10 kroków do królowej kierownicy Bezpieczeństwo przede wszystkim – to dewiza, którą Kajetan Kajetanowicz wziął…
Bezpieczna jazda zimą okiem Rajdowego Mistrza
Bezpieczeństwo – dewiza nieprzerwanie aktualna bez względu na porę roku, czy też na miejsce: czy jest to rajd, czy cywilny ruch drogowy. W szczególności istotna, kiedy zbliża się najtrudniejszy okres dla kierowców – zima. Warunki pogodowe ulegają zmianie: dni są krótkie, szybko zapada zmrok, ujemne temperatury towarzyszą nam na co dzień, śnieg zalega na jezdniach i chodnikach. Wszystko to zmniejsza komfort poruszania się po drogach. Jak bezpiecznie jeździć zimą?
Zasady zawsze obowiązujące
Aby zapewnić sobie i swoim pasażerom pełny komfort i bezpieczeństwo jazdy należy zawsze pamiętać o podstawowych zasadach, które nam to zagwarantują. Istotą prawidłowego przygotowania samochodu na zimę to przede wszystkim czyste szyby zapewniające dobrą widoczność oraz odpowiednio ustawione lusterka wsteczne i boczne.
Żaden poważny kierowca nie wyrusza w zimową podróż bez upewnienia się, że jego pojazd jest całkowicie sprawny i do takiej drogi w zupełności przygotowany. Bez względu, czy będzie to podróż dłuższa, czy krótsza każdy kierowca musi być pewien, że odbędzie ją bezpiecznie dla siebie, pasażerów i osób postronnych. Oczywiście nie możemy zapomnieć o prawidłowym zapinaniu pasów przez wszystkich znajdujących się w pojeździe. Lekceważenie tego niesienie ryzyko utraty swojego życia, jak i pasażerów.
Prócz sprawdzenia lusterek, oczyszczenia szyb i zapięcia pasów są inne, równie ważne rzeczy, o które należy zadbać przed podróżą. One w równej mierze przyczyniają się do zachowania bezpieczeństwa w zimowe dni i wieczory.
Światła
Dbanie o odpowiednie ustawienie świateł to jedna z najważniejszych czynności obowiązujących kierowców bez względu na porę roku. Dobrą widoczność gwarantują nie tylko sprawnie funkcjonujące wycieraczki, ale przede wszystkim światła zewnętrzne. To one są jednym z gwarantów zapewniających nam bezpieczeństwo, poruszając się po drogach. Szczególnie zimą istotne jest sprawdzenie stanu wszystkich świateł – ich odpowiednie ustawienie, sprawdzenie żarówek i zadbanie o czyste obudowy reflektorów. Nie zapominajmy oczywiście o widoczności najmłodszych wracających ze szkoły -umieszczony w widocznym miejscu element odblaskowy może uratować życie.
Przygotowując oświetlenie do użytkowania w okresie zimowym, konieczny jest gruntowny jego przegląd. Tak jak zostało już wspomniane, bardzo ważne są oględziny lamp przednich oraz tylnych, wymiana żarówek, jeśli trzeba i zaopatrzenie się w zapasowe. Obudowy muszą być całe, niepopękane i czyste. Wszelkie zauważone niedoskonałości (czy to obudowy, czy szkła) należy jak najprędzej naprawić albo wymienić. Niskie zimowe temperatury mogą przynieść znacznie więcej nieprzyjemnych niespodzianek. W szczelinach gromadzi się woda, która, zamarzając, może spowodować nawet rozerwanie plastikowej obudowy, czy szkła. Taki przegląd najlepiej zlecić wykwalifikowanemu mechanikowi, który, sprawdzając stan techniczny wszystkich lamp, dokona również ostatecznego ustawienia lamp przednich.
Pióra wycieraczek i płyn do spryskiwaczy
Zmiana płynu do spryskiwaczy na zimowy, wymiana piór wycieraczek na świeże to czynności, które powinny być wykonane w okresie zimowym. Warto od razu skontrolować dysze spryskiwaczy i za pomocą igły ustawić je tak, by rozprowadzały płyn na środek szyby. Kiedy dni stają się krótsze i szybciej zachodzi słońce, czysta i przejrzysta szyba definitywnie zwiększa nasze szanse na bezpieczne osiągnięcie celu. Co ważne, poprawia także komfort i przyjemność jazdy. Sprawna instalacja spryskiwaczy szyb oraz, jeśli samochód taką posiada, instalacja spryskiwaczy lamp przednich jest niezwykle istotna dla bezpieczeństwa podczas jazdy. Tak wielu kierowców jednak o tym zapomina.
Zimą spryskiwacze muszą wykazywać się całkowitą sprawnością. Trzeba pamiętać, aby stosować wyłącznie zimowe płyny do spryskiwaczy, nawet wtedy, kiedy temperatury na zewnątrz pojazdu są dodatnie. Zima ma to do siebie, że występują nagłe zmiany temperatur, które bardzo szybko spadają poniżej zera. Jazda z letnim płynem w spryskiwaczach może skończyć się awarią instalacji, zbiornika na płyn i pompy.
Podobnie z piórami wycieraczek. Te wypracowane sprawiają, że guma staje się w zimie twarda, a co za tym idzie, nie oczyszcza całkowicie szyb. To zaś przekłada się na utrudnioną widoczność, podnosi zmęczenie i niesie ze sobą ryzyko nieprzewidzianych zdarzeń na drodze.
Sprawdzenia może też wymagać stan płynu hamulcowego i chłodniczego.
Bezpieczna odległość
Zimą nawierzchnia staje się bardzo śliska. Należy zachować szczególną ostrożność i dostosować prędkość oraz zachować bezpieczną odległość między samochodami. Przede wszystkim musimy ją dostosować do warunków panujących na drodze. Inna będzie przy słonecznej pogodzie na suchym asfalcie, a inna na śliskiej nawierzchni. W przypadku dni słonecznych to odległość odpowiadająca minimum 3 sekundom jazdy z daną prędkością do kolejnego auta, a w trakcie dni deszczowych przynajmniej dwukrotnie większa.
Zanim ktokolwiek wyruszy na zimową przejażdżkę, musi zdać sobie sprawę z kilku istotnych rzeczy. Samochód nawet całkowicie sprawny w prowadzony przez mało doświadczonego kierowcę może stanowić podobne zagrożenia dla innych uczestników ruchu jak starszy i nieco już wysłużony pojazd, kierowany przez zawodowca. Technika jazdy i umiejętności w dużej mierze decydują o tym, jak pewnie kierowca czuje się na drodze. Mimo tego zawsze lepiej jest okazać swojemu pojazdowi mniej zaufania i zachować większą odległość.
Temperatura
Dni stają się coraz chłodniejsze. Zaczynamy ogrzewać samochód, a na zewnątrz panuje wilgoć, powietrze jest chłodne. Zaczyna występować duża różnica temperatur. Dlatego też powinniśmy zadbać o odpowiednią temperaturę wewnątrz samochodu, tak aby zapobiec parowaniu szyb. W środku samochodu powinniśmy utrzymać temperaturę ok. 18 stopni. Aby to osiągnąć, warto mieć zawsze sprawną klimatyzację, której należy używać w celu rozmrożenia szyb i późniejszego utrzymania właściwej temperatury wewnątrz pojazdu. Zbyt wysoka może przyczynić się do wywołania uczucia senności, a w najgorszym przypadku zaśnięcia i tragedii.
Zmień dywaniki
Podstawą podczas zimowej eksploatacji samochodu jest wymiana materiałowych dywaników na gumowe z rynienkami, przez które na wykładzinę nie wycieknie woda. Jeśli tak się stanie, na szybach zacznie osadzać się wilgoć. Aby choć zmniejszyć ich parowanie, warto je dokładnie umyć od środka i skorzystać z profesjonalnego prania tapicerki, połączonego z ozonowaniem wnętrza. Starajmy się również regularnie używać klimatyzacji, która odparuje nam szyby, ale dzięki temu zachowamy również sprawność całego układu. W wypadku jeśli nie posiadamy systemu klimatyzacji, wystarczy naniesienie preparatu przeciwko parowaniu szyb, zmiana dywaników z materiałowych na gumowe i częste ich osuszanie. Gumowe dywaniki mają jeszcze jedną zaletę – nie przepuszczają wody. Woda śniegowa, która dostałaby się do instalacji kablowych, biegnących często pod dywanikami zakłóciłaby jej działanie. Prócz tego mokre dywaniki nie są ani estetyczne, ani higieniczne.
Wymiana opon
To najwyższa pora na zmianę opon na zimowe. Opony to jedyny element samochodu, który ma bezpośrednią styczność z drogą. Opony zimowe posiadają inną mieszankę gumy niż letnie. Ich elastyczność w niskich temperaturach jest dużo większa niż w oponach letnich, co pozwala na zachowanie lepszej przyczepności do jezdni.
Warto także zdawać sobie sprawę ze stanu posiadanych opon. Jeżeli kierowca nie zabezpiecza się w nowe ogumienie zimowe, a wykorzystuje opony zeszłoroczne lub starsze, to powinien dobrze się im przyjrzeć, zanim założy je na koła. Opony zachowują swoje właściwości użytkowe tylko przez określony czas i tylko wtedy, gdy są składowane w odpowiednich warunkach. Należy podkreślić, że opony są całkowicie sprawne tylko przez kilka sezonów (o ile nie zużyją się wcześniej).
Zimowe opony pracują w ekstremalnych warunkach. Muszą opierać się bardzo niskim temperaturom, śniegowi, czy soli drogowej, która powoli je niszczy. Poza tym guma sama w sobie z biegiem czasu ulega powolnej degradacji. Jeśli opony są przechowywane w odpowiednich warunkach, proces ten przebiega znacznie wolniej. Gorzej, gdy trzymamy opony byle gdzie i nie zwracamy uwagi na ich prawidłowe magazynowanie. Taka opona starzeje się szybciej, ma tendencję do ścierania i pękania.
Dobrze dobrane opony to gwarant naszego bezpieczeństwa. Nie zwlekajcie z tą czynnością do ostatniej chwili i nie dajcie się zaskoczyć zimie! W grę wchodzi Wasze życie.
Gotowy na zimową jazdę?
Stosując się do wskazówek i wiedzy zawartej w niniejszym artykule, każda zimowa wycieczka będzie z pewnością bezpieczniejsza. Nie tylko bezpieczeństwo kierowcy i jego pasażerów jest tak ważne, ale również wszystkich innych uczestników ruchu drogowego. Co jeszcze warto mieć pod ręką podczas zimowych wojaży?
Zimą może się wydarzyć naprawdę wiele. Dlatego warto wozić wraz ze sobą następujące akcesoria:
- sprawne koło zapasowe, pompkę i klucz do kół,
- komplet trójkątów ostrzegawczych, podstawowe narzędzia oraz sprawną gaśnicę,
- apteczkę pierwszej pomocy na wypadek zranień na drodze i podobnych wypadków,
- telefon, mapę drogową i nawigację satelitarną.
Wszystkie te rzeczy lepiej mieć ze sobą i nie użyć niż potrzebować ich w nagłych wypadkach i ich nie mieć. Mówi o tym stare i mądre przysłowie, a praktyka pokazuje, że lepiej wziąć to na poważnie. Podobne przygody mogą mieć miejsce nawet w sytuacjach, kiedy samochód jest w pełni sprawny (oczywiście taki powinien być zawsze!) oraz wszystko w podróży jest dopięte na ostatni guzik.
Jeżeli już zastosowaliście się do wszystkich wskazówek, to już tylko pozostaje życzyć wszystkim czytelnikom szerokiej drogi!