Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Auto zabytkowe – formalności i korzyści dla ich właścicieli 

Czerwone auto zabytkowe

Auto zabytkowe to nie tylko zwykły pojazd – to prawdziwa historia i nie lada gratka dla miłośników motoryzacji. Wiele osób kolekcjonuje takie samochody i prezentuje je na zlotach dla zmotoryzowanych. Czy samochodami zabytkowymi można poruszać się po drogach publicznych? Jak je zarejestrować? Sprawdź, jak korzystać z pojazdów zabytkowych zgodnie z prawem.

  • Samochód zabytkowy to nie tylko powód do dumy. Zalety aut zabytkowych to m.in. bezterminowy przegląd czy tańsze ubezpieczenie.
  • Pojazd zabytkowy musi mieć co najmniej 30 lat. Ta wartość różni się w zależności od województwa.
  • Samochód zabytkowy to także wady. To m.in. utrudnione modyfikacje czy sprzedaż za granicę.
  • Pojazdy zabytkowe wymagają specjalnego traktowania. Sprawdź, jakich kosmetyków używać do konserwacji starszych aut!

Kryteria samochodów zabytkowych

Niebieskie sportowe auto zabytkowe

Czy wiesz, że samochód musi spełnić kilka restrykcyjnych norm, aby mógł on zostać zakwalifikowany jako auto zabytkowe? Kiedy samochód może być określany jako zabytkowy? Taki samochód musi:

  • mieć co najmniej 30 lat, 
  • nie być produkowanym od co najmniej 15 lat, 
  • mieć przynajmniej 75% oryginalnych elementów. 

To jednak minimalne wymagania do otrzymania żółtych rejestracji, które różnią się w zależności od województwa. Przykładowo w województwie opolskim musi mieć co najmniej 40 lat. Do tego od zakończenia produkcji minęło co najmniej 20 lat. Z powodu różnic w kryteriach, a także częstych w ostatnim czasie zmian — zweryfikować kryteria w danym województwie. 

Ciekawostka: Auta zabytkowe jako jedyne nie muszą mieć stałego ubezpieczenia OC, nawet jeśli są zarejestrowane. Jeśli planujesz z nich korzystać przez okres do 30 dni, wystarczy wykupić OC krótkoterminowe. 

Młodszy pojazd też może być zabytkiem!

Czerwony pojazd zabytkowy

Co ciekawe, samochodem zabytkowym może zostać określone również auto młodsze, ale tylko w sytuacji, gdy: 

  • stanowi ważną część historii motoryzacji, 
  • zostało wiernie odtworzone, z zastosowaniem technologii z okresu oryginalnej produkcji. 
  • było związane z ważnymi wydarzeniami, 
  • zastosowano w nim innowacyjne i unikalne rozwiązania. 

Ostateczną decyzję o zakwalifikowaniu pojazdu jako samochód zabytkowy podejmuje rzeczoznawca. Nie jest to jednak przypadkowa osoba. Specjalista musi być wpisany na listę wojewódzkich konserwatorów zabytków. Dopiero po jego ekspertyzie możesz rozpocząć proces rejestracji takiego auta. Jak zrobić to poprawnie? 

Jak zarejestrować samochód na zabytkowy?

Niebieski pojazd zabytkowy

Rejestracja samochodu zabytkowego jest możliwa na podstawie wspomnianej już opinii rzeczoznawcy. W trakcie załatwiania formalności będziesz potrzebować też: 

  • białej karty – w dwóch egzemplarzach (jednym dla konserwatora, a drugim dla Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie), 
  • wynik badania technicznego – dla aut zabytkowych wymagania są inne niż dla zwykłych pojazdów, 
  • poprzedni dowód rejestracyjny – jeśli auto było zarejestrowane za granicą. 

Zanim umówisz się na wizytę w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów (OSKP), musisz zdobyć odpowiedni wniosek o przeprowadzenie badania. To skomplikowany dokument, dlatego jego wypełnienie lepiej powierzyć rzeczoznawcy. 

Rejestracja samochodu zabytkowego — ile zapłacisz?

Klasyczne auto

Rejestrując samochód zabytkowy, przygotuj się na koszt wynoszący około 1000 zł. Skąd taka kwota? Składa się na niego opłata za wydanie białej karty, badanie techniczne i żółte tablice rejestracyjne. Do tych wydatków należy doliczyć też usługi rzeczoznawcy – kosztują one zwykle do 600 zł. 

Przeczytaj też: Rejestracja samochodu z Niemiec – jakie dokumenty i jaki koszt? 

Samochody zabytkowe – korzyści

Pojazd zabytkowy w kolorze czerwonym

Jesteś właścicielem samochodu zabytkowego? Czeka na Ciebie kilka korzyści. Co ważne, nie mogą na nie liczyć posiadacze standardowych aut. Jakie są korzyści z auta zabytkowego?

  • pojazdy zabytkowe nie muszą przechodzić corocznych przeglądów technicznych. Uprawnienia są wydawane bezterminowo podczas badania potrzebnego do rejestracji, 
  • nie musisz dbać o ciągłość polisy OC. Ubezpieczenie trzeba wykupić tylko wtedy, gdy planujesz korzystać z auta (np. przetransportować je na zlot), 
  • brak konieczności ingerowania w konstrukcję samochodu w przypadku importu. Jeśli auto ma żółte tablice, nie trzeba dostosowywać go do lokalnych przepisów, 
  • w wielu miastach autem zabytkowym można wjechać do Strefy Czystego Transportu – nie ma tam wstępu większość pojazdów spalinowych. 

Pojazd zabytkowy — minusy

Auto zabytkowe w kolorze różowym

Samochód zabytkowy ma plusy i minusy. Jakie są wady pojazdów zabytkowych?

  • pojazd zabytkowy jest trudniejszy w sprzedaży za granicę,
  • konieczność powiadomienia konserwatora zabytków o zmianach i pracach związanych z pojazdem,
  • wyższe koszty napraw w związku z coraz trudniejszym dostępem do oryginalnych części,
  • brak możliwości powrotu do „białych tablic rejestracyjnych”.

Auto zabytkowe, czyli atrakcja i powód do dumy

Niebieski samochód zabytkowy jako taksówka

Chcesz wyróżnić się na drodze? Pokazać swoją miłość do motoryzacji i zainteresowanie jej historią? Żółte tablice rejestracyjne sprawdzą się doskonale w tej roli. Ich posiadacze mogą chwalić się swoimi zabytkowymi samochodami na targach i zlotach, a także na drodze. Stare, ale zadbane pojazdy sprzed lat przyciągają uwagę i są swego rodzaju atrakcją. 

Aby zadbać o świetny wygląd swojego pojazdu zabytkowego, postaw na Moje Auto Balsam do karoserii. Preparat zabezpiecza lakier i intensyfikuje jego kolor. 

Moje Auto Balsam do karoserii - zdjęcie

Balsam do karoserii – szybki wosk w płynie

Preparat chroni karoserię przed czynnikami zewnętrznymi, nadając jej blask. Przed zastosowaniem produktu upewnij się co do typu lakieru. Dawniej samochody pokrywało się zupełnie innymi powłokami, które mają specyficzne potrzeby. 

Pojazd zabytkowy to powód do dumy. Żółte tablice rejestracyjne to jednak nie tylko zalety, ale też wady. Mamy nadzieję, że w nakreśliliśmy wszystkie plusy i minusy samochodów zabytkowych. Więcej o temacie znajdziecie u nas niebawem w kolejnych artykułach.

Zobacz też: