Moje Auto na Facebooku Moje Auto na Tiktoku Moje Auto na Youtube Moje Auto na Instagramie

Jakie są rodzaje samochodów hybrydowych? mHEV, HEV, PHEV, REEV?

Jakie są rodzaje samochodów hybrydowych? mHEV, HEV, PHEV, REEV?

Jeszcze nie tak dawno rynek zdominowanym był przez samochody z napędem spalinowym, a jednostki elektryczne kojarzyły się tylko z pojazdami typu Melex. Dziś do wyboru mamy cztery podstawowe rodzaje samochodów hybrydowych:
• HEV – klasyczną hybrydę
• MHEV – miękką hybrydę
• PHEV – hybrydę z możliwością ładowania
• REEV (EREV) – hybrydę o zwiększonym zasięgu.
W poniższym artykule omówimy ich podstawowe cechy, przeanalizujemy także wady i zalety, aby określić, jaki najlepiej wybrać.

Oprócz samochodów hybrydowych amatorzy motoryzacji mają dziś do wyboru także tradycyjne samochody spalinowe oraz samochody w pełni elektryczne BEV, czyli Battery Electric Vehicle. BEV to pojazdy pozbawione silnika spalinowego, napędzane tylko energią elektryczną z akumulatorów umieszczonych pod podłogą. Jeżeli szukasz większej dawki szczegółowych informacji na temat aut hybrydowych i elektrycznych, zobacz nasz artykuł Hybrydy kontra samochody elektryczne – co wybrać?

 

 

Czym jest samochód hybrydowy i jak działa?

Zasadą działania samochodu hybrydowego jest współpraca tradycyjnego napędy spalinowego z nowoczesnym napędem elektrycznym, umożliwiająca komfortową jazdę typową dla jednostek spalinowych,  wzbogaconą o oszczędności związane ze zmniejszeniem kosztów eksploatacji, czyli z wykorzystaniem energii elektrycznej w zastępstwie klasycznych paliw. Współdziałanie dwóch źródeł napędu różni się w zależności od typu auta hybrydowego. Kluczem do efektywności jest to, że w hybrydach stosuje się rekuperację.

MHEV (Mild Hybrid) – łagodne wsparcie silnika spalinowego

Przegląd samochodów hybrydowych zaczynamy od Mild Hybrid Electric Vehicle, w skrócie MHEV. Inna popularna nazwa to miękka hybryda. Podstawowa różnica, w porównaniu do klasycznej hybrydy HEV, polega na tym, że jej układ napędowy w mniejszym stopniu wykorzystuje jednostkę elektryczną, głównie do ruszania i przyspieszania. Innymi słowy wyposażona jest ona w słabszy silnik elektryczny, a co za tym idzie, mniejszy akumulator trakcyjny służący do zasilania jednostki elektrycznej. Energia elektryczna pozyskiwana jest dzięki rekuperacji. Najczęściej ten rodzaj napędu wykorzystuje się w samochodach mniejszych, lżejszych, przeznaczonych z zasady do jazdy miejskiej.

HEV (Full Hybrid) – klasyczna hybryda bez ładowania

Klasyczną hybrydę określa się terminem Hybrid Electric Vehicle, czyli HEV. Ma standardowy silnik spalinowy oraz silnik elektryczny, którego zasilanie pochodzi z akumulatora o niedużej mocy. W przypadku hybryd HEV nie jest wymagane ładowanie, gdyż akumulator zasilający silnik elektryczny ładowany jest dzięki rekuperacji, czyli odzyskiwaniu energii kinetycznej wytwarzanej w czasie hamowania i przekształcaniu jej w elektryczną. Silnik elektryczny wykorzystywany jest przede wszystkim podczas ruszania. Hybrydy HEV sprawdzają się w samochodach miejskich.

PHEV (Plug-in Hybrid) – hybryda z możliwością ładowania

Hybryda plug-in, czyli Plug-in Hybrid Electric Vehicle, w skrócie PHEV, działa na takiej samej zasadzie jak klasyczna hybryda HEV czy MHEV, z jedną jednakże zasadniczą różnicą – można ją podłączyć do zewnętrznego źródła zasilania, ma więc możliwość ładowania akumulatora. Silnik elektryczny, mocniejszy niż w hybrydach HEV czy MHEV, nie tylko wspiera w tym przypadku silnik spalinowy, zwłaszcza podczas startu i przyspieszania, można bowiem swobodnie przełączać się między wybranymi typami zasilania: spalinowym, elektrycznym i hybrydowym. Przy jeździe wykorzystującym jednostkę elektryczną da się przejechać kilkadziesiąt kilometrów. Hybrydy PHEV to często większe samochody rodzinne, wykorzystywane nie tylko do jazdy miejskiej, ale także wyjazdów weekendowych czy wakacyjnych.

REEV (Range Extender) – hybryda z wydłużonym zasięgiem

EREV, czyli Extended Range Electric Vehicle, znane także jako REEV, czyli Range Extended Electric Vehicle, to kolejny typ samochodów hybrydowych. Od hybryd HEV, MHEV i PHEV, różnią się przede wszystkim tym, że do napędzania pojazdu wykorzystywana jest w nim tylko jednostka elektryczna, dużo silniejsza niż w pozostałych hybrydach, a generator spalinowy pełni funkcję pomocniczą, nie służy bowiem do napędzania pojazdu, ale do doładowywania akumulatora podczas jazdy. Hybrydę REEV można ładować z zewnętrznego źródła zasilania. Wyróżnia się cichą jazdą.

Który rodzaj hybrydy wybrać? Porównanie i wady oraz zalety

Do zalet tradycyjnej hybrydy HEV należy zaliczyć łatwość obsługi i brak konieczności ładowania. Minusem jest niewielka ilość kilometrów, jakie można przejechać na napędzie elektrycznym, który z zasady używany jest tylko do startu i przyspieszania. Hybrydę plug-in PHEV można ładować albo z domowego gniazdka, albo na stacji ładowania. Zasięg, jaki pokonuje się na silniku elektrycznym, jest dużo większy niż w przypadku HEV. W obu typach spalanie benzyny może być dużo niższe niż w analogicznych modelach wyłącznie spalinowych. Z roku na rok przybywa stacji ładowania oraz serwisów samochodowych specjalizujących się w autach tego typu – to kolejny argument za. Hybryda to dobre rozwiązania dla kogoś, kto za kierownicę wsiada niezbyt często i jeździ głównie po mieście. W dodatku awaryjność hybryd jest mniejsza niż aut spalinowych, gdyż nie wykorzystuje się w nich wielu awaryjnych części, takich jak: alternatory, rozruszniki czy paski klinowe. Planując nieco dłuższe trasy, warto zdecydować się na hybrydę z wydłużonym zasięgiem REEV.

Przyszłość samochodów hybrydowych – w jakim kierunku zmierza technologia?

Rozwój technologii samochodów hybrydowych lub, patrząc na temat szerzej, alternatywnych dla spalinowych będzie postępował coraz szybciej, to nie ulega wątpliwości. Zapewne w najbliższych latach konstruktorom uda się opracować takie rozwiązania, które sprawią, że obecne ich mankamenty, jak stosunkowo mały zasięg, przejdą do historii. Dziś bowiem nie bez kozery wielu potencjalnych nabywców samochodów hybrydowych i BEV zadaje sobie pytanie: Czy samochody elektryczne tracą zasięg zimą? Być może receptą na sukces okażą się zupełnie nowe rozwiązania, jak na przykład FCEV, czyli Fuel Cell Electric Vehicle – samochody z napędem wodorowym.

Jak zadbać o kupioną używaną hybrydę?

Minusem wszystkich nowych hybryd wciąż są stosunkowo wysokie ceny obowiązujące w salonach. Rozwiązaniem tego problemu może być zakup samochodu używanego. Decydując się na takie auto, trzeba zrobić przegląd egzemplarza, który nas zainteresował, podobnie jak robi się to w przypadku aut spalinowych, żeby mieć pewność, że od strony technicznej (i elektrycznej) jest OK. Szczególną uwagę zwraca się przede wszystkim na stan akumulatora trakcyjnego wraz z układem chłodzenia. A potem trzeba się trochę koło auta zakręcić, żeby zyskało taki wygląd, na jaki mamy ochotę. Niezbędne do tego będą różnorodne, dobre produkty marki Moja Auto, czyli: popularne kosmetyki samochodowe, zaawansowana chemia samochodowa oraz specjalistyczne preparaty ułatwiające detailing samochodowy. Przydadzą się także zapachy samochodowe, a w bagażniku praktyczne  akcesoria samochodowe na każdą okazję.