienia nie jest usterka układu chłodzenia, np. niesprawny korek zbiorniczka, który może nie odprowadzać nadmiaru ciśnienia. Jeśli problem zbyt wysokiego poziomu płynu pojawia się regularnie, skonsultuj się z mechanikiem, aby wykluczyć poważniejsze usterki, takie jak zanieczyszczenia w płynie chłodniczym i przedostawanie się spalin do układu chłodzenia, co może świadczyć o uszkodzonej uszczelce pod głowicą.
Co robić w przypadku nieszczelnego korka chłodnicy?
Nieszczelny korek chłodnicy może prowadzić do spadku ciśnienia w układzie chłodzenia, co negatywnie wpływa na jego efektywność. Jeśli zauważysz wycieki płynu chłodniczego wokół korka lub masz podejrzenie, że nie utrzymuje on odpowiedniego ciśnienia, warto jak najszybciej podjąć działanie. W tym celu należy sprawdzić stan uszczelki korka – jeśli jest popękana, zużyta lub zdeformowana, konieczna będzie jej wymiana. Podobnie w przypadku uszkodzenia lub poluzowania samego korka, wówczas również zalecana jest wymiana tego elementu.
Błyskawiczna naprawa wycieku
Warto w swoim samochodzie mieć zawsze środek do uszczelnienia chłodnicy, którego możesz użyć, nawet kiedy jesteś w podróży i zauważyłeś, że z powodu uszkodzenia podzespołu dochodzi do przeciekania płynu chłodniczego. Uszczelniacze do chłodnic dostępne są w szerokiej gamie produktów.

Uszczelniacz do chłodnic Moje Auto
W ofercie Moje Auto znajdziesz środek do uszczelniania chłodnicy eliminujący pęknięcia do 0,9 mm. Można go stosować w przypadku wszystkich chłodnic, zarówno metalowych, jak i aluminiowych. Jest całkowicie bezpieczny, nie zatyka chłodnicy, a także uniwersalny – nadaje się do wszystkich rodzajów pojazdów z napędem mechanicznym.
Drugą opcją jest proszek do uszczelniania chłodnic, przy pomocy którego uszczelnisz chłodnicę w 20 minut. Podobnie jak w przypadku uszczelniacza układu chłodniczego możesz go stosować we wszystkich typach układu chłodzenia. Proszek do uszczelniania chłodnic nie wpływa na sprawność układu i doskonale zabezpiecza go przed ponownym pojawieniem się nieszczelności.
Uszczelnienie chłodnicy krok po kroku
Duży wyciek płynu chłodniczego może spowodować poważną awarię układu chłodzenia. Gdy pojawią się pierwsze objawy wycieku płynu chłodniczego, nie czekaj, tylko od razu przystąp do naprawy. Sprawdź, jak przeprowadzić uszczelnienie chłodnicy krok po kroku przy użyciu proszka lub uszczelniacza chłodnicy Moje Auto!
Krok 1
Chcąc uszczelnić chłodnicę z wykorzystaniem odpowiedniego środka, odkręć korek wlewu płynu i uzupełnij najpierw poziom płynu chłodzącego do minimalnego wymaganego poziomu. Pamiętaj przy tym, żeby specyfik wlewać do zbiorniczka wyrównawczego, a nie bezpośrednio do chłodnicy.
Krok 2
Ubytki płynu chłodniczego w układzie chłodzenia najlepiej uzupełniać preparatem o takich samych właściwościach jak obecnie stosowany. Zwróć uwagę czy płyny są oparte o ten sam rodzaj glikolu, a także, czy przeznaczone są do chłodnic wyprodukowanych z konkretnego materiału (np. aluminium) oraz czy mają podobną temperaturę zamarzania.
Trzeba też uważać przy stosowaniu koncentratu. Jak wskazuje nazwa, taki płyn chłodniczy należy najpierw rozrobić.
Krok 3
Gdy ubytek płynu chłodniczego został uzupełniony, rozgrzej płyn, włączając silnik, ale kontroluj temperaturę, aby zapobiec przegrzaniu silnika. W przypadku zastosowania płynu do uszczelniania wlej go do chłodnicy, a jeżeli wybierzesz proszek do uszczelniania chłodnic, wsyp go do układu chłodzenia przez otwór wlewowy. Środek do uszczelnienia chłodnicy musi rozprowadzić się po układzie, dlatego na kilkanaście minut pozostaw włączony silnik.
Pamiętaj o tym, że jeżeli nieszczelność jest większa, co sygnalizuje ponowny wyciek z chłodnicy, konieczna będzie naprawa w warsztacie.

Proszek do uszczelniania chłodnic Moje Auto
Koszt naprawy wycieku płynu chłodzącego
Koszt naprawy wycieku płynu chłodniczego zależy od przyczyny usterki. Preparaty uszczelniające kosztują ok. 30–100 zł, a wymiana przewodów lub opasek zaciskowych to wydatek rzędu 50–200 zł. Poważniejsze naprawy, jak wymiana chłodnicy (300–1500 zł), pompy wody (400–1000 zł) czy uszczelki pod głowicą (2000–5000 zł), wiążą się z wyższymi kosztami. Ostateczna cena usunięcia wycieku płynu chłodniczego zależy od zakresu prac i stawek obowiązujących w danym warsztacie.
Awaria układu chłodzenia – kiedy wymiana jest konieczna?
Duży wyciek płynu chłodniczego może świadczyć o tym, że chłodnica jest już dostatecznie zużyta. Wówczas jedynym rozsądnym rozwiązaniem będzie jej wymiana. Nie jest to jednak czynność łatwa i z pewnością trzeba być przygotowanym na naruszenie domowego budżetu. Przy większości aut istnieje konieczność demontażu przedniego zderzaka i reflektorów.
Ponadto proces obejmuje także usunięcie płynu z układu chłodzenia, odłączenie wentylatora i demontaż przewodów. Jesteś przekonany, że poradzisz sobie z tym zadaniem sam? Musisz pamiętać, że po wymianie chłodnicy, trzeba odpowietrzyć układ i uzupełnić go nowym płynem chłodniczym. W takim wypadku zdecydowanie warto rozważyć zgłoszenie do mechanika.
Uszczelnianie chłodnicy – podsumowanie
- Najczęstszą przyczyną cieknącej chłodnicy jest jej rozszczelnienie na skutek długiej eksploatacji i naturalnego zużycia elementów układu chłodzenia. Problem dotyczy więc szczególnie starszych modeli aut.
- Długotrwały wyciek z chłodnicy obniża ciśnienie płynu chłodniczego i może skutkować przegrzaniem silnika.
- Aby zdiagnozować nieszczelność układu chłodzenia, ustaw samochód na gładkiej powierzchni i nasącz wyciekającym płynem chusteczkę. Jeżeli jest to płyn chłodniczy, zabarwi się ona na kolor niebieski, bordowy, żółty, fioletowy lub zielony.
- Chłodnicę możemy uszczelnić specjalnym środkiem do uszczelniania chłodnicy lub proszkiem do uszczelniania chłodnic.
- Jeżeli rozszczelnienie jest wyjątkowo duże, a chłodnica zużyta, zaleca się jej wymianę.
FAQ
Jak znaleźć wyciek płynu chłodniczego?
W tym celu należy dokładnie sprawdzić chłodnicę, przewody, połączenia oraz zbiorniczek wyrównawczy pod kątem wilgotnych plam płynu chłodniczego. W trudno dostępnych miejscach pomocne może być użycie barwnika UV, który pod lampą UV ujawni miejsce wycieku. Jeśli nieszczelność układu chłodzenia jest niewidoczna, warto skonsultować się z doświadczonym fachowcem.
Jak doraźnie uzupełnić płyn chłodniczy?
Gdy płyn chłodniczy wycieka, w pierwszej kolejności warto go uzupełnić, aby zapobiec awarii układu chłodzenia. Kolejnym krokiem będzie zastosowanie dobrej jakości uszczelniacza układu chłodniczego, który może tymczasowo zniwelować drobne nieszczelności i spowolnić dalszy wyciek.
Cieknąca chłodnica – kiedy wymiana jest konieczna?
Jeśli chłodnica ma liczne ogniska korozji, mechaniczne uszkodzenia lub pęknięcia, naprawa może być nieskuteczna i lepiej zdecydować się na nową część. Zwlekanie z wymianą może doprowadzić do przegrzania silnika i kosztownych napraw.