Jakie są najpopularniejsze samochody z czasów PRL? W czasach PRL na ulicach polskich miast najczęściej…
Samochody zabytkowe – 3 klasyki motoryzacji
Na przestrzeni wieków motoryzacja obfitowała w wiele pionierskich modeli. W naszym artykule skupimy się na trzech samochodach zabytkowych. Naszym zdaniem są to te najważniejsze klasyki motoryzacji. O jakich autach zabytkowych mowa?
- Chrysler Airflow – 1934 rok
- Volkswagen Garbus – 1938 rok
- Lamborghini Miura – 1966 rok
- Samochód zabytkowy – jak o niego dbać?
- Jak dbać o samochody zabytkowe?
Chrysler Airflow – 1934 rok
Naszą listę samochodów zabytkowych otwiera Chrysler Air flow. To pojazd zaprojektowany z myślą o uzyskaniu najlepszej możliwej aerodynamiki. Nie był on ładny. Jednak rezygnacja z pionowego grilla i sterczących nadkoli pozwoliła na uzyskanie niskiego spalania paliwa przy bardzo dobrych osiągach. Pojazd ten był w pełni metalowy – wówczas wiele konkurencyjnych aut zawierało też elementy z drewna.
Chrysler Airflow miał też za zadanie zapewnić jak największą wygodę kierowcy i pasażerom. Kanapę przesunięto w tył, a silnik – w przód. W ten sposób powstało dodatkowe miejsce na nogi. Model ten nie cieszył się jednak dużą popularnością wśród kierowców. Pojazd stanowił też ważną podstawę dla kolejnych aut i inspirację dla konstruktorów z całego świata. Z tego względu ten klasyczny samochód zasługuje na ważne miejsce w historii motoryzacji.
Volkswagen Garbus – 1938 rok
Drugie auto zabytkowe na naszej liście to Volkswagen Garbus. Popularny Garbus to auto doskonale znane. Do 2003 roku powstało ponad 21 milionów egzemplarzy tego modelu. Co ciekawe, naprawdę pojazd ten nazywał się Volkswagen Typ 1, ale jest zdecydowanie bardziej znany jako Garbus.
Garbus miał być samochodem dla mas zaprojektowanym na zlecenie niemieckiego zbrodniarza wojennego. Przetrwał jednak II wojnę światową i był produkowany też w kolejnych latach. Pojazd składano m.in. w Meksyku i Brazylii, choć początkowo powstawał jedynie w Niemczech.
Co cechuje Garbusa? W przypadku tego klasycznego samochodu jest to przede wszystkim charakterystyczny kształt, z zaokrąglonymi nadkolami i okrągłymi reflektorami. Przez to ten samochód zabytkowy to pojazd, który trudno pomylić z innym modelem. Na stałe zapisał się w historii motoryzacji i trafił do wielu kolejcji klasycznych samochodów.
Może Cię zainteresować: Samochody PRL – jakie kosmetyki do konserwacji starszych aut?
Lamborghini Miura – 1966 rok
Czas na nasz samochód zabytkowy numer trzy! Ten pojazd to Lamborghini Miura. Auto zaprezentowane w 1966 roku w Genewie. Był on uznawany za pojazd niezwykle piękny, który rozpoczął trend produkcji superaut. To właśnie od niego rozpoczęła się światowa popularność marki Lamborghini. Do dziś firma ta kojarzy się z drogimi, luksusowymi samochodami dla bogatych.
Miura była wyposażona w innowacyjny silnik o mocy 350 KM. Pojazd ten mógł osiągać prędkość 100 km/h w ciągu zaledwie niecałych 7 sekund. Wówczas był to najszybszy samochód świata, który wciąż dorównuje wielu współczesnym autom. Z tego powodu ten pojazd musiał znaleźć się na kartach historii motoryzacji!
Samochód zabytkowy – jak o niego dbać?
Wiele z wymienionych modeli aut wciąż istnieje. Kolekcjonerzy dbają o to, by ich zabytki nie uległy one szkodliwemu działaniu korozji. Co więcej, niektóre z tych klasycznych samochodów wciąż są w pełni sprawne i mogą poruszać się samodzielnie. Często pojawiają się one na zjazdach motoryzacyjnych dla miłośników starych aut lub specjalnych wystawach i targach.
I Ty jesteś właścicielem zabytkowego samochodu? Oto kilka wskazówek, dzięki którym auto na dłużej zachowa swój dobry stan.
Jak dbać o samochody zabytkowe?
-
Stosuj odpowiednie preparaty zabezpieczające lakier
Jedna z najważniejszych zasad dbania o auta zabytkowe to stosowanie odpowiednich preparatów. Czego warto używać w przypadku takiego pojazdu? Świetnie sprawdzi się wosk syntetyczny, który na karoserii stworzy warstwę ochronną przed trwałymi zabrudzeniami i drobnymi rysami. My polecamy Moje Auto Szybki wosk syntetyczny.
Zaletą takich produktów jest „uniwersalność”. Mogą być stosowane zarówno na lakierze pojazdu, jak i szybach, elementach gumowych i plastikowych. Zapewniają m.in. połysk, który sprawia, że zabytkowe samochody prezentują się jeszcze lepiej – np. na wystawach.
Wskazówka! Przed użyciem preparatu zawsze upewnij się, że dany lakier odpowiednio z nim zareaguje. Kilkadziesiąt lat temu korzystało się z zupełnie innych produktów. Do tego starsze pokrycia aut zawierały m.in. ołów lub toluen – substancje, których dziś nie można już stosować.
-
Wybieraj miękkie ściereczki do czyszczenia
Miękkie ściereczki do czyszczenia z pewnością przydadzą się do czyszczenia aut zabytkowych. Na sucho i na mokro. Do każdej powierzchni. Bezpieczne dla karoserii samochodu zabytkowego. Właśnie takie są miękkie ściereczki z mikrofibry. Mają bardzo uniwersalne zastosowanie, a przy tym są w pełni bezpieczne nawet dla zabytkowego auta.
My polecamy Moje Auto Virage Zestaw 4 sztuk ściereczek z mikrofibry. Wykonane z cienkich włókien, nie tylko są delikatne dla lakieru. Dobrze chłoną wodę i szybko schną. Dlatego możesz je wykorzystać zarówno do czyszczenia, jak i polerowania karoserii aut zabytkowych.
Pamiętaj! Liczy się nie tylko odpowiednia pielęgnacja. Ważne jest też właściwe garażowanie. O czym warto pamiętać? Zapewnij samochodowi optymalną temperaturę przechowywania i trzymaj go z dala od niekorzystnych warunków atmosferycznych.
Historia motoryzacji jest bardzo ciekawa i obszerna. W tym artykule przedstawiliśmy trzy klasyczne samochody. Takich aut zabytkowych jest jednak znacznie więcej. Warto pamiętać o tym, by o takie zabytki odpowiednio dbać. W końcu tylko wtedy nasze auto zabytkowe będzie nas cieszyć przez kolejne lata!
Zobacz też: